הרשויות המקומיות קורסות - שכר הבכירים במאות אלפים

מחקר של חברת BDI על תפקוד הרשויות, מגלה כי רבות כושלות בניהול תקציביהן ■ השכר הממוצע לבכיר: 570 א' ש' לשנה ■ ראשל"צ, אשדוד והרצליה הן האיתנות ביותר פיננסית

ממחקר שערכה חברת המידע העסקי BDI, הבוחן את תפקוד הרשויות המקומיות בישראל ויציבותן הפיננסית, עולים ממצאים מדאיגים אודות התנהלותן התפעולית והפיננסית של חלק מהרשויות - בהן הבכירים מקבלים שכר מופרז, ללא קשר לגודל הרשות או לעמידה שלה ביעדי התקציב.

המחקר מדרג את ראשון לציון, אשדוד והרצליה מזה שנתיים ברציפות כשלוש הרשויות האיתנות ביותר פיננסית, וזאת לצד שאר הרשויות המקומיות הגדולות והיציבות - דוגמת תל אביב, רמת גן, חולון ופתח תקווה - השומרות באופן יחסי על מקומן בדירוג. ירושלים וחיפה, מאידך, מדורגות בתחתית העשירייה השנייה ברשימה.

אולם, לצד הרשויות ששומרות על יציבות, מפרסם המחקר נתונים מדאיגים אודות חוסר התאמה בין ההכנסות והביצועים של חלק מהרשויות, לבין שכר בכיריהן.

כך למשל, בבאקה-ג'ת ישנו גירעון מצטבר של כ-50 מיליון שקל; למרות זאת, שכר הבכירים הממוצע ברשות הינו 448 אלף שקל לשנה. בדימונה, שלושת הבכירים ברשות מרוויחים שכר שנתי ממוצע של 566 אלף שקל, למרות שגירעון העירייה מגיע לכ-29 מיליון שקל.

במקרים אלה, קובע קובע אייל ינאי, מנכ"ל משותף בחברת BDI COFACE, הראשונים להיפגע הם התושבים: "את המחיר על אי היציבות הפיננסית של הרשויות משלמים התושבים - בין אם על ידי העלאת הארנונה, גביית היטלים נוספים, או לחלופין על ידי ירידה ברמת השירותים המסופקים על ידי הרשות".

לפי המחקר, שכר הבכירים הממוצע ב-142 הרשויות והמועצות המקומיות שנבדקו, עומד על 570 אלף שקל לשנה, כאשר ישנם כ-3-5 בכירים לערך בכל ישות שכזו. המדובר בשכר חודשי ממוצע של 47.5 אלף שקל לבכירי העיריות והמועצות המקומיות.