השכר בהיי-טק: מהנדס אלגוריתמים מרוויח 33 א' ש' בחודש

מנתוני Jobinfo עבור "גלובס" עולה כי ברבעון האחרון חל שיפור מינורי בשכר, והוא צפוי להמשיך לעלות השנה ■ העלייה הגדולה ביותר בגיוסי עובדים נרשמה בתחום מדעי החיים - 45%

שוק ההיי-טק הישראלי הפך לסוער בשבועות האחרונים, בעיקר עם אקזיטים בסכומים נאים כמו של פרוביג'נט שנמכרה לברודקום ב-340 מיליון דולר או סנאפטו שנרכשה על-ידי פייסבוק ב-70 מיליון דולר.

לא רק השווי של חברות הסטארט-אפ עולה, גם השווי של העובדים. מנתונים של Jobinfo, המתמחה בהשמת עובדים בהיי-טק, בפיננסים ובביומד, שנאספו עבור "גלובס", עולה כי ברבעון הראשון של השנה התרחשה עלייה של 21% בביקוש לעובדי ההיי-טק לעומת הרבעון המקביל אשתקד. העובדים ממשיכים להיות מצרך מבוקש וההיצע עולה על הביקוש.

במהלך השנה החולפת נפתחו חברות ופרויקטים חדשים וזרמו לארגונים הללו כספים. בשוק מתרחשת תחרות בין החברות על עובדים שנחשבים לכוכבים, כאלה שהגיעו לממוצע גבוה בלימודים שלהם או למדו באוניברסיטאות מובילות, והדבר בא לידי ביטוי בשכר שהם מקבלים בעת השתלבותם בשוק העבודה.

ברבעון הראשון התרחשה עלייה של 30% במספר המהנדסים בעלי הניסיון שמחדשים את פניותיהם לחיפוש עבודה, בהשוואה לרבעון המקביל. לעומת זאת, התרחשה ירידה של 7% בהשוואה לרבעון הראשון של 2010 בפניות של מחפשי עבודה חדשים, ללא ניסיון קודם.

מגמה זו מצביעה על חזרה הדרגתית לשוק של מועמדים החשים ביטחון לקדם את הקריירה שלהם במעבר של תפקיד וחברה. "אם לפני שנה הייתה לכל מועמד רק הצעה או שתיים במקרה הטוב, היום מועמדים מתלבטים בין שלוש הצעות לפחות", אומרת שירי מור, מנהלת תחום תוכנה ב-Jobinfo. "מנגד, למרות שחברות חזרו להתחרות על מועמדים, אנחנו עדים לתהליכי גיוס מובנים ואיטיים יחסית בחברות הגדולות והבינוניות. חברות אלו לא יאיצו תהליך על-מנת להבטיח השגת מועמד ספציפי, אלא במקרים יוצאי דופן".

השיפור המינורי יחסית בשכר שהתרחש ברבעון הראשון של 2011 והעלייה בביקוש לעובדים, צפויים להמשיך, להערכת Jobinfo, גם ברבעון השני, ולטענתם, כבר היום מסתמן כי מתחילה מגמה של שיפור המשכורות לעובדים.

1. תוכנה: דרושים דוברי מספר שפות

בתחום התוכנה נרשמה עלייה של 35% ברבעון הראשון של 2011 בהשוואה לרבעון המקביל ב-2010. הדרישה העיקרית היא למתכנתי ומפתחי NET. ו-Java.

"חברות צריכות להראות גמישות טכנולוגית רבה בעולם משתנה, ולכן אנחנו עדים לדרישה של אנשים המסוגלים לתכנת במספר שפות ומכירים טכנולוגיות שונות", אומרת מור.

עלייה קלה של 5% נרשמה בשכר הבוגרים המצטיינים או בעלי הניסיון בתחום התכנות, ועלייה של 10% למתכנתי NET. וג'אווה שיש להם עד 3 שנות ניסיון. עלייה דומה התרחשה גם במשכורות אנשי פיתוח ומחקר אלגוריתמים בכל טווח שנות הניסיון.

2. חומרה: לא קמות מספיק חברות

בתחום החומרה נרשמה עלייה ממוצעת של 21% בגיוסים שמבצעות החברות. כולן בתנופת גיוס - גם הגדולות והבינוניות וגם הסטארט-אפים. ב-Jobinfo מציינים כי כמעט שלא קמו חברות חדשות בתחום החומרה מתחילת 2011. ובכל זאת, גם בתחום החומרה רוב המועמדים מתלבטים בין שלוש הצעות לפחות.

שלא כמו בתחום התוכנה, כאן החברות המגייסות מתאימות את עצמן לשוק ומאיצות את תהליך הגיוס כדי לא להחמיץ מועמדים טובים. כמו-כן, התרחש גידול בביקושים למשרות ניהוליות ולמשרות בוגרים בתחום זה. מגמה זו עדיין לא באה לידי ביטוי ברמות השכר, אך מסתמן שהשינויים בשכר יתרחשו ברבעון השני של 2011. המשרות שלהן הביקוש הגבוה ביותר הן אנשי וריפיקציה, FPGA, ASIC/VLSI ומפתחי אלגוריתמים.

3. מדעי החיים: כמעט ללא תזוזה בשכר

עלייה של 45% נרשמה בגיוסי עובדים בתחום מדעי החיים, והיא באה לידי ביטוי בעיקר בחברות הפארמה. בתחום זה נכללות גם חברות הקלינטק, שבהן לא חל שינוי בביקושים.

בשוק הביומד עלה הביקוש ברבעון הראשון לאנשי בקרת איכות בכל הרמות, כולל במשרות הבכירות. עובדים אלה אחראים לבדיקה בעמידה בתקני איכות בינלאומיים וייעול תהליכים. למרות העלייה בביקוש, כמעט שלא התרחשה תזוזה בשכר.

4. שיווק ומכירות: יותר שיווק, פחות מכירות

עלייה של 27% התרחשה ברבעון השלישי בדרישה לאנשי שיווק לעומת הרבעון המקביל אשתקד. הדרישה הגבוהה שהייתה לאנשי מכירות ברבעון הראשון של 2010 התעמעמה והחברות מחפשות יותר אנשי שיווק ופחות אנשי מכירות.

מי שבעיקר מגייסות באחרונה אנשי שיווק הן חברות האינטרנט, המחפשות מומחי אינטרנט ומנהלי לקוחות. תחום השיווק באינטרנט התפתח בשנים האחרונות בצורה משמעותית, כאשר חברות מעבירות כיום חלק הולך וגדל של תקציבי הפרסום שלהן לתחום האונליין והרשתות החברתיות, שתפסו תאוצה.

5. בכירים: חדירה לאזורים גיאוגרפיים חדשים

העלייה בביקוש לאיוש משרות בכירות היא בעיקר בשיווק, מכירות ופיתוח עסקי לשוק המזרח אירופי. בעבר חברות היו ממוקדות בחדירה לשוק האמריקני ובהגדלת נתח השוק שלהן שם. כיום, בימי פוסט-המשבר, חברות בכל תחומי ההיי-טק מחפשות לחדור לאזורים גיאוגרפיים חדשים שבהם לא פעלו קודם לכן.

כמות המשרות
 כמות המשרות

משכורות
 משכורות