מלבייב לאיגר: אמיר ברנע יכין הסדר חוב לדוראה

דוראה הפסידה קרוב ל-300 מיליון שקל תוך שלוש שנים, וביקשה היום ממחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-210 מיליון שקל, להגיע להסדר חוב

ריח חזק של אפריקה שרר היום (ב') באוויר במלון סיטי טאואר ברמת גן. לא של היבשת כי אם של החברה, ערב תחילת המו"מ על הסדר חוב עם מחזיקי האג"ח.

בתפקיד לב לבייב שיחק היום בצלאל איגר, בעל השליטה בחברת דוראה , שהפסידה קרוב ל-300 מיליון שקל תוך שלוש שנים, וביקשה היום ממחזיקי האג"ח, להם היא חייבת כ-210 מיליון שקל, להגיע להסדר חוב. הדמיון התחזק כשבמהלך היום התברר כי כמו במקרה של אפריקה ישראל, גם בדוראה תופקד מלאכת הכנת ההסדר בידי פרופ' אמיר ברנע ועו"ד אורי ברגמן.

אולם הכנסים של המלון בו התכנסה אסיפת מחזיקי האג"ח היה צר מלהכיל את המשקיעים שנדחסו כדי לשמוע את דבריו של איגר, המשמש גם כיו"ר ומנכ"ל החברה. על סדר היום עמדו מתן דיווח על מצב עסקי החברה, מינוי נציגות משותפת למחזיקי האג"ח ודחיית מועדי פירעון. שני הנושאים האחרונים הוספו לסדר היום ביום חמישי בערב, עם פרסום הדוחות הכספיים הגרועים של החברה.

בדוחותיה עדכנה החברה על כוונתה לגבש ארגון מחדש של התחייבויותיה כלפי המחזיקים, אך איגר התקשה להוציא מפיו את צמד המילים "הסדר חוב". "לצערנו נקלענו לאי ודאות", אמר, "הייתי שמח לשלם אבל אין לי". כשנשאל למהות האסיפה, ענה כי החברה "מבקשת דחייה בתשלומים". פרופ' ברנע הרגיע את המיליטנטים שבין המשקיעים, והבטיח: "תקבלו תוכנית מפורטת שכוללת הזרמה הונית בתוך שלושה חודשים".

המרצה לשוק ההון, נפתלי מנדלוביץ', המחזיק ב-16% ממניות דוראה באמצעות מועדון יו-טרנד, תמך בדחייה של תשלום הקרן, "כדי לעזור לחברה על מנת שתוכל לשלם ריבית שוטפת ללא תקלות. איגר עשה מאמץ כביר לעמוד בתשלומים".

"בפירוק תקבלו 20 אגורות לשקל"

דוראה עוסקת בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובאירופה ומחזיקה במניות החברות הציבוריות אורתם סהר (42%) וליברטי פרופרטיס (78%). בשבוע שעבר עדכנה החברה שלא תעמוד בצפי תזרים המזומנים שפרסמה בנובמבר, ודוחות 2010 שפרסמה כללו לראשונה הערת "עסק חי", על רקע ההפסדים העצומים של החברה.

"זה לא נכון לעמוד עם אקדח לראש", אמר איגר למשקיעים. "גם הבנקים לא נוהגים כך. יש לנו נכסים טובים, אבל הם אינם ניתנים למימוש במחירים הוגנים". זה המקום לציין כי בנוסף לבעיית חובות האג"ח, דוראה אינה עומדת בקובננטים לנושיה השונים, וגורלה נתון גם בידי הבנקים, שעלולים לטרפד את הסדר החוב.

"למה שניתן לחברה להמשיך להתקיים כעסק חי?", שאל בתגובה לדברים אחד המשקיעים, ואיגר השיב לו כי "אם תיקחו את החברה לפירוק מישהו יקבל פרנסה, אבל יביא תמורה נמוכה עבור הנכסים, וזה יבוא על חשבון הנושים הלא מובטחים. בפירוק תקבלו 20 אגורות לכל 1 שקל ע.נ.".

דוראה ניסתה לגייס אשתקד 40 מיליון שקל באקוויטי, אך קיבלה הזמנות של כ-5 מיליון שקל בלבד. "המהלך היה מתוך הבנה שחובות יש לנו מספיק, אז רצתי בין המוסדיים וניסיתי לגייס אך השוק לא נענה לנו", אמר איגר על הניסיון הכושל.

כעת החברה נדרשת לשלם למחזיקי האג"ח כ-63 מיליון שקל בשנת 2011, ועוד 91 מיליון שקל ב-2012. כשנשאל איגר האם החברה תשלם ריבית בחודש מאי הקרוב, ענה כי "אם תהיה תכונית אז יש סבירות שהתוצאה תהיה שהריבית תשולם. תנו לנו את הזמן להתארגן ואני מקווה שעם השלמת התוכנית נצליח להגיע לחוף מבטחים". איגרות החוב של דוראה נסחרות בתשואות "זבל" של עד 217%.