הדולר היציג נחלש ב-0.2% ל-3.46 ש'; האירו בעולם בשיא

בעולם האירו מתחזק לשיא של 15 חודשים כנגד הדולר ■ בשוק המקומי התחזק האירו היציג ב-0.76% ל-4.949 שקלים בהמתנה להעלאת הריבית באירופה מחר

פישר לא היה היום בשוק המט"ח: המסחר בזירת המט"ח המקומית התאפיין היום בהיחלשותו של הדולר כנגד השקל ועם קביעת השערים היציגים על ידי בנק ישראל נחלש הדולר ב-0.231% ונקבע ב-3.46 שקלים - רמתו הנמוכה ביותר מאז ה-26 בספטמבר 2008, בעיצומו של המשבר הפיננסי העולמי. נציין כי היום לא נרשמה התערבות של בנק ישראל במסחר בשוק המט"ח, לאחר שביומיים הקודמים התערב פישר במסחר אך הדבר לא סייע לו לחזק את הדולר באופן משמעותי. לעומת זאת שערו של האירו היציג התחזק ב-0.763% ונקבע ברמה של 4.9494 שקלים, בדומה למגמת התחזקותו כנגד הדולר בעולם.

בעולם מתחזק האירו כנגד הדולר לרמתו הגבוהה ביותר מזה 15 חודשים ונסחר מעל לרמה של 1.43 דולר לאירו. זאת כאשר בשוק ממתינים להעלאת ריבית בגוש האירו מחר ב-0.25% ל-1.25%, אם תרחיש זה יתממש תהיה זו העלאת הריבית הראשונה באירופה מזה 3 שנים. מחר יפורסמו גם החלטות ריבית בבריטניה וביפן, זאת לאחר שאתמול העלה הבנק המרכזי של סין את הריבית ב-0.25% בניסיון למתן את האינפלציה.

נציין כי על רקע חולשת הדולר ממשיכים המחירים של הנכסים הנקובים בדולרים, כגון הסחורות היקרות -הזהב בשיא כל הזמנים והכסף בשיא של 31 שנה, כמו גם מחירו של הנפט שעולה ל-108 דולר לחבית.

הין נחלש כשיפן מתאוששת מהמשבר הגרעיני

הין היפני ממשיך לאבד גובה ונופל לשפל של 6 חודשים מול הדולר על רקע הערכות שהבנק המרכזי היפני (BOJ) יפגר אחרי בנקים מרכזיים אחרים בעולם בהעלאות ריבית. הדולר מתחזק כעת לשיא של 6 חודשים - 85 ין לדולר. הנהלת ה-BOJ החלה היום בשני ימי דיונים לקראת החלטת המדיניות המוניטארית שתתפרסם מחר. זאת, בעת שמדינת האיים עדיין נאבקת במשבר גרעיני מתמשך ובהשלכות אסונות הצונאמי ורעידות האדמה, אך היום דווח כי מפעילת הכורים בפוקושימה הצליחה לעצור את דליפת המים הרדיואקטיבים מהכורים לים לאחר שהזריקה למוקדי הדליפה תערובת של זכוכית נוזלית וחומרים מקשים.

אנליסטים ב-BNP Paribas ציינו בסקירה שפורסמה היום כי שאסטרטגיית ה-carry trade על הין (לקיחת הלוואות ביינים שהריבית עליהם קרובה מאוד לאפס והשקעה במטבעות המספקים ריבית גבוהה הרבה יותר כמו דולר אוסטרלי) תמשיך לקבל "תמיכה" גם בחודשים הקרובים מהבנק המרכזי היפני המחויב לסייע למאמצי השיקום במדינה.

"בנקים מרכזיים מסביב לעולם מחפשים את הדרך הנכונה לצאת ממדיניות של הרחבה מוניטארית. מנגד, כאן ביפן עדיין לא רואים באופק את האור בקצה המנהרה כך שהין היפני צפוי להמשיך להיות המטבע החלש מול מרבית המטבעות", אמר לבלומברג Akira Hoshino, מנהל חדר מסחר בבנק טוקיו-מיצובישי UFJ בטוקיו.

עוד באסיה, סין מנסה להילחם בלחצים האינפלציוניים ולרסן את בועת הנכסים והעלתה אתמול בפעם הרביעית מאז המשבר הפיננסי הגלובלי את הריבית בשיעור של 0.25%. ריבית ההלוואות לשנה בסין עולה החל ממחר ל-6.31% לעומת 6.06%, כך הודיע הבנק המרכזי של סין, People's bank of China באתרו. הריבית על פיקדונות תעלה ל-3.25% לעומת 3%. נציין כי מדד המחירים לצרכן בסין זינק בפברואר ב-4.9% לעומת רמת המחירים שנה קודם לכן, ובכך עקפה האינפלציה את יעד הממשלה שעומד על 4%.

שראל: לא להוציא מכלל אפשרות הפחתת ריבית אם השקל ימשיך להתחזק

אתמול העריך ד"ר מיכאל שראל, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים בסקירתו השבועית, כי במידה שהרמות הנוכחיות של שערי החליפין ושל הציפיות לאינפלציה תישמרנה, בנק ישראל יוכל להאט במידה ניכרת את קצב העלאות הריבית במהלך השנה הקרובה. יתירה מכך, אם השקל ימשיך להתחזק בשבועות הקרובים, אין גם להוציא מכלל אפשרות שבנק ישראל יחליט ב-24 באפריל להפחית את הריבית ב-0.25%".

ההערכה החריגה של ד"ר שראל ביחס למדיניות הריבית של בנק ישראל נובעת מכך ששוקי המט"ח והאג"ח הגיבו בחוזקה בעקבות העלאת הריבית המפתיעה של בנק ישראל ב- 28 במארס. השקל התחזק בשבוע האחרון ב-2% אל מול הדולר וב-1% אל מול האירו. במקביל, מחירי האג"ח הצמודות ירדו (במיוחד בטווחים הבינוניים) והציפיות לאינפלציה לטווחים הבינוניים והארוכים המגולמות בשוק האג"ח ירדו בשיעור ניכר.

לדעתו, "התחזקות של השקל היא תחליפית מבחינתו של בנק ישראל להעלאת ריבית, ובמצב שבו שיעור הריבית עומד על 3% - בניגוד למצב בעבר בו שיעור הריבית היה קרוב לאפס - בנק ישראל יוכל להתמודד עם התחזקות מוגזמת של השקל באמצעות הפחתת ריבית ולאו דווקא באמצעות רכישת מט"ח או צעדים אדמיניסטרטיביים שונים, אשר יעילותם ממילא מוטלת בספק".

[לאתר המט"ח]