ייצוגית נגד פרויקט Google Books: מפר זכויות יוצרים

בתביעה, שהוגשה לביהמ"ש המחוזי בירושלים ע"י הסופר יונתן בראונר, נטען כי פרויקט הספרים של גוגל מפר זכויות יוצרים בספרים "בהיקף הרחב והפוגעני ביותר בהיסטוריה האנושית"

‎‎לבית המשפט המחוזי בירושלים הוגשה היום (ה') תביעה ובקשה לאישורה כייצוגית כנגד חברת גוגל בטענה להפרת זכויות יוצרים במסגרת פרויקט הספרים שלה, ‏Google Books‏.

לטענת התובע הייצוגי, יונתן בראונר, מחבר הספר "דברים שרואים משם", מדובר בהפרת זכויות יוצרים בספרים "בהיקף הרחב והפוגעני ביותר בהיסטוריה האנושית".

‏לטענתו, מדי יום, מדי שעה וממש ברגעים אלה, גוגל סורקת, אוגרת, מעתיקה, משדרת ומציגה לציבור מיליוני ספרים, תוך הפרה בוטה ושיטתית של זכויות היוצרים בספרים, ומבלי שקיבלה את הסכמת בעלי זכויות היוצרים בספרים.

‏בראונר מציין כי לא ניתן לאמוד את הנזק שנגרם לבעלי הזכויות בספרים בשלב זה, מכיוון שאין בידיו נתונים מדויקים בנוגע לכמות היצירות שנגזלו ולהיקף ההפרות שבוצע בכל יצירה, אך מעריך את היקף הנזק ב"עשרות מיליוני שקלים, אם לא למעלה כך".

‏Google Books‏ הוא פרויקט שיזמה גוגל, במסגרתו היא סורקת ומאנדקסת מאות אלפי ספרים מרחבי העולם ליצירת מאגר דיגיטלי של ספרים, כולל אפשרות לחפש מילים בתוכן.

‏בראונר טוען, באמצעות עורכי הדין שלומי מושקוביץ ויניב סטיס ממשרד מושקוביץ-סטיס ושות' ועו"ד נתי פולינגר מפולינגר-ויקמ-כהן, כי "מופרך והזוי ככל שיישמע, גוגל, שהינה אחד מתאגידי הענק הגדולים והעשירים בעולם, מפרה את זכויות היוצרים בספרים כאחרון הבריונים, והיא מפעילה במודע את פרויקט 'גוגל ספרים', שכל מהותו הינה הצגת ספרים, מבלי לקבל אישור לכך מבעלי זכויות היוצרים בספרים, ומבלי לשלם עבור כך אגורה שחוקה".

‏על-פי הנטען בתביעה, נכון למועד הגשתה נסרקו, נאגרו ומוצגים לציבור למעלה מ-15 מיליון ספרים, ביותר מ-100 מדינות וביותר מ-400 שפות. אלפי ספרים (ואולי אף עשרות או מאות אלפי ספרים) מתוכם בשפה העברית, של יוצרים ישראלים, וכן ספרים שפורסמו לראשונה בישראל ומוגנים על-ידי חוק זכויות היוצרים הישראלי.

מגוגל נמסר: "כתב התביעה טרם התקבל, ולכן לא נוכל להתייחס לנושא".

גוגל מושכת אש

‏גוגל סופגת לא מעט אש בעקבות פרויקט הספרים שלה. לפני כשבועיים ביטל שופט בית המשפט לערעורים בעיר ניו-יורק, ארה"ב, את ההסכם שנחתם בין החברה לבין אגודת הסופרים האמריקנית והתאחדות המוציאים לאור בארה"ב, במסגרתו שילמה ענקית החיפוש המקוון לשני הגופים האלה 125 מיליון דולר בתמורה לאפשרות להעלות מיליוני ספרים סרוקים לרשת.

‏השופט צ'ין ציין בפסק הדין כי "הסכם הפשרה מעניק לגוגל יתרון משמעותי על פני מתחרותיה, תוך התעלמות מהעובדה שהוא מתיר לה לסרוק יצירות ללא אישור בעלי זכויות היוצרים עליהן".

שירות Google Books, מיזם הספרייה המקוונת של ענקית החיפוש, עבר הליך "גיור" ביולי האחרון, כאשר הושק בישראל. מטרת המיזם להעלות לרשת את כל הספרים בעברית, לייצר ספריית מקוונת ולאפשר לישראלים אפשרויות חיפוש במגוון ספרים בעברית.

המיזם השאפתני הושק ב-2004, כשענקית החיפוש החלה לסרוק מיליוני ספרים ברחבי העולם, המירה אותם לפורמט דיגיטלי ויצרה מאגר ספרים דיגיטלי רחב היקף. הגולש, מצידו, קיבל אפשרות לבצע חיפוש אחר מילים או משפטים מסוימים בגוגל ספרים, או במנוע החיפוש של גוגל, ולקבל תוצאות מלאות או חלקיות.