"חלק מפוליסות הביטוח לא הוגנות וסותרות את החוק"

כך טוענת לי דגן, משנה לממונה על הביטוח באוצר ■ דבריה באו בתגובה לביקורת של נשיא חברת הביטוח "הראל", גדעון המבורגר, שהלין על הפיקוח הקפדני מידי על חברות הביטוח

"מבטחי המשנה מכל העולם הפועלים בישראל, מביעים לא פעם את פליאתם עד כמה ענף הביטוח בישראל נתון לרגולציה קפדנית ורבת היקף, שאין לה אח ורע בעולם הרחב. זו רגולציה שמתערבת בניהול עסקי הביטוח, וכובלת את ידי חברות הביטוח בכל ההיבטים, כולל עסקיים טהורים, שאין להם השפעה צרכנית". כך אמר היום (ה') גדעון המבורגר, נשיא חברת הביטוח הראל, המשמש גם יו"ר אגוד חברות הביטוח. המבורגר אמר את הדברים בנאום שנשא בכנס ביטוח אלמנטרי החמישי של "עדיף".

המבורגר המשיך בביקורת חריפה על התנהלות הפיקוח, ואמר כי "הסיכון הטמון ברגולציה כה קפדנית ורבת היקף נובע מכך שהרגולטורים אינם אחראים לתוצאות העסקיות של המבטחים, וכך נוצר מצב שמי שמכתיב את הכללים והנורמות אינו נושא באחריות העסקית. לצערנו, גם הכנסת נסחפת לאחרונה לחקיקה פופוליסטית המכבידה שלא לצורך על המבטחים, והכוונה, בין היתר, להצעת חוק האכיפה המנהלית".

לי דגן, המשנה לממונה על שוק ההון, ביטוח וחיסכון באוצר, הגיבה לדברים, ואמרה כי "המפקח על הביטוח משתדל להתערב בשוק הביטוח כמה שפחות, אך כשהוא רואה כשל - הוא לא מהסס, ומתערב". דגן הבהירה שמבחינת האוצר יש עוד הרבה במה לטפל בענף הביטוח. "חלק מהפוליסות אצל חלק מחברות הביטוח כוללות תנאים מאוד בעייתיים - לא הוגנים, לא שקופים, לא ברורים, או סותרים הוראות חוק", אמרה המשנה לממונה מבלי שנקבה בשמות החברות שאצלן מתרחשת התופעה, שמובילה, בין היתר, להסתברות נמוכה למימוש הפוליסה, או שמוכרות ביטוח שעונה על צורך שלא קיים באמת.

דגן המשיכה והתייחסה בדבריה לרגולציה בהקשר היחסים שבין הלקוח לחברות הביטוח, ואמרה כי "אנו מובילים חוזר שיחייב את חברות הביטוח לעסוק בנושא השירות, וליצור מדדים וסקרים לשיפור רמת השירות בחברות. נערוך סקרים בנושא השירות, ונפרסם אותם לציבור כדי שהציבור יוכל לבחור את חברת הביטוח שלו בתבונה רבה יותר". עו"ד אילנה סגיס מכלל ביטוח התייחסה גם כן לממשק בין הלקוחות לחברות הביטוח ואמרה כי "95% מתביעות הביטוח משולמות במלואן על ידי החברות".