מפץ הסלולר הגדול? בחירת המפעילים החדשים - ביום שני

המכרז להכנסת שני מפעילים נוספים לשוק הסלולר יימשך שעות אחדות - עד לקבלת ההצעה הגבוהה ביותר ■ אי ודאות לגבי יכולתם של הזוכים לבנות רשתות משלהם

ביום שני הקרוב צפוי לצאת לדרך המכרז להכנסת שני מפעילים נוספים לשוק הסלולר. לאחר שנים רבות של קיפאון בשוק הסלולרי בישראל, צפוי משרד התקשורת לממש את אחד מיעדיו החשובים ביותר: הגברת התחרות בשוק התקשורת. המכרז מהווה את גולת הכותרת של הקדנציה של שר התקשורת, משה כחלון. שני המפעילים החדשים שייבחרו אמורים להקים רשתות חדשות.

במכרז ישתתפו ארבע קבוצות - מירס בראשות פטריק דרהי, גולן טלקום בראשות מיכאל גולן וגזבייה ניאל, איש העסקים חזי בצלאל וסלקט תקשורת בראשות מייקל גלפנד ולואיס מייברג. המתמודדים יציגו את הצעותיהם הכספיות בצורה של מכרז מקוון. את המכרז יערוך החשב הכללי במשרד האוצר.

כל מתמודד יגיש און-ליין הצעה שאותה יראו המתמודדים האחרים, והם יצטרכו לשפר את הצעתם בהתאם; כל חמש עד עשר דקות יעלה המחיר במכרז עד לרגע שיישארו שני מתמודדים אחרונים שיציעו את המחיר הגבוה ביותר. משנקבעה תצורת המכרז לא ניתן למעשה להגביל את משך המכרז, ולא ניתן להעריך באיזה שלב יעצרו המתמודדים ומתי הוא יסתיים. ייתכן שבשלב די מוקדם יפרשו שניים וייתכן גם שהמאבק יימשך שעות.

העבודה על המכרז נמשכה קרוב לשנתיים. בראש ועדת המכרזים עומד אסף כהן סמנכ"ל כלכלה ומשרד התקשורת. במסגרת המכרז מציעה המדינה שתי רצועות תדרים המתאימות לרשתות סלולריות דור שלישי.

המדינה מעניקה הקלות משמעותיות לזוכים: היא "תחזיר" למתמודדים את ההשקעה שלהם בדמי הרישיון בכפוף לקצב פריסת הרשת, כלומר ככל שהזוכה יתקדם בפריסת הרשת, הוא יקבל בחזרה את הכסף ששילם עבור הרישיון. המטרה היא לעודד את המפעילים הזוכים לפרוס את הרשת שלהם במהירות המרבית. עם זאת, נכון לעכשיו המפעלים יצטרכו לשלם אגרות תדרים כקבוע בחוק. המדינה שומרת לעצמה את הזכות להעניק הקלות בתשלום האגרות בעתיד.

ישתמשו בתשתיות הקיימות

למרות כל אלה, ישנה אי ודאות רבה מאוד סביב יכולותיהם של הזוכים במכרז להקים רשת סלולרית משלהם. כל מפעיל חדש צריך להקים כ-2,000 אנטנות כדי "לכסות" את הארץ, ובתנאים היום ספק אם הדבר ניתן לביצוע. כדי להתמודד עם הבעיה, החליטה המדינה לאשר למפעילים החדשים להשתמש בתשתיות של מפעילים קיימים על מנת שיוכלו לספק שירות כמה שיותר מוקדם בכל הארץ. בימים הקרובים אמור משרד התקשורת לסכם סופית כיצד יעבוד המנגנון שיאפשר למפעילים החדשים להשתמש בתשתיות של המפעילים הקיימים (נדידה פנים ארצית). הנדידה היא הכלי החשוב ביותר עבור המפעילים החדשים, משום שבאמצעותו הם יוכלו להציע את השירותים המתחרים שלהם במהירות המרבית.

הצוותים המתמודדים
 הצוותים המתמודדים