פישר התערב אך הדולר לא התאושש: איבד 0.4% ל-3.44 ש'

האירו עלה ב-0.6% ל-4.954 שקלים הודות לעליית הריבית בגוש האירו ■ בנק לאומי: "ללא החרפה במצב הביטחוני, ימשיך השקל להתחזק"

לראשונה זה זמן רב, התערב היום (ו') בנק ישראל במסחר הרציף ביום שישי ורכש על פי הערכות עשרות מיליוני דולרים במטרה לנסות ולייצב את שערו של המטבע האמריקני. עם זאת, ההתערבות הקטנה-יחסית לא הצליחה לאושש את שער הדולר, שרשם ירידה של 0.37% וקבע שער יציג ב-3.438 שקלים. האירו, מנגד, התחזק ב-0.59% ל-4.954 שקלים הודות לעליית הריבית אתמול בגוש האירו ב-0.25% ל-1.25%.

הדולר, הנמצא בשפל של יותר משנתיים וחצי, זכה השבוע להתערבות של בנק ישראל, אשר רכש בתחילת השבוע מאות מיליוני דולרים במטרה לנסות ולייצב את שער הדולר - עד כה ללא הצלחה.

העלאת הריבית אתמול באירופה הייתה הראשונה מאז 2008, והלחץ על הדולר ממשיך להתחזק ברקע הערכות כי הפדרל ריזרב לא יעלה את הריבית בשנה הקרובה בניגוד לבנקים מרכזיים אחרים בעולם.

אתמול פרסם בנק ישראל את יתרות המט"ח לחודש מארס, אשר הגיעו לשיא של 74.5 מיליארד דולר. בנק ישראל רכש במרוצת 3 השנים האחרונות, החל ממארס 2008 אז שער הדולר צנח לכיוון ה-3.3 שקלים, כ-47 מיליארד דולר, אך השער כעבור 3 שנים לא השתנה בהרבה.

בהסתכלות חודשית, בנק ישראל לא רכש דולרים במארס אך היתרות גדלו ב-737 מיליון דולר במארס: שערוך יתרות המט"ח הגדיל את היתרות ב-660 מיליון דולר וההסקטור הפרטי והעברות הממשלה תרמו כמעט 80 מיליון דולר גם כן.

בנק לאומי: "ללא החרפה במצב הביטחוני, ימשיך השקל להתחזק"

בבנק הפועלים מעריכים כי השקל צפוי להמשיך ולהיסחר בתקופה הקרובה בהשפעת ההתפתחויות במסחר בדולר ובשוקי המניות בעולם. כמו כן, יושפע השקל מגורמים מקומיים מנוגדים. מחד, הגורם העיקרי התומך בהיחלשות השקל הוא התערבויות בנק ישראל במסחר במגוון דרכים. מאידך, בין הגורמים התומכים בהתחזקות השקל ניתן למנות את הכלכלה היציבה בישראל והציפיות להעלאות ריבית נוספות ע"י בנק ישראל ובעקבותיהן, הרחבת הפער בין הריבית השקלית לריבית הדולרית.

כלכלני בנק לאומי מעריכים כי ללא החרפה במצב הביטחוני, ימשיך השקל להתחזק על רקע האיתנות היחסית של המשק המקומי כפי שהיא משתקפת בנתוני הצמיחה הגבוהים לרבעון הרביעי של 2010, ועל רקע פער הריביות שצפוי להמשיך ולהתרחב. עם זאת, מדגישים בלאומי, יש לקחת בחשבון כי בנק ישראל ינקוט בצעדים שונים כדי למתן מגמה זו.