טורקיה אאוט, ברזיל אין: התעשיות הביטחוניות מכוונות לדרום אמריקה

דוכני ענק של החברות הישראליות בתערוכת הנשק LAAD שתיפתח השבוע בברזיל בכיר באחת החברות: "דרום אמריקה היא האלטרנטיבה לשוק הטורקי"

כעשרה חודשים אחרי פרוץ המשבר בין ישראל לבין טורקיה בעקבות פרשת המשט לעזה, ניכר שהתעשיות הביטחוניות מצאו אלטרנטיבה: ברזיל ומדינות דרום אמריקה. מחרתיים (ג') תיפתח בריו דה ז'נרו בברזיל תערוכת LAAD (Latin America Aerospace & Defense), בה עתידות החברות הישראליות לחשוף את מיטב המוצרים והפיתוחים שלהן בשדה המערכה המודרני ואמצעים להגנה על מתקנים רגישים.

"התעוררנו יחסית מאוחר בכל הקשור לגלובליזציה, ועכשיו קיים צורך לסגור פערים ואף להקדים את המתחרים. יש לנו יכולת לעשות זאת בזכות פורטפוליו של מוצרים מתחומים שונים, מלוויינים; משגרים; מל"טים; טילים ומטוסים", אמר ל"גלובס" מנכ"ל התעשייה האווירית, יצחק ניסן, שהקדים ויצא בסוף השבוע לברזיל. "בזכות הבנות חדשות שהושגו באחרונה בין ישראל לברזיל, ניתן יהיה למכור יותר לשוק הברזילאי ולהרחיב את שיתוף הפעולה העסקי איתו".

ההסכם שנחתם בין שתי המדינות מבטא את המעמד החדש של ברזיל ושל מדינות אחרות באמריקה הלטינית מבחינת מערכת הביטחון הישראלית. סיב"ט, האגף לייצוא ולשיתוף פעולה ביטחוני במשרד הביטחון, הגדיר את ברזיל כ"שוק יעד" מתפתח ואף מסייע לתעשיות הביטחוניות לחדור אליו.

"ההבנות החדשות בין ברזיל לישראל יאפשרו להציע לה את מה שהיה אסור לתעשיות הישראליות להציע עד כה. אם במשך שנים הקשרים העסקיים הסתכמו במכירת טכנולוגיות מסוימות, שנחשבות בלתי מסווגות, הרי שעתה היצע המוצרים שהתעשיות הישראליות יוכלו לשים על המדף בברזיל רחב הרבה יותר, ויש בו כדי להכניס ממד של ממשיות להסכמים אטרקטיביים עם השוק הזה", אמר בסוף השבוע בכיר באחת החברות הביטחוניות. "ברזיל היא אחת האלטרנטיבות לשוק הטורקי, שהיה לקוח גדול שלנו".

יש מה למכור

בכוונת התעשייה האווירית לחשוף במהלך התערוכה רכב חדש שפיתחה לאיסוף מודיעין ולתצפית באזורי עניין. הרכב הוא בעל יכולת עבירות גבוהה בתנאי שטח קשים. הרכב פותח בחברת אלתא, חברה בת של תע"א, בשיתוף עם חברה ברזילאית מקומית בשם Tac Motors.

לדברי מנהל השיווק של אלתא, איגו ליכט, הרכב יוכל לשמש את הרשויות בברזיל בשורה של משימות, בין השאר להגנה על גבולות המדינה במתארים שונים. "השוק בברזיל נמצא במגמת עלייה בשל אירועי הספורט הגדולים שצפויים להתקיים במדינה בשנים הקרובות, ובהם האולימפיאדה והמונדיאל. אלה יחייבו את הרשויות להשקיע המון כסף בתחום ההומלנד סקיוריטי ולישראל יש מה למכור בו".

גם אלביט מערכות, שהקדימה לזהות את הפוטנציאל של השוק בברזיל כבר לפני שנים ארוכות ומימשה אותו באמצעות רכישה של חברות ומיזוגים עם חברות מקומיות, מתכוונת להציג בתערוכה הקרובה שורה של פיתוחים, בהם גם את המל"ט "הרמס 450" שמתוצרתה.

חברת רפאל שיגרה משלחת מטעמה בראשות המנכ"ל, ידידיה יערי, ובין השאר היא תציג בתערוכה את הדגם של הטיל "טמיר", הוא הטיל המיירט של המערכת להגנה מפני רקטות כיפת ברזל.