הזוכות במכרז הסלולר: מירס של דרהי ואקספון של בצלאל

הזוכות ישלמו 705 ו-710 מיליון שקל בהתאמה ■ גולן טלקום הייתה הראשונה שפרשה ואחריה סלקט תקשורת ■ המפסידים: "המפעילים ימשיכו לחלוב את הצרכנים" ■ המכרז נמשך כמעט 11 שעות

בתום התמחרות ארוכה ועיקשת, זכו היום (ב') במכרז הסלולר החברות מירס בבעלות פטריק דרהי; וחברת אקספון, בבעלות איש העסקים חזי בצלאל.

גולן טלקום הייתה החברה שפרשה ראשונה מהמכרז, סלקט תקשורת פרשה ממש בסמוך לסיום והצעתה הייתה מאד קרובה להצעות הסופיות של מירס ובצלאל. מירס תשלם 705 מיליון שקל עבור הרצועה שרצתה, אקספון תשלם 710 מיליון שקל. המכרז נסגר למעשה ברגע שסלקט תקשורת החליטה לא להמשיך ולא שיפרה את הצעתה.

כפי שנחשף ב"גלובס" בשעות הבוקר המוקדמות, המכרז פרץ מהר מאד את גבולות ה-100 מיליון שקל. לאחר מכן החלה "דהירת מחירים", כשהמתמודדים לא ממתינים אפילו עשר דקות בין הצעה להצעה. גולן טלקום פרשה סביב רף ה-400-500 מיליון שקל.

המכרז הגיע לרמות שיא ולמחירים בלתי צפויים. ככל הנראה הזוכים מעריכים שיוכלו להחזיר את ההשקעה ובשילוב עם התמריצים שמעניקה המדינה במכרז יוכלו להרוויח מהקמת שתי רשתות סלולריות חדשות.

עבור מירס הזכייה במכרז הייתה ממש הכרח. על פי דיווחים שונים, החברה הסתערה על כל הצעה והפגינה אגרסיביות מתחילת המכרז. מירס זוכה לראשונה בתדרים כמו כל חברה סלולרית נורמלית, ותוכל להקים רשת חדשה בטכנולוגיה מקובלת בינלאומית ולהתחרות כשווה בין שווים. מירס מקימה עשרות אתרי סלולר בימים אלה ומנהלת במקביל מכרז לבחירת ספק שיקים עבורה את הרשת החדשה.

חזי בצלאל עמד בדיבורו. למרות כל הספיקות שהיו לגבי הבטחותיו להקים קבוצת תקשורת, עכשיו כבר אי אפשר להטיל ספק בכוונותיו. בצלאל עומד להקים רשת סלולרית מאפס, ובכך נמצא בעמדת נחיתות מול מירס שלה יש כבר רשת סלולרית ובעיקר יש לה מאות אתרי סלולר.

המכרז נוהל במשרדי מינהל הרכש בחשב הכללי במשרד האוצר. המכרז החל ב-10:00 בבוקר והמשיך עד כמעט 21:00. מחר בבוקר יקיים שר התקשורת משה כחלון מסיבת עיתונאים לרגל המכרז ויכריז בצורה רשמית על הזוכים.

גולן טלקום מסרה בתגובה: "חברת גולן טלקום, אשר חרתה על דגלה את קיום המהפכה הצרכנית בראש ובראשונה עבור קהל צרכני התקשורת, הגיעה למסקנה שזכייה במכרז היום לא תהייה אלא על גבו של הצרכן הישראלי, אשר לא יזכה למהפכה הצרכנית והתקשורתית האמיתית לה הוא מייחל זמן כה רב.

"להערכת גולן טלקום, קיים חשש אמיתי שהזוכים במכרז לא יצליחו לספק את ההבטחה הצרכנית. במצב כזה, סביר להניח שמה שהיה הוא שימשיך להיות בשוק הסלולרי והמפעילים הוותיקים ימשיכו לחלוב את הצרכנים לצורך מימון הדיבידנדים העצומים והחזר חובות בעליהם".

הקרב על המכרז

מכרז הסלולר, במסגרת הרפורמה של שר התקשורת משה כחלון בשוק, הוא המהלך החשוב ביותר של משרד התקשורת בעידן כחלון. המדינה הוציאה למכרז שתי רצועות תדרים המיועדות להקמת שתי חברות סלולריות חדשות בדור השלישי.

תוצאות המכרז
 תוצאות המכרז