ג'נרל דיינמיקס והתמ"ת: הרכש בארץ יגדל ל-150 מ' ד'

ההסכם יקזז הפסדי החברות שייצרו רכיבים לנמ"ר שהועבר לייצור בארה"ב

משרד התמ"ת, באמצעות הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי, חתם בימים האחרונים על הסכם לרכש גומלין נרחב עם ג'נרל דיינימיקס לנד סיסטמס האמריקנית. זאת, לאחר שבשנה האחרונה זכתה החברה בייצור של הנגמ"ש הישראלי נמ"ר, שפותח ויוצר במנת"ק (מינהלת טנק המרכבה) של צה"ל.

רמת מיגון גבוהה

הנמ"ר נחשב לאחד הנגמ"שים המתקדמים בעולם ובתכנונו שולבו אלמנטים המבטיחים לו רמת מיגון גבוהה, תוך יישום לקחים מאירועי לחימה מן העבר, בהם מלחמת לבנון השנייה. באחרונה הכריעה מערכת הביטחון וקבעה כי בשנים הקרובות צה"ל יצויד במאות רבות של נגמ"שים מסוג זה, בכולם יותקנו מערכות הגנה מפני טילי נ"ט מסוג מעיל רוח, שפיתחה ומייצרת חברת רפאל.

העברת הייצור של הנמ"ר לחברה האמריקנית נעשתה תוך סיכום שלפיו ישראל תייבא ממנה את חלקי הנגמ"ש ותרכיב אותם במתקני מנת"ק במרכז הארץ. עם זאת, החלקים יירכשו מכספי סיוע אמריקני, וכך מנת"ק יוכל להגביר את ייצור טנק המרכבה סימן 4, ולפנות תקציבים גדולים יותר להצטיידות בו ובנגמ"שים.

עם גיבוש ההסכם ההתקשרות בין משרד הביטחון לחברה האמריקנית, נשמעה ביקורת מצד תעשיינים בארץ שטענו שהמהלך יפגע קשות בעשרות תעשיות מקומיות שמעורבות בייצור רכיבים לנגמ"ש המתקדם. מדובר בכ-60 תעשיות בתחום הרק"מ ששימשו במסגרת הפרויקט קבלנים ראשיים ושהתקשרו עם מספר רב של ספקים קטנים.

את המו"מ שקדם להסכם רכש הגומלין הובילה יו"ר הרשות לשיתוף פעולה תעשייתי, בינה בר-און. גורמים בתעשיות הביטחוניות העריכו כי היקף ההסכם הוא יותר מ-150 מיליון דולר, אותם תשקיע ג'נרל דיינמיקס ברכש נרחב של רכיבים בתעשיות המקומיות.

ברשות אמרו ל"גלובס" כי מטרת ההסכם היא לשמור על היכולות של תעשיית הרק"מ בישראל ולצמצם ככל שניתן את הפגיעה במפעלים שהיו שותפים לייצור הנגמ"ש בארץ. למגעים היו שותפים גם בעלי תפקידים במערכת הביטחון: "במסגרת ההסכם התחייבה החברה לפעול למיצוי היכולות הטכנולוגיות וכושר הייצור של תעשיות הרק"מ בישראל כדי למלא את החסר שנוצר בעקבות העברת ייצור הנמ"ר לחו"ל", אמרה בר-און בשיחה עם "גלובס".

מנהל תחום שיתוף הפעולה התעשייתי-ביטחוני ברשות, צבי מיכאלוביץ', אמר כי "תנאי ההסכם אמורים להבטיח שמפעלים ישראליים שפועלים בתחום ייהנו מפעילות רכש הגומלין של החברה הזרה".