נטפים: רוב המתעניינים ברכישה טפטפו החוצה

מחר הוא היום האחרון להגשת הצעות במכירה של מניות קרן מרקסטון בנטפים ■ פערים גדולים בין המוכרת הדורשת מחיר שישקף לנטפים שווי של 900 מ' ד', לבין הערכות שווי של הקונים

מחר הוא היום האחרון להגשת הצעות בהליך המכירה של מניות קרן מרקסטון (ובעלי מניות נוספים) בחברת מוצרי ההשקיה הקיבוצית נטפים. ההערכות בשוק הן כי קרן אייפקס לא תגיש הצעה וכי קרן פרמירה נותרה מתמודדת יחידה במכרז.

עוד מעריכים מקורבים לתהליך, כי תג המחיר שהציבה מרקסטון עבור מניותיה בנטפים - 550 מיליון דולר - המשקף שווי של 900 מיליון דולר לנטפים, אינו ריאלי וגבוה משמעותית משווי החברה על-פי הערכות של מתעניינים פוטנציאליים. במידה ותוגש יותר מהצעה אחת, תשאף מרקסטון לערוך התמחרות בין המציעות.

בעלי המניות בנטפים - קיבוץ מגל (23%), מרקסטון (20%), קיבוץ יפתח (8%) וקרן טנא (%10) - העמידו את החזקותיהם בה למכירה לפני כמה חודשים. קיבוץ חצרים, המחזיק ב-39%, לא הצטרף לניסיון המכירה. את המו"מ מול הרוכשים הפוטנציאליים מוביל אמיר קס, מנכ"ל משותף במרקסטון.

מרקסטון השקיעה בנטפים לראשונה בשנת 2006. בדוחותיה מופיעה השקעה של 44 מיליון דולר, המשוערכת היום בשווי של יותר מכפול, המשקף לנטפים שווי של כ-500 מיליון דולר. לכן, אם יצליח קס למכור במחיר המבוקש, מדובר באקזיט מוצלח מאוד לקרן.

שתי קרנות הגיעו לשלב הסופי בהליך המכירה: פרמירה ואייפקס. בעבר התעניינו גם KKR וג'נרל אלקטריק בחברה ורווחו שמועות על התעניינות של חברות סיניות, אך כולן נסוגו.

פרמירה צפויה להגיש הצעה "רצינית" מחר, כאשר מקורב לתהליך ניסה היום להנמיך ציפיות ואמר כי "המחיר שמרקסטון זרקו (900 מיליון דולר, א' ש' וע' פ') אינו ריאלי ואף אחד לא ישלם אותו". ההערכות הן כי פרמירה לא תרצה גם לרכוש את נטפים במחיר גבוה וגם להתמודד על רכישת כלל ביטוח, אלא תצטרך לתעדף בין שתי העסקאות. דובר פרמירה בישראל סירב להתייחס לעניין.

בקרן אייפקס נערכו אתמול והיום דיונים בנושא. מנכ"לית אייפקס ישראל, זהבית כהן, מתלבטת לגבי רכישת נטפים, אך ההערכות הן כי לאור המחיר הגבוה שדורשת מרקסטון, תבחר כהן שלא להגיש הצעה. על-פי הערכות השווי הפנימיות באייפקס, 900 מיליון דולר הוא מחיר גבוה מדי עבור נטפים ושווי זה לא משקלל את האיומים העתידיים בפניהם עומדת החברה.

מיהלומי התעשייה הקיבוצית

חברת נטפים, מיהלומי הכתר של התעשייה הקיבוצית, פועלת בעולם בתחום טכנולוגיית ההשקיה בטפטוף. החברה, שחוותה משבר קשה בשנים 2007-2008, התאוששה מאז ועל-פי ההערכות מכירותיה הסתכמו אשתקד ביותר מחצי מיליארד דולר.

נטפים מעסיקה כיום מעל 2,000 עובדים ובבעלותה 13 מפעלי ייצור ב-11 מדינות (4 מהם בישראל, בקיבוצים חצרים, מגל ויפתח). לחברה מעל 30 חברות בנות ונציגויות ביותר מ-110 מדינות ברחבי העולם. מנכ"ל החברה הוא יגאל אייזנברג, שהחליף לפני שנה את עופר בלוך.

קרן מרקסטון, שבניהולם של קס ורון לובש, סיימה באוגוסט 2010 את הפרק הראשון של חייה כקרן פרייבט אקוויטי, ומאז היא פועלת למימוש נכסיה עד לפירוקה בשנת 2014 (עם אפשרות להארכה עד 2016). לקרן אינטרסים שונים מאלו של שותפיה בנטפים: היא מעוניינת מאוד לממש את השקעתה בחברה על-מנת להציג תשואה למשקיעיה, גופים מוסדיים בארץ ובחו"ל.

זאת על רקע העובדה כי הפורטפוליו של הקרן, שהשלימה השקעות בהיקף של 573 מיליון דולר, לא הצליח עד כה להניב תשואה גבוהה: מתוך עשר השקעות שביצעה הקרן מאז הוקמה ב-2004, רק שתיים מומשו (דפי זהב וזרעים גדרה), ואילו ארבע מתוכן - פריזמה, אלרן נדל"ן, תומקאר ו-PRS - לא זכו להצלחה, ובחלקן הפסידה הקרן את מרבית השקעתה.

מקור יודע דבר העריך, כי אם לא יצליח המכרז עשויה מרקסטון לבצע עסקה עם קיבוץ חצרים, בעל המניות הגדול בנטפים, ולמכור לו רק את חלקה בחברה ללא שותפיה לניסיון הנוכחי - קרן טנא והקיבוצים יפתח ומגל. דובר מרקסטון סירב להתייחס לידיעה.

בכל מקרה, כל מי שירכוש את מניות מרקסטון והאחרים בנטפים, יצטרך להביא בחשבון כי לשותף הבכיר בחברה, קיבוץ חצרים (39%), אין כוונה למכור את מניותיו.

"נטפים חשובה לנו"

משה פאול, יו"ר הנהלת קיבוץ חצרים, אמר היום ל"גלובס" כי "לא נמכור מניות של נטפים. להיפך, אנו נערכים לרכוש את מניות השותפים. יש לנו זכות סירוב ראשונית ובמחיר המתאים נקנה את כל מה שהאחרים ימכרו. זאת החלטה מהראש וגם מהבטן, כי נטפים היא יציר כפינו - הקמנו אותה והיא חשובה לנו".

בחודש פברואר הודיעו מרקסטון, טנא, מגל ויפתח לחברי קיבוץ חצרים כי הם מעניקים להם 20 יום לרכוש את אחזקותיהם תמורת 575 מיליון דולר, מחיר המשקף שווי חברה של 940 מיליון דולר לנטפים, אך הקיבוץ לא נענה להצעה.

חצרים הוא בין הקיבוצים המעטים הפועלים עדיין במתכונת שיתופית ומצבו הכלכלי טוב יחסית, כשבידיו מפעל נוסף (חוחובה) ו-120 עובדי חוץ. יפתח ומגל, שותפיו לנטפים, הופרטו, ולכן יש להניח כי רבים מהחברים מעוניינים במכירה שתעשיר את חשבונות הבנק שלהם במאות אלפי שקלים כל אחד.