הסנאט תוקף את גולדמן זאקס: הוליך שולל את הלקוחות

לפי הדו"ח של הסנאט, בזמן המשבר גולדמן "השתמש בפוזיציות שורט כדי להרוויח מהירידה בשוק המשכנתאות" ולעתים אף הרוויח "מאותם מוצרים שגרמו הפסדים ללקוחותיו"

בדו"ח הרשמי החריף ביותר שיצא עד כה בארה"ב על התפקיד ששיחק וול סטריט במשבר הפיננסי, מאשימה תת-ועדה בסנאט את בנק ההשקעות רב העוצמה גולדמן זאקס בהולכת שולל של לקוחות ובביצוע מניפולציה של השוק. כמו כן גינתה הוועדה את תאוות הבצע, הרגולציה החלשה וניגודי האינטרסים בכל חלקי המערכת הפיננסית.

לקרל לוין, יו"ר תת-הוועדה הקבועה לחקירות של הסנאט - אחת הוועדות מעוררות היראה ביותר בגבעת הקפיטול, יש כבר היסטוריה עם גולדמן זאקס.

לפני שנה התעמת לוין בפומבי עם מנכ"ל גולדמן, לויד בלנקפיין, במהלך שימוע על המשבר.

הסנאטור הדמוקרטי שב ומתח ביקורת קשה על גולדמן בתדרוך לעיתונאים לרגל צאתו של הדו"ח בן 639 הדפים של תת-הוועדה, שמבוסס על בחינה של עשרות מיליוני מסמכים במשך שנתיים. לוין האשים את גולדמן בעשיית רווחים על חשבון הלקוחות, בעוד שוק המשכנתאות מתרסק ב-2007. "למיטב שיפוטי, גולדמן הטעה בבירור את לקוחותיו, והטעה את הקונגרס", אמר לוין.

אחד מדוברי גולדמן אמר: "איננו מסכימים עם רבות ממסקנות הדו"ח, אך אנו מתייחסים בכובד ראש לסוגיות שבחנה תת-הוועדה".

חיצים חדים

יותר משנתיים כבר חלפו מאז שהמשבר הגיע לשיאו, ובגבעת הקפיטול נשמעים פחות ופחות גינויים של התנהגותו הבלתי הולמת של וול סטריט, מכיוון שהמחוקקים מתמקדים בסוגיות פיסקליות. אך אתמול (ד') הצטרף הסנאטור הרפובליקני טום קוברון ללוין בתדרוך דו-מפלגתי לעיתונאים, וירה חיצים חדים משלו בתעשיית השירותים הפיננסיים.

"האשמה לבלגן הזה מוטלת על כולם - החל מהרגולטורים הפדרליים שעצמו עיניים, דרך בנקאי וול סטריט שהניחו לתאוות הבצע להשתולל, וכלה בחברי הקונגרס שלא סיפקו פיקוח", אמר קובורן, הנציג הרפובליקני הבכיר ביותר בתת-הוועדה. "זה מוכיח ללא ספק את היעדר האתיקה בכמה מהמוסדות הפיננסיים שלנו, שפעלו בניגודי אינטרסים ידועים כדי להתעשר בעצמם בלי שיהיה להם אכפת מההשלכות על לקוחותיהם", אמר קובורן.

דו"ח לוין-קובורן כולל ביקורת לא רק על גולדמן זאקס, אלא גם על דויטשה בנק, וושינגטון מיוצ'יאל בנק לשעבר, הגוף הפדרלי המפקח על עמותות החיסכון וההלוואות, וחברות דירוג האשראי מודי'ס וסטנדרד אנד פור'ס.

הדו"ח מציע 19 המלצות לרפורמה רחבה יותר מהשינויים שכבר בוצעו לאחר המשבר באמצעות חוק דוד-פרנק מ-2010 לרפורמה בוול סטריט ובאמצעות הרפורמה המקיפה ברגולציה של מגזר הבנקאות. מרבית הדו"ח כולל חקר מקרים משנות הגאות של בועת הנדל"ן. בדו"ח נאמר שמכונת איגו"ח המשכנתאות שיצאה מכלל שליטה פלטה זרם של הלוואות פוגעניות וניירות ערך רעילים, והניבה עמלות שמנות לבנקים ולוול סטריט.

ניגוד אינטרסים

בדו"ח נאמר גם שגולדמן "השתמש בפוזיציות שורט נטו כדי להרוויח מהירידה בשוק המשכנתאות". גולדמן יצר, שיווק ומכר ניירות ערך מסוג CDO בדרכים שיצרו ניגודי אינטרסים בינו לבין לקוחותיו, ולעתים אף הניבו לבנק רווחים "מאותם המוצרים שגרמו הפסדים משמעותיים ללקוחותיו".

מסקנות הדו"ח יועברו למשרד המשפטים האמריקני.