סין צמחה ב-9.7% ברבעון הראשון; האינפלציה משתוללת

כלכלת סין צמחה בשיעור הגבוה מהתחזיות המוקדמות, אך גם האינפלציה הואצה חרף מאמצי הממשל לצנן את המשק

כלכלת סין ממשיכה לרתוח חרף מאמצי הממשל לצנן את הפעילות הכלכלית: נתונים שפורסמו היום (ו') על ידי הממשל הסיני מראים כי הכלכלה צמחה בשיעור של 9.7% ברבעון הראשון של 2011, בעוד האינפלציה זינקה לרמה שלא נראתה מאז 2008.

אנליסטים בשוק ציפו לצמיחה של 9.4% ברבעון הראשון, כך שנתוני צמיחת התמ"ג (תוצר מקומי גולמי) הפתיעו לטובה. אך אליה וקוץ בה: לצד הצמיחה המהירה גם האינפלציה בסין משתוללת, וב-12 החודשים שהסתיימו במארס עמדה האינפלציה על 5.4% - מעל התחזיות המוקדמות שעמדו על 5.2%.

כבר חודשים רבים שהבנק המרכזי של סין מנסה לקרר את הצמיחה כדי לרסן את האינפלציה. הבנק המרכזי העלה את הריבית, הקשיח את תנאי מתן האשראי והעלה את שיעור רזרבות המזומנים שהבנקים המסחריים נדרשים להקצות כנגד מתן אשראי. אך מחירי הנדל"ן המאמירים בסין, לצד הזינוק במחירי הנפט והסחורות, ממשיכים לתדלק את מדורת האינפלציה. ההערכות הן כי לאור הנתונים ימשיך הבנק המרכזי בצעדי ההידוק המוניטארי, אולי אפילו עוד בסוף השבוע הזה.

"יש מעט מאוד התמתנות בפעילות הכלכלית למרות צעדי ההידוק המוניטארי; האינפלציה נותרה הסיכון העיקרי לכלכלה", אמר לסוכנות בלומברג ליו לי-גנג, כלכלן בבנק ANZ בהונג קונג, שעבר בעבר בבנק העולמי. רק אתמול דווח כי יתרות המט"ח של סין טיפסו שוב לשיא בחודש שעבר וחצו את ה-3 טריליון דולר, מה שמגביר את הלחץ על הממשל לפעול לצינון המשק הרותח.

ריבית הבסיס במשק הסיני עומדת היום על 6.31% ויחס רזרבות המזומנים על 20%, וזאת לאחר 4 העלאות ריבית מאז חודש אוקטובר. הבורסה בסין מגיבה לנתונים בירידה של פחות מ-1%, בעוד שהיואן, המטבע הלאומי של סין המוחזק באופן מלאכותי על ידי הממשל, נסחר ללא שינוי סביב 6.5315 יואן לדולר.