נובוקיור הישראלית קיבלה אישור FDA לטיפול בסרטן המוח

טיפול ראשון מסוגו - מכשיר נייד העושה שימוש בשדות חשמליים כדי לשבש התפשטותם של תאים סרטניים ■ המוצר שפיתחה נועד לטפל בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה

הישג לחברת NovoCure, המפתחת מכשיר לגירוי חשמלי לטיפול בסרטן המוח: החברה קיבלה אתמול (ו') אישור FDA לשיווק המוצר שפיתחה. המוצר שפיתחה נובוקיור נועד לטפל בסרטן המוח מסוג גליובלסטומה, גידול מוח נפוץ האחראי על מעל 50% ממקרי סרטן המוח. המוצר מטפל בגידול באופן לא פולשני, על-ידי ריכוז שדות אלקטרו-מגנטיים חלשים בגידולים הסרטניים באמצעות אלקטרודות. זהו טיפול הראשון מסוגו העושה שימוש בשדות אלקטרו-מגנטיים במאבקו בתאים סרטיניים.

לפני כחודש פורסם ב"גלובס" כי ועדה מייעצת של ה-FDA (רשות המזון והתרופות בארה"ב) המליצה על אישור המוצר לשיווק. עדיין לא היה זה אישור סופי, אך יצויין כי ה-FDA נוטה לאשר מוצרים שקיבלו את המלצת הוועדה.

ה-FDA אישר את השימוש במכשיר רק לחולים הסובלים מגידול אגרסיבי ושעברו כבר טיפול כימותרפיה. המכשיר הנייד של נובוקיור, העושה שימוש בשדות חשמליים כדי לשבש את התפשטותם של התאים הסרטניים הוא בעל תופעות לוואי פחות חמורות מהכימותרפיה. החברה הראתה בניסוי שערכה ב-237 חולים כי הגירוי החשמלי מפריע לתהליך חלוקת התאים, ולכן מונע את התפתחות הגידול מבלי לפגוע בתאים בריאים. היתרון של הטיפול על-פני טיפולים אחרים הפוגעים בחלוקת תאים, כגון כימותרפיה והקרנות, הוא המיקוד באזור המוח, מה שמוביל לפחות תופעות לוואי.

נובוקיור היא חברה פרטית שהוקמה בשנת 2000 והיא פועלת מחיפה. החברה נוסדה על-בסיס המצאותיו של פרופ' יורם פלטי מן הטכניון, ומנהל אותה אסף דנציגר.

אסף דנציגר אמר ל"גלובס" לפני כחודש כי ב-35 השנים האחרונות אושרו רק שני מוצרים לטיפול בגליובלסטומה. אחד מהם הוא תרופת האווסטין המוכרת מסוגים אחרים של סרטן, שאושרה ב-2009. לדבריו, היקף השוק למוצר של נובוקיור, גם תחת המגבלות של טיפול בחולים שכבר עברו טיפולים אחרים, הוא כמיליארד דולר בארה"ב לבדה.