רק 54% מהאמריקנים מחזיקים במניות - שפל של כעשור

מחקר מכון Gallup מגלה כי האמריקנים עדיין חוששים מהשקעה במניות - ומעדיפים את שוק הנדל"ן כהשקעה לטווח ארוך ■ הזינוק במחירי המזון והדלקים מרחיק אותם מתוכניות חיסכון בבנקים

שוק המניות בארה"ב אמנם זינק בעשרות אחוזים מאז הראלי הגדול שהחל בחודש מארס 2009, אך מסתבר שהאמריקנים לא ממהרים לשוב לשוק, שכן פצעי מפולת 2008 עדיין טריים. סקר שנערך על ידי מכון המחקר Gallup מראה כי רק 54% מהאמריקנים מחזיקים במניות או בקרנות נאמנות מנייתיות באופן אישי - שפל שלא נראה מאז שנת 2000.

למעשה, שיעור החזרת המניות על ידי משקי הבית בארה"ב ירד באופן עקבי משנת 2007, אז החל משבר הסאב-פריים שהתגלגל למשבר האשראי, לקריסת בית ההשקעות ליהמן ברדרס ולמפולת הגדולה בשווקים ב-2008. ב-2007 עמד שיעור החזרת המניות על 65%.

לפי המחקר, האמריקנים סומכים על מניות כאפיק השקעה לטווח ארוך פחות מאשר על שוק הנדל"ן, שגם הוא ספג כידוע מכה קשה (מחירי הבתים בארה"ב נפלו בממוצע בכ-35% מאז 2006, לפי מדד קייס-שילר). 33% מהאמריקנים שהשתתפו בסקר מסרו כי "שוק הנדל"ן הוא ההשקעה הטובה ביותר לטווח הארוך", בעוד שרק 24% בחרו בתוכניות חיסכון ארוכות טווח. 24% מסרו שמניות וקרנות נאמנות הן ההשקעה הטובה ביותר לטווח ארוך ורק 12% בחרו באגרות חוב.

מבחינה היסטורית, האמון של האמריקנים בשוק הנדל"ן כהשקעה ארוכת טווח חזר לרמה בה שהה לפני כשנתיים, בעוד שהאמון בתוכניות חיסכון ירד משמעותית, ככל הנראה בגלל החשש מאינפלציה בשל הזינוק במחירי המזון והדלק.

המחקר גם מציג פרופיל של האזרח האמריקני שישקיע בסבירות גבוהה יותר במניות: גבר, רפובליקני, משכיל ומרוויח יותר מ-75 אלף דולר בשנה.