הראל: "העסקה של פטרו עם ארקו - כמו לגנוב את החברה"

מוני הראל, בעל השליטה בפטרו גרופ, מבהיר בשיחה עם "גלובס": "החברה תוכל לעמוד בהתחייבויותיה; זו חברה טובה עם הכנסות של כמיליארד דולר בשנה"

בשבוע שעבר הודיע מנכ"ל פטרו גרופ , שבשליטת מוני הראל, כי "אין ודאות שנוכל לשלם למחזיקי האג"ח בספטמבר"; כעת מבהיר הראל ל"גלובס" כי "פטרו גרופ היא חברה טובה עם הכנסות של כמעט מיליארד דולר בשנה, והיא בהחלט יכולה להחזיר את החובות שלה".

פטרו גרופ פועלת בתחום תחנות הדלק בארה"ב באמצעות החברה הבת GPM. פעילות זו נקלעה למשבר בעקבות מחירי הדלק שהאמירו ותנאי מזג האוויר הקשים בארה"ב. לפטרו גרופ חוב של 70 מיליון שקל בגין האג"ח, הנסחרות בתשואה של יותר מ-80%, ובדוחותיה הערת "עסק חי". לאחרונה אישר הדירקטוריון עסקה שבמסגרתה תיכנס חברת המימון ארקו של אריה קוטלר להשקעה של 20 מיליון דולר ב-GPM, כנגד הקצאת 50% בחברה - אלא שהראל טרפד את המהלך.

"הדירקטורים הבינו שזו עסקה גרועה ביותר. זה פשוט לגנוב את החברה", מסביר הראל.

עם זאת, בסוף השבוע דיווחה פטרו גרופ לבורסה שעו"ד גיל הירשמן, נציגו של הראל, שלח מכתב לעו"ד יוסי שם טוב, המייצג את החברה, ולפיו נדרשים הדירקטורים להצביע נגד ההצעה של ארקו. שם טוב התפטר בתגובה והדירקטוריון הוציא מכתב תשובה להראל בו דרישה להסדיר את בעיות המימון של החברה, נוכח הסיכון הקיים בהפרת הקובננטים של ההלוואות שנטלה.

"לפטרו גרופ יש בעיות מימון עם גוף שהוא דרקוני, ואנו מחפשים חלופה", אומר הראל. "הקטע המימוני זה מה שקשה, אבל ה-EBITDA תמיד חיובית ואנו עומדים תמיד בתשלומי הריבית בזמן. אין שום בעיה וחשש מקטסטרופה ואני מאמין שלפטרו גרופ יש עתיד ושהיא תעמוד בכל התחייבויותיה".

יותר משלוש שנים חלפו מאז שהראל, מבעלי קבוצת הכדורגל הפועל תל אביב, התפתה להשקעה כושלת במטיס קפיטל - החברה האם של פטרו גרופ - ומצבה בכי רע: את 2010 סיימה מטיס בהפסד של 37 מיליון שקל, בהמשך להפסד מצטבר של כ-130 מיליון שקל ב-2008-2009. לדוחות החברה מצורפת הערת "עסק חי", על רקע "בור" של 28 מיליון שקל בהון העצמי.

מנייתה של מטיס , הנמצאת כיום בשליטה מלאה של הראל (68%), נחתכה ב-20% מתחילת השנה למחיר המשקף לה שווי שוק של 50 מיליון שקל בלבד. האג"ח נסחרות בתשואת זבל של 120%, על רקע חששות מפני חדלות פירעון. מרבית החוב של מטיס, העומד על כ-170 מיליון שקל, הוא בגין אג"ח שהנפיקה ולא ברור כיצד תוכל לשלמו, לאור העובדה שתזרים המזומנים היה אשתקד שלילי בהיקף של 14 מיליון שקל. היום התכנסה אסיפת מחזיקי האג"ח.