תמיר פישמן: קנו אג"ח לא מדורגות; מהן 3 המומלצות?

בתמיר פישמן סבורים, כי האג"ח הלא מדורגות הן אטרקטיביות כעת ■ לפניכם הקריטריונים להשקעה ושלוש הזדמנויות

רמת הסיכון המשתקפת בשוק האג"ח המדורגות חזרה לזו של טרום המשבר, ולמעשה מקנה למחזיקים בהן פיצוי נמוך לעומת השקעה ישירה באג"ח ממשלתיות. כך למשל, השקעה באג"ח הבנקים וחברות הסלולר מציגה תשואה עודפת (ביחס לאג"ח ממשלתית בעלת אותו מח"מ) של כ-1% בלבד, אג"ח של רשתות המזון מעניקה תשואה עודפת כ-1.4%, וזו של חברות נדל"ן מניב ויזום - עד כ-2% בלבד.

גם באג"ח הלא מדורגות נצפו עליות שערים מרשימות בשנתיים האחרונות, ורמות התשואה הצטמצמו משמעותית. אך בבית ההשקעות תמיר פישמן סבורים, כי מדובר עדיין באפיק השקעה אטרקטיבי מאוד. גיל קופרברג, מנהל השקעות דסק מוסדי בבית ההשקעות, מציין בפנינו, כי "סביבת הריבית העולה במשק, שגורמת להפסדי הון למחזיקי אג"ח, מביאה משקיעים להעדיף השקעה באג"ח בעלות תשואה גבוהה יותר, שתפצה על אותם הפסדי ההון".

כיום נסחרות בקטגוריית הלא מדורגות כ-200 איגרות, בהיקף של כ-17 מיליארד שקל. 60% מהן הונפקו על-ידי חברות נדל"ן ובינוי, 17% של חברות השקעה ואחזקות, והיתר בסקטורים שונים, כגון חיפושי גז ונפט, שירותים ועוד.

למשקיע הממוצע אין תמיד היכולת להכיר באופן מעמיק את החברות שאינן מדורגות. לכך נוסיף את הזיכרון המר שנצרב בתודעת המשקיעים, בעקבות משבר האשראי האחרון, אז נחתכו איגרות אלו בצורה חדה. נדגיש גם את בעיית הסחירות שמתעוררת לעתים בניירות הערך הללו. בהתאם, קופרברג מנסח עבור "גלובס" ארבעה כללי אצבע לבחינת אג"ח שאינה מדורגת:

■ בחינת פעילותה העסקית של החברה - האם היא רווחית או מפסידה.

■ בחינת תזרים המזומנים ביחד עם קופת המזומנים - האם אלו מסוגלים לשרת את פירעונות הקרן והריבית של האג"ח.

■ מאזן החברה - האם השווי הנכסי שווה, או אף גבוה, מהיקף התחייבויותיה הפיננסיות. במקרים רבים לא מומלץ להסתפק בנתוני המאזן, ויש צורך בביצוע הערכה עצמית. בדיקה כזו מראה למעשה, אילו נכסים ישמשו את הנושים. "כפי שראינו בהסדרי החוב האחרונים, מכירה בלחץ של הנכסים היא לא תמיד כפי שהיא מוצגת בדוחות, ולא תמיד גם יש למי למכור", מציין קופרברג.

■ האם יש נושים בעלי קדימויות, בשל שיעבודים על נכסי החברה - במידה שלאג"ח החברה יש שיעבוד על נכס מסוים, הדבר משפר משמעותית את הסיכוי לפירעון האג"ח. עם זאת, יש לבחון את טיב השיעבוד.

האגח הלא מדורגות המומלצות של תמיר פישמן
 האגח הלא מדורגות המומלצות של תמיר פישמן

קופרברג מספק שלוש המלצות העומדות בכללים הללו:

יוניטרוניקס 3

החברה מייצרת מוצרי בקרה (בקרים לוגיים), מקימה ומתכננת מחסנים ומרכזים לוגיסטיים אוטומטיים (התחום אחראי ל-50% מהכנסותיה, והיא בעלת נתח שוק בו של 85% בארץ). החברה הגדילה את הכנסותיה בצורה משמעותית בשנה האחרונה, ושיפרה את הרווחיות התפעולית. קופת המזומנים שלה מספיקה לכסות את התחייבויותיה הפיננסיות, ויחד עם תזרים מזומנים של מעל 10 מיליון שקל בשנה, הם יוכלו לשמש את פירעונות הקרן והריבית בשנים הקרובות.

מכיוון לחברה יש יותר מזומן מהתחייבויות פיננסיות, גם פרמטר השווי הנכסי מסופק, כי יש יותר מזומן מחוב. לחברה התחייבויות כלפי מזמיני העבודות בצורה של בטוחות שכירות (פיקדונות), וזאת כנגד פרויקטים בביצוע. כלומר, מזמין העבודה דורש שיעמידו ביטחונות בנקאיים, כדי להבטיח שלמבצע העבודה יש כסף לסיים אותה.

אורתם סהר ד'

חברת הנדסה, קבלנות ותשתיות (בעיקר רכבת ישראל), הפעילה בתחום הבנייה הציבורית ולמגורים. החברה השיגה רווחיות גולמית של 7.1% השנה - גידול משמעותי ביחס לשנים האחרונות; וסיימה את השנה עם רווחיות של 15.7 מיליון שקל. בנוסף, דיווחה על גידול משמעותי בצבר ההזמנות לשנים הקרובות. בקופת המזומנים שלה 207 מיליון שקל, וביחד עם תזרים מפעילות שוטפת של כ-15 מיליון שקל בשנה, מדובר בסכום שיכסה את החזרי הקרן והריבית.

כאשר מסתכלים על החוב הפיננסי נטו של החברה (בניכוי קופת המזומנים) לעומת סך המאזן, מגלים שהוא זניח מאוד (2.5% בלבד). סך התקבולים בניכוי ההתחייבויות של החברה גדול משמעותית, וכולו בגין פעילות בביצוע, ומול גופים מוכרים, כגון גופים ממשלתיים וחברות בתחום הנדל"ן היזום, אשר נמצאות במצב פיננסי מצוין. לחברה אין נושים מובטחים ואין חוב בנקאי.

פרשקובסקי ג'

החברה עוסקת בייזום והקמת פרויקטים של בנייה למגורים, ומעורבת בבנייה ושיווק של כ-800 יח"ד, הצפויות להתאכלס בשלוש השנים הקרובות, ולהניב כ-205 מיליון שקל רווח. זאת מול התחייבויות פיננסיות נטו של כ-100 מיליון שקל. מלבד הרווח הנקי שישרת את חוב החברה, יוחזר גם ההון העצמי שהושקע בפרויקטים. גם כאן קופת מזומנים של כ-121 מיליון שקל.

החברה העמידה ביטחונות למחזיקי האג"ח: שיעבוד ראשון של חשבון העודפים על פרויקט במודיעין, על פרויקט נחלה 2א' ועל פרויקט צמרת רחובות - כולם באזורי ביקוש, ועם רווחיות גולמית של מעל 20%.

הגורמים בכתבה עשויים להשקיע בניירות ערך ו/או מכשירים, לרבות אלו שהוזכרו בה. האמור אינו מהווה ייעוץ או שיווק השקעות, המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם