GE לאחר הרכישה מאורבוטק: "לא נוציא פעילות לחו"ל"

ג'נרל אלקטריק רכשה מאורבוטק את חטיבת הרפואה הגרעינית ב-15 מיליון דולר ■ נתן חרמוני, מנכ"ל התחום ב-GE: "המוצר שרכשנו יחליף את כל מערכות המיפוי הגרעיני שלנו"

רכישת פעילות הרפואה הגרעינית של אורבוטק הישראלית על-ידי GE Healthcare, שהושלמה בתחילת השנה, היא אירוע נוסף במערכת היחסים המתהדקת בין חברת הענק לתחום המכשור הרפואי בישראל. עד היום מערכת היחסים הזו די השתלמה לצד הישראלי.

הרומן התחיל בסוף שנות ה-90, כש-GE הקימה על שרידיה של חברת אלסינט פעילות בתחום הרפואה הגרעינית וה-CT (סריקה ממוחשבת) בחיפה, שבה מועסקים היום מאות עובדים.

בנוסף, רכשה החברה לפני כשנתיים את Versmed מהרצליה, שפועלת בתחום המנשמים, וכן חתמה על הסכמי שיווק משותף עם מספר חברות מכשור רפואי כמו Widemed הבורסאית, שפיתחה מערכת לניטור השינה והמחלות הקרדיולוגיות; דיפ בריז, שפיתחה מערכת לניטור נשימה ללא קרינה ומתעניינת בהנפקה בתל אביב; וארינטה שייסדו היזם הסדרתי יוסי מוריק ובוגר אלסינט אהוד דפני, שפועלת בתחום ה-CT הממוקד ללב.

GE שילמה על הפעילות של אורבוטק 15 מיליון דולר - 9 מיליון דולר מהם באופן מיידי והיתר באבני דרך. אורבוטק עצמה רכשה את הפעילות ב-2005 ב-7 מיליון דולר ואבני דרך, כאשר עוד הייתה סטארט-אפ בשם Imarad.

אלכס ציגלמן, ד"ר אורי אלחנני ושמעון קליר התחילו את פעילות הסטארט-אפ אימראד, שהתמקד בפיתוח גלאי מצב מוצק עבור מצלמות גרעיניות שמשמשות לצרכים אונקולוגיים וקרדיולוגיים. ל-GE היה הסכם שיווק עם אימראד שבמסגרתו הוגדרה GE כלקוחה מועדפת של הסטארט-אפ, והיא גם הייתה בעלת מניות. גם לאחר שאימראד נמכרה לאורבוטק והטכנולוגיה שלה התפתחה לתחומים נוספים, הקשר שלה עם GE נמשך - עד שהוביל לרכישה.

חמישית מרמת הקרינה המקובלת

ל-GE יש פעילות בתחום הרפואה הגרעינית בישראל בניהול נתן חרמוני. "אנחנו מתכננים שהיחידה שנרכשה מאורבוטק תתמקד בתחום מיפוי הלב", מסביר חרמוני ל"גלובס" את אסטרטגיית הרכישה.

"המערכת של אורבוטק מאפשרת לבצע את הטיפול הזה בחמישית מרמת הקרינה ביחס לטיפולים המקובלים כיום, וכן בפחות זמן".

כדי לפתח יישומים חדשים, אומר חרמוני, על החברה "להגדיל את מרכז הרפואה הגרעינית של אורבוטק ברחובות. כמו-כן, הוחלט כי המרכז יישאר ברחובות ולא יועבר לחיפה, כדי לשמר אותו כפי שהוא, כולל כוח האדם והציוד שבו".

* אין סכנה שהפעילות תועבר לחו"ל?

חרמוני: "זה בכלל לא עומד על הפרק. אין שום טעם לרכוש פעילות כזו ואז לפרק אותה. מנכ"ל GE, ג'ף אימלט, שביקר בישראל לא מזמן, מאוד מעריך את הטכנולוגיה הישראלית". GE הלת'קר מעסיקה בישראל 400 עובדים, רובם בחיפה.

לדברי חרמוני, "הקרינה הגבוהה יחסית בטיפולים הקיימים בעייתית הן מבחינת החולה והן מבחינת הרופא, ומשך הטיפול הארוך הוא בעיה בעיקר לרופא ולמערכת הבריאות. לכן, המעבר למוצר של אורבוטק הוא כמו מעבר מיקום אנלוגי ליקום דיגיטלי. בהדרגה, המוצרים מן הדור הזה יחליפו את כל מכשירי הרפואה הגרעינית".

חלופה למיפוי לב היא CT ללב, אך גם בבדיקה זו יש קרינה. "אנחנו לא יודעים חד-משמעית ש-CT אבחוני גורם לסרטן, אבל יש חשש כזה", אומר חרמוני. לדבריו, המוצר החדש משפר משמעותית את האבחון ונותן מידע נוסף ש-CT אינו נותן, למשל על זרימת הדם בלב.

אם כך, מדוע חתמה GE על הסכם עם ארינטה, המפתחת CT קטן ודל-קרינה ללב? "השיטה של אורבוטק תתחרה ב-CT בחלק מן ההתוויות והשימושים, אולם בשימושים אחרים הם ישלימו", אומר חרמוני. "ברפואה הגרעינית הדגש הוא על תפקוד האיבר וזרימת הדם, ואילו ב-CT הדגש הוא על אנטומיה".

מעבר לתחום הלב, חרמוני מסמן את עתיד הרפואה הגרעינית גם בתחום אבחון הסרטן, אליו כיוונה אימראד מלכתחילה בימיה כסטארט-אפ. "למשל, בתחום אבחוני סרטן השד, יש מקרים שבהם צפיפות רקמת השד גבוהה מדי לממוגרפיה, או כאלה שדווקא תגובת הגידול לטיפול היא חשובה יותר".