תם המשבר? פז: הדלק תקין - ניתן לחדש תדלוק המטוסים

פז דיווחה הלילה: "בדיקות שבוצעו בימים האחרונים במספר רב של מעבדות בארץ הראו שהדס"ל תקין ועומד בכל התקנים" ■ התדלוק עדיין לא חודש, רשות שדות התעופה בוחנת התוצאות

הסוף למשבר התעופה? חברת פז מדווחת הלילה כי ניתן לחדש את תדלוק המטוסים בדלק הסילוני - החברה העבירה לרשות שדות התעופה את תוצאות הבדיקה מהן עולה כי הדלק הסילוני תקין. בנתב"ג עדיין לא מחדשים את התדלוק, רשות שדות התעופה בודקת את התוצאות.

פז דיווחה הלילה כי "בדיקות שבוצעו בימים האחרונים במספר רב של מעבדות בארץ שכללו בדיקות של דס"ל ושל מסננים הצביעו שהדס"ל תקין ועומד בכל התקנים הנדרשים", כך בהודעת החברה לבורסה. עוד צויין בהודעה כי צוות כימאים בכיר (לרבות דר' יוספה בן אשר, מנהלת המעבדה של המכון לאנרגיה ולסביבה, מומחה מחיל האוויר, מבז"ן, מפז"א ויועצים נוספים), אשר התכנס והשתתף בישיבה ובבדיקה שנערכה במוצ"ש ( 7 במאי 2011 ) ותחקר את מסקנות הבדיקות, קבע שהדס"ל תקין.

חברת פז ציינה כי בדיקות אלו תוקפו בבדיקות מקיפות נוספות על ידי מעבדות אחרות. בשורה התחתונה מדווחת פז "צוות הכימאים הבכיר ציין כי ניתן להחזיר את אספקת הדס"ל בנתב"ג לשגרה". בסיכום הודעתה מסרה אף החברה כי בשלב זה אין באפשרותה להעריך את השפעת האירוע על פעילות החברה.

כפי שדווח מוקדם יותר אמש, הנזק המצטבר לחברות התעופה ולחברות האחראיות על תדלוק המטוסים, ובראשן פז, מוערך בעשרות מיליוני שקלים. אתמול עיכבה רשות שדות התעופה לכמה שעות המראות משדות התעופה הפנים-ארציים שדה דוב ואילת עד קבלת התחייבות מפז כי הדלק תקין. הדלק לשדות התעופה הפנימיים אינו מסופק באמצעות מכליות אלא מוזרם למכלים בשטח השדות, בדומה לשיטה שבה מתודלקים המטוסים בנתב"ג.

חילופי האשמות

בתוך כך, החלו להישמע אתמול (א') האשמות מצד חברות תעופה נגד חברת פז, השולטת ברוב שלבי הזרמת הדלק למטוסים באמצעות חברות נכסי תעופה ושירותי תעופה שבבעלותה. על פי הטענות, פז לא השקיעה סכומים מספיקים בתחזוקה השוטפת של תשתיות ההולכה והאחסון של הדלק. באשר לטענות על כך שהחברה היא למעשה מונופול, עמדתה של פז היא כי מערכת הזרמת הדלק למטוסים בנתב"ג היא מורכבת ורגישה והפעלתה תהפוך ללא כדאית מבחינה כלכלית אם תפוצל בין כמה חברות.

לפי הערכות, ניתן יהיה לחדש את הזרמת הדלק לנתב"ג רק לאחר שתתברר זהותו של החומר המסתורי שהתגלה במסננים או לאחר שיושלמו הליכי הניקוי של תשתיות ההזרמה למטוסים. ואולם החומר שנשלח בסוף השבוע על ידי חברת פז למעבדה מיוחדת בגרמניה אינו נבדק בינתיים משום שהמעבדה הודיעה כי היא עובדת רק עבור הצבא האמריקני. כעת נעשים מאמצים לפנות למעבדה באמצעות משרד התשתיות, בציפייה שאנשיה ייענו לפנייה מגורם ישראלי רשמי.

במקביל, החלו בהליכי ריקון מכלי האחסון וניקוי תשתיות הזרמת הדלק באזור שדה התעופה, ועדיין לא ידוע כמה ימים יימשכו. ייתכן כי יתברר שמקור הזיהום בדלק איננו כלל באזור נתב"ג אלא נמצא בשלב מוקדם יותר בשרשרת ההזרמה (ראו תרשים), ובמקרה כזה עלול חידוש ההזרמה להתעכב בימים רבים.

מתדלקים במלאי החירום

עד חידוש ההזרמה, המשיכו פז וחברות הדלק האחרות לתדלק את המטוסים בנתב"ג בדלק סילוני (דס"ל) ממלאי החירום האסטרטגי של ישראל, המובל לנתב"ג מאזור אשדוד באמצעות מכליות כביש. בסוף השבוע עשו בפז מאמצים רבים לגייס כמה עשרות מכליות כביש מחברות הדלק האחרות בניסיון לספק את הדרישה לדלק בנתב"ג. להמחשה, כדי לתדלק מטוס בואינג 747 (ג'מבו) אחד במלואו נדרשו בין חמש לשש מכליות כביש. מגבלותיה של שיטת התדלוק הנוכחית מאלצות את המטוסים להמריא עם כמות דלק מינימלית, שנועדה לאפשר להם להגיע עד נמל התעופה הקרוב ביותר, בלרנקה קפריסין או בעמאן ירדן - ולתדלק שם את המכלים במלואם.

פרשת תדלוק המטוסים בנתב"ג החלה ביום חמישי בסביבות השעה 12:00. אז הודיע מנכ"ל חברת נכסי תעופה, שמואל גוטשל, למנהל נתב"ג, שמואל קנדל, כי התגלה זיהום בדלק. מדובר בחומר מסתורי שהתגלה במסננים שבעמדות התדלוק של המטוסים - התחנה האחרונה בשרשרת הזרמת הדלק הסילוני למטוסים, שתחילתה בבתי הזיקוק באשדוד ובחיפה.

לדברי גורמים ברשות שדות התעופה, גוטשל אמר כי הוא מסתמך על חוות דעת של מומחית, ד"ר יוספה בן-אשר ממכון הנפט, שלפיה השימוש בדלק במצבו הנוכחי יהיה בבחינת "פיקוח נפש". נכסי תעופה, חברה בת של פז, היא הספקית היחידה של שירותי אחסון והזרמת דלקים בנתב"ג ואחראית על תחזוקת חלק מצנרת ההזרמה של הדלק הסילוני (דס"ל) המשמש את המטוסים.

בעקבות ההודעה החליט קנדל לעצור את ההמראות של מטוסים שתודלקו בנתב"ג. חברות התעופה קיבלו הנחיה לתדלק את מטוסיהן לפני נחיתתם בישראל ולנחות במכלים מלאים ככל הניתן. אתמול החלה חברת נכסי תעופה לנקות את מכלי האחסון שלה בנתב"ג ואת צינורות הדלק המובילים את הדלק מחוות המכלים באזור צומת ביל"ו שבבעלות חברת תש"ן הממשלתית.

ועדת בדיקה שהוקמה על ידי משרד התחבורה ובראשה עומד מנכ"ל המשרד, דן הראל, ואשר התכנסה היום לראשונה, צפויה להגיש את מסקנותיה עד סוף חודש יוני.