ינאי לאחר דוח טבע: "בהמשך נראה צמיחה יפה בגרמניה"

(עדכון) - למרות צמיחה דו-ספרתית ברווח ובהכנסות, רבעון ראשון פושר לטבע: סיימה אותו עם ירידה של 32% במכירות של ליבת הפעילות שלה - הגנריקה בארה"ב

הרבעון הראשון של טבע הסתיים עם צמיחה דו-ספרתית גם בשורת ההכנסות וגם בשורת הרווח, ובכל זאת אפשר להסתכל עליו גם כעל רבעון מאכזב. טבע לא עמדה בתחזיות האנליסטים בשורת הרווח כשרשמה הכנסות של 4.08 מיליארד דולר בלבד, לעומת התחזית שדיברה על 4.25 מיליארד דולר.

רכישה עצמית של מניות (Buy Back) בצורה אגרסיבית, ובהיקף של 400 מיליון דולר, הפחיתה את מספר המניות של טבע וכך הרווח למניה Non-GAAP הגיע ל-1.04 דולר (936 מיליון דולר), בהתאם לתחזיות האנליסטים. הרווח GAAP היה 765 מיליון דולר. טבע מאשררת את התחזיות שלה ל-2011, להכנסות של 18.5-19 מיליארד דולר, ורווח למניה Non-GAAP של 4.9-5.2 דולר (4.4-4.69 מיליארד דולר).

"זהו רבעון 14 ברציפות של צמיחה דו-ספרתית, ובחברה שקרובה להיקף מכירות של 20 מיליארד דולר בשנה, זה לא מובן מאליו. לכן אנו רואים את התוצאות בסיפוק רב", אמר היום נשיא ומנכ"ל טבע, שלמה ינאי, במסיבת עיתונאים שערכה החברה. "הרבעון נותן המחשה למודל העסקי המגוון של טבע. הגיוון נותן לנו לאזן פעילויות שמדי פעם, מטבע הדברים, יכולות להיות פחות טובות".

ואכן, לא במקרה הזכיר ינאי פעילות טובה פחות. ליבת פעילותה של טבע, הגנריקה בארה"ב, הראתה חולשה והמכירות בה הסתכמו ברבעון ב-952 מיליון דולר - ירידה של 32% ביחס לרבעון המקביל.

הירידה מוסברת גם בהיעדר השקות משמעותיות של תרופות גנריות חדשות, בהשוואה להשקות משמעותיות שתרמו לתוצאות הרבעון המקביל.

אלא שגם לליקויים במפעלי טבע בארה"ב ובישראל הייתה השפעה שלילית על הפעילות. בינתיים, במפעל בקליפורניה, שהושבת ביוזמת החברה, טבע חזרה לפעול כרגיל, כשבמפעל בירושלים היא ממתינה לבדיקה חוזרת של רשות המזון והתרופות האמריקנית (FDA). הדוחות מגלים שטבע הוציאה כ-50 מיליון דולר ברבעון על "צעדים רגולטוריים במפעלים".

"לא הרבעון שהיינו רוצים לראות"

"זה לא הרבעון שהיינו רוצים לראות, אבל היו לנו כמה סוגיות", אמר היום מנכ"ל טבע אמריקה, ביל מארת', שהדגיש עם זאת שהשוק הגנרי בארה"ב צומח וצפוי שיפור בהמשך השנה.

בעוד שבארה"ב נרשמה חולשה, אירופה צמחה וכך גם אמריקה הלטינית ומדינות באסיה. לתוצאות באירופה תרמה רכישת רציופארם מ-2010, וביבשת זו נרשמו מכירות (גנריקה ומוצרים ממותגים) של 1.34 מיליארד דולר. הצמיחה באירופה, למעט בגרמניה, הייתה של 66%. בגרמניה לא הייתה צמיחה וינאי מסביר זאת בכך ש"ב-2010 הייתה בגרמניה רפורמה שהתבטאה בירידת מחירים. לקחנו זאת בחשבון ברכישת רציופארם. בהמשך השנה נראה צמיחה יפה במדינה".

על יפן אמר ינאי שזוהי "ארה"ב השנייה". טבע פועלת שם בשותפות עם KOWA והכירה בהכנסות של כמה עשרות מיליוני דולרים. ינאי סירב להתייחס להערכות על רכישת טאישו היפנית, אך ציין: "ביפן יש צמיחה גבוהה ומחירים גבוהים, לכן היא שוק חשוב מאוד בהתפתחות הגנרית שלנו".

בברזיל, טבע צופה גידול במכירות בזכות רכישת ספלון ושיתוף הפעולה עם Procter & Gamble, אולם נראה שבחברה מודעים לכך שכניסה אמיתית לשוק תדרוש רכישה.

בתחום המוצרים המקוריים, הקופקסון ממשיך לככב. מכירות התרופה הגיעו ל-907 מיליון דולר, עלייה של 14% ביחס לרבעון המקביל, ונתח השוק של התרופה הגיע ל-31%. צמיחה נרשמה גם במכירות מוצרי הנשימה שהגיעו ל-229 מיליון דולר, עלייה של 19%; באזילקט לטיפול בפרקינסון - 90 מיליון דולר, ועלייה של 16%; ובתחום בריאות האישה - 103 מיליון דולר, עלייה של 30%.

עם זאת, את העלייה בתחום האחרון מייחסים בעיקר לרכישת ת'רמקס מסוף 2010, והוא עדיין לא מספק לטבע את התוצאות שהיא קיוותה לקבל כשנכנסה לפעילות בו, עם רכישת באר ב-2008.

כזכור, באחרונה הודיעה טבע על רכישת חברת ספלון האמריקנית ב-6.8 מיליארד דולר. מנהל הכספים של החברה, אייל דשא, אמר על כך היום שהכוונה היא לגייס מימון בשוק החוב, בשילוב של הלוואות בנקאיות לטווח קצר ואג"ח לתקופות ארוכות יותר.

"נמשיך לשמור על קופה של מיליארד דולר לנזילות מיידית", הוסיף דשא. לדבריו טבע לא תשתמש בקו האשראי בהיקף 1.5 מיליארד דולר ששריינה לאחרונה. "בנקים באו אלינו והציעו מימון עוד לפני שהספקנו להרים אליהם טלפון".

"אנחנו מבינים איך מעריכים חברות"

ינאי, דשא ומארת' התייחסו גם לשאלה האם המחיר של רכישת ספלון היה גבוה מדי, טענה שנשמעה מצד חלק מהאנליסטים. "עם כל ההערכה לאנליסטים שעושים את העבודה המקצועית, לנו יש יתרון קטן עליהם: אנחנו עשינו דיו דיליג'נס, הם לא; יש לנו ניסיון ואנחנו קצת מבינים איך עושים הערכה של חברות", אמר ינאי. "אנחנו יודעים לעשות רכישות ולעשות להן אינטגרציה, לכן צריך לתת קצת קרדיט לטבע בעניין. אנחנו גם פעילים בתחום האינובטיבי ומכירים אותו טוב מאוד. אנחנו לא חברה גנרית שפתאום השתגעה והחליטה לקנות חברה אינובטיבית".

ינאי ציין שהשלמת הרכישה תביא להקטנת התלות בקופקסון ותוסיף לטבע סל מוצרים. בכל הנוגע להפטנט של ה-Provigil - תרופה חשובה של ספלון - שיפקע בשנה הבאה, ינאי ציין כי הוא אינו מתרגש. "לא קנינו חברה של מוצר אחד אלא סל מוצרים. לקחנו בחשבון את פקיעת הפטנט ועדיין ספלון מאוד אטרקטיבית כי יש לה מוצרים קיימים בשוק, פוטנציאל לגדול ופייפליין של מוצרים עתידיים".

טבע נסחרת בנאסד"ק ובת"א בשווי 42.3 מיליארד דולר, אחרי ירידה של 26% מהשיא של מארס 2010.