מנכ"ל זמינגו: "כך תיצרו אפליקציה מצליחה באפ-סטור"

רונה בן-דוד, מנכ"ל OnTheMob במדור שבועי חדש המסקר את זירות האפליקציות באייפון ובאייפד ■ והפעם: מהו הסוד לאפליקציה מוצלחת?

מדור אפליקציות הסלולר השבועי של "גלובס" ושל חברת המובייל אינטראקטיבOnTheMob, מארח השבוע את ציקי נפתלי, מנכ"ל חברת Zemingo, כדי לשמוע ממנו איך יוצרים עושים אפליקציה מצליחה.

- האם מספיק רעיון טוב ליצירת אפליקציה מצליחה?

"רעיון טוב הוא התחלה טובה, אבל זה ממש לא מספיק. כדי לייצר אפליקציה מוצלחת, במיוחד אם מחפשים הצלחה בינלאומית, יש ליישם השילוש הקדוש: רעיון טוב, ביצוע קפדני ושיווק חזק.

- בוא נדבר על הרעיון.

"זה ממש כמו לפני הקמת סטארט-אפ או רישום פטנט. בעולם המובייל, לפני שקופצים למים ומשקיעים כסף, חשוב לוודא שהצורך קיים אצל משתמשי הסמארטפונים. Whatsapp לדוגמא, היא אפליקציית צ'ט מאוד פשוטה שמפתחיה זיהו צורך לצ'ט אשר משלב את ספר הטלפונים במכשיר. הם לא המציאו טכנולוגיה חדשה. לפניהם היו סקייפ, ICQ וכו' - הם פשוט עשו את השילוב הנכון של צ'ט חינמי עם אנשי הקשר שלך".

- הביצוע הקפדני?

"ביצוע קפדני מתחיל בהבנה של הפלטפורמה. משתמשי אייפון, לדוגמא, רגילים לפרדיגמות מסוימות שנקבעו על ידי אפל כמו תפריט ניווט, כפתור חזור בצד שמאל למעלה, טאבים בתחתית המסך וכו'. אם נייצר אפליקציית אנדרואיד שנראת כמו אפליקציות אייפון נחטיא את המטרה ונייצר חווית משתמש לא טבעית עבור משתמשי האנדרואיד".

- וכמובן: שיווק, שיווק ושיווק.

"רבים שואלים אותי כמה עולה לפתח אפליקציה. חשוב להבין שלפעמים עלות הפיתוח היא לא ההוצאה הגדולה בתהליך. ללא שיווק ממוקד וחכם יהיה קשה עד בלתי אפשרי להגיע ליעד הנכסף של הטופ 25 ויותר חשוב - להישאר שם.

"בישראל, לדוגמא, אני רואה לא מעט מקרים של אפליקציות שמצליחות להגיע לטופ 25 בזכות השם הקליט או המותג המוכר, בעוד שאפליקציות אחרות אשר עבדו עליהן קשה עם רעיון טוב מאחוריהן לא מצליחות להגיע לשם בגלל שלא מושקע בהן תקציב השיווק הנכון. בעולם כבר הבינו שבדומה לאתרי אינטרנט, ללא שיווק אין תוצאות".

- יש לי רעיון לאפליקציה. מה אני צריכה לעשות כדי לגרום לה להיות מצוינת?

"הכלל הראשון ואולי הכי חשוב בפיתוח אפליקציה למובייל הוא Keep it simple. הרבה אפליקציות לא מצליחות למרות שהתחילו מרעיון מצוין, בגלל עומס בפיצ'רים או מסכים מורכבים. המשתמש הסלולרי הוא חסר סבלנות, לעיתים יותר מהמשתמש האינטרנטי. הוא מצפה לקבל את התוכן בצורה פשוטה, קלה ומיידית. זה מאוד פשוט: אם יזם האפליקציה לא מסוגל להגדיר בשיחת מעלית של 15 שניות מה האפליקציה עושה, סימן שהיא מורכבת מידי".

- אפשר לעשות מזה כסף?

"חד משמעית, כן. ב-2011, שוק האפליקציות במובייל צפוי לגלגל כ-15 מיליארד דולר. יש לא מעט חברות שמתקיימות אך ורק על מכירת אפליקציות ולא מעט יזמים ומשקיעים שמזהים את הפוטנציאל.

"ניתן להקביל את עולם האפליקציות הסלולריות לעולם האינטרנט לפני 15 שנה: הראשונים שמזהים את הצורך האמיתי של המשתמשים, מצליחים לגרוף רווחים יפים. עם זאת, חשוב לזכור שלמרות מקרים כמו Angry Birds, Whatsapp, Evernote ו-Flipboard שגייסו עשרות מיליוני דולרים, יש אלפי אפליקציות בחנויות השונות שלא מצליחות אפילו להחזיר ההשקעה".

- מה עדיף, אפליקציה חינמית או אפליקציה בתשלום?

"אם הצלחת האפליקציה תלויה במספר המשתמשים כדוגמת Instegram או Viber, האפליקציה חייבת להיות חינמית כדי להגיע כמה שיותר מהר למסה קריטית של משתמשים, בדיוק כמו בפייסבוק. לעומת זאת, אם האפליקציה מציעה תוכן ייחודי או משחק מושקע, כדאי בהחלט לשקול מכירה של האפליקציה תמורת כמה דולרים. יש לציין כי נושא התמחור אינו שחור או לבן, ישנם המון פרמטרים נוספים שיש להביא בחשבון ורצוי להתייעץ עם מומחים בתחום לפני שלוקחים החלטה".

- נתקלת לאחרונה באפליקציות מומלצות?

"כן, Pulse היא דוגמאלסטארט-אפ אשר נבנה על בסיס אפליקציית מובייל בלבד. Pulse מרכזת עבור המשתמש את כל ערוצי החדשות האינטרנטיים המעניינים כולל הרשתות החברתיות בהן הוא משתמש - ועושה זאת באופן פשוט ואינטליגנטי. בעייני, המינון בין פיצ'רים לפשטות ומיקוד באפליקציה הזו מצוין.

האפליקציה זמינה בחינם למכשירי אייפון, אייפד ואנדרואיד

■ להורדה לאייפון - לחץ כאן

■ להורדה לאייפד - לחץ כאן

■ להורדה לאנדרואיד - לחץ כאן

- עוד דוגמא?

"פוטוסינט היא דוגמא לאפליקציה המשלבת טכנולוגיה מתקדמת עם רשת חברתית. באפליקציה, אשר פותחה על ידי מיקרוסופט, ניתן לייצר תמונות פנורמה מלאות (360 מעלות לכל הכיוונים) ולשתף אותן ברשת. לדוגמא, תמונת פנורמה שצילמתי בטיול בצפון הצליחה להעביר בצורה כמעט מושלמת את הנוף עוצר הנשימה מאחת הנקודות שעצרנו בהן.

מיקרוסופט, שידועה בנטיותיה לפתח תוכנות סבוכות ומורכבות, הוכיחה כי היא מבינה את עולם המובייל בכך שפיתחה אפליקציה אלגנטית ופשוטה לתפעול.

ציקי ואני ניסינו את האפליקציה בלובי המשרדים של OnTheMob - זה עוד לא מושלם: לחצו כאן לצפייה.

■ להורדה לאייפון - לחצו כאן

אפליקציות 12/05/11
 אפליקציות 12/05/11

OnTheMob היא חברת מובייל אינטראקטיב המשווקת במדיה הסלולרית ומספקת שירותי פיתוח אפליקציות, רכש מדיה, בנייה, ליווי ויישום של אסטרטגיית סלולר.

info@onthemob.com