ראש קרן המטבע נעצר בחשד לתקיפה מינית של חדרנית בבית-מלון

החשד: דומיניק שטראוס-קאהן יצא מהמקלחת במלון, "קפץ" על החדרנית וביצע בה מעשה סדום ■ הורד אמש ברגע האחרון ממטוס בניו-יורק בדרכו למפגש שרי האוצר האירופיים בבריסל

‎‎שערורייה דרמטית מסעירה חוגים כלכליים ופוליטיים משני צדי האוקיינוס האטלנטי: מנהל קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס-קאהן, שנחשב כוכב עולה בזירה הפוליטית בצרפת ובעל פוטנציאל לזכות בבחירות לנשיאות שם, נעצר אמש (מוצ"ש) בנמל התעופה ‏JFK‏ בניו-יורק בחשד לתקיפה מינית.

לפי מספר דיווחים, הוא חשוד בביצוע מעשה סדום בחדרנית במלון "סופיטל" במנהטן, מספר שעות לפני שעלה למטוס. ‏שטראוס-קאהן הורד ברגע האחרון מהמחלקה הראשונה במטוס אייר פראנס שעמד להמריא לפריז. ‏

שני שוטרים בלבוש אזרחי של רשות הנמלים בניו-יורק עלו על המטוס כ-10 דקות לפני ההמראה ושתי דקות לפני סגירת הדלתות. כשניגשו למושבו, שאל אותם שטראוס-קאהן: "מה קורה פה?" אך לא התנגד למעצר, לא נאזק והועבר מיד לחזקת משטרת ניו-יורק.

‏‏"שטראוס-קאהן נמצא עתה בידי המשטרה ונחקר בקשר לתקיפה מינית של חדרנית במלון", אמר דובר המשטרה בניו-יורק, פול בראון. הוא ציין כי טרם הוגש כתב אישום פורמלי נגד העצור וכי הוא יובא לפני שופט מאוחר יותר.

לפי ערוצי הכבלים, שטראוס-קאהן מציית להוראות השוטרים אך מסרב להשיב על שאלות.

משטרת ניו-יורק יזמה את המעצר בעקבות תלונה של החדרנית במלון הפאר "סופיטל". תעריפי המלון מגיעים ל-3,000 דולר ללילה, והוא ממוקם בלב אזור התיאטראות של ניו-יורק, ליד טיימס סקוור.

‏מגירסאות שפורסמו ב"ניו-יורק טיימס", "וול סטריט ג'ורנל" ו"ניו-יורק פוסט", החדרנית, בת 32, נכנסה לחדרו של שטראוס-קאהן, בן 62, בלי לדעת שהוא נמצא עדיין בחדר. בעודה מסדרת את המצעים, יצא שטראוס-קאהן מחדר האמבטיה כשהוא עירום, "קפץ" על החדרנית וביצע בה מעשה סדום. לאחר מכן הטיל אותה על המיטה ואילץ אותה לקיים יחסי מין אוראליים. החדרנית הצליחה להיחלץ מלפיתתו ונמלטה מהחדר, סיפרה לעמיתה לעבודה מה קרה והזעיקה את המשטרה.

שני מקורות במשטרת ניו-יורק אמרו ל"פוסט" כי שטראוס-קאהן ניסה להימלט מהמשטרה ולעזוב את ארה"ב. נראה כי הוא עזב בבהילות את החדר והשאיר בו את הטלפון הסלולרי שלו ופריטים אישיים אחרים. העיתון מציין כי לשטראוס-קאהן היה הסדר מיוחד עם אייר פראנס, שאיפשר לו לעלות על כל טיסה של החברה בלי להזמין מקום מראש ולטוס במחלקה ראשונה.

‏החדרנית הועברה באמבולנס לבית-חולים לטיפול במה שהוגדר כ"פציעות קלות". התקיפה המינית תוארה כ"ברוטאלית". מקורות משטרתיים אמרו כי חוקרים הצליחו למצוא בחדר ראיות, לרבות דגימות של ד.נ.א.

סוף הקריירה?

‏המקרה עלול לשם קץ לקריירה הכלכלית והפוליטית המבטיחה של שטראוס-קאהן, לשעבר שר האוצר והכלכלה של צרפת, שהיה אמור להכריז בקרוב על החלטתו להתמודד על מועמדות המפלגה הסוציאליסטית בבחירות לנשיאות צרפת במאי 2012.

שטראוס-קאהן נחשב לפוליטיקאי בעל הסיכויים הגדולים ביותר להביס את נשיא צרפת הנוכחי, ניקולא סרקוזי. סקרי דעת קהל מראים כי הוא המועמד הפוטנציאלי הפופולרי ביותר של הסוציאליסטים. לו נערכו הבחירות בצרפת בשבועות שחלפו, לפי הסקרים הוא היה מביס את סרקוזי.

‏סרקוזי ראה בשטראוס-קאהן מתחרה רציני זה מכבר ולפי הערכות תמך במועמדותו לראשות קרן המטבע כבר ב-2007, כדי להרחיקו מהזירה הפוליטית בפריז.

שטראוס-קאהן היה אתמול בדרכו לאירופה כדי להיפגש היום (א') עם קנצלרית גרמניה, אנגלה מרקל. מחר (ב') הוא היה אמור להשתתף במפגש שרי האוצר של מרחב האירו בבריסל, שבו יתקבלו החלטות לגבי תוכניות הסיוע הפיננסיות ליוון ולפורטוגל.

‎‎לא שערורייה ראשונה

‏ההסתבכות בניו-יורק אינה השערורייה הראשונה שבה מעורב שטראוס-קאהן. ב-2008 נודע ברבים כי שטראוס-קאהן ניהל רומן עם פירוסקה נאגי, כלכלנית הונגריה, עובדת הקרן, שהייתה כפיפה שלו. הנהלת הקרן התייצבה לצדו והסתפקה במכתב התנצלות של מנהלה, שבו הוא הודה ב"שגיאה חמורה בשיפוט". נאגי עזבה בסופו של דבר את הקרן.

בשלב זה לא ברור אם שטראוס-קאהן יחזור לנהל את קרן המטבע. אם אכן יפרוש (או יפוטר), הקרן תמצא את עצמה נטולת הנהגה בתקופה קריטית של אי-יציבות גלובלית, משברים פיננסיים בחוליות החלשות של האיחוד האירופי והתאוששות אנמית בארה"ב. סגן ראש הקרן, ג'ון ליפסקי, הודיע בשבוע שעבר כי הוא מתכנן לפרוש באוגוסט. הוא הסכים לשרת כיועץ עד נובמבר.

‏שטראוס-קאהן, היו"ר העשירי של קרן המטבע, ניווט בהצלחה את הקרן בתקופה הקשה של המשברים הפיננסיים שטלטלו את הכלכלה הגלובלית, לדברי אנליסטים. אשתקד מילאה הקרן תפקיד חשוב בגיבוש חבילות חילוץ לאירלנד, יוון ופורטוגל.

קרן המטבע, תחת הנהגתו של ‏שטראוס-קאהן, הוסיפה להטיף לקיצוץ ההוצאות הממשלתיות במדינות שזכו לקבל את מתת ידה, כפי שנהגה תחת מנהלים קודמים. במקרים רבים המשמעות הייתה גזירות כלכליות שפגעו בשכבות החלשות.

מכל מקום, שטראוס-קאהן עצמו ידוע כמי שאינו מתנזר ממנעמי החיים הטובים. בעיני אויביו הפוליטיים, עושרו הרב אינו מתיישב עם ההשקפות הסוציאליסטיות שלו, ויש המכנים אותו "סוציאליסט של קוויאר". עד כה הכינוי הזה לא שחק את הפופולריות שלו בסקרים. ‏‎‎‏ ‏