WhiteSmoke של גולדפינגר יגייס בנאסד"ק 23 מיליון דולר

WhiteSmoke פיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית ■ יאיר גולדפינגר, ממייסדי מיראביליס, מחזיק 5.7% מהון החברה

מספר החברות הישראליות שמגלגלות הכנסות שנתיות של עשרות מיליוני דולרים ומתאימות להנפקה בשוק ההון האמריקני הולך וקטן, ואת החלל שהן פינו בשוק הראשוני ממלאות חברות סטארט אפ שמצויות עדיין בחיתוליהן. Vringo, לדוגמה, שפיתחה תוכנה ליצירת רינגטון ויזואלי, הונפקה לפני קרוב לשנה ופתחה את הדלת להנפקות של חברות דוגמתה.

ואכן, בסוף השבוע האחרון הגיע תורה של WhiteSmoke בת התשע. WhiteSmoke, שפיתחה תוכנה לתיקון שגיאות כתיב ותחביר בשפה האנגלית, הגישה בסוף השבוע האחרון טיוטת תשקיף ראשונה לקראת הנפקה בנאסד"ק. החברה מקווה לגייס עד 23 מיליון דולר לפי שווי שעדיין לא נקבע.

אם וכאשר תושלם ההנפקה כמתוכנן, תירשם מניית WhiteSmoke למסחר תחת הסימול WHSM ברשימת המניות הקטנות של נאסד"ק (Nasdaq Capital Market).

כחתמי ההנפקה ישמשו בנקי ההשקעות EarlyBirdCapital ורודמן אנד רנשואו, שמעורבותו בהנפקות ראשוניות ומשניות של חברות ישראליות הולכת וגוברת בשנה האחרונה.

WhiteSmoke הוקמה בתקופה שלאחר ימי הבועה העליזים, על ידי בני הזוג הילה ולירן ברנר. הילה (36) מכהנת כיו"רית וכמנכ"לית החברה, ואילו לירן (37) מכהן כסמנכ"ל מו"פ.

WhiteSmoke פיתחה פתרון פשוט ולאו דווקא מהפכני. מוצר הדגל שלה - WhiteSmoke Writer - מסייע לדוברי אנגלית ולכאלו שאינם דוברי השפה לתקן שגיאות כתיב, תחביר וסגנון בעת כתיבת טקסטים, והוא מותאם לתוכנות השונות שבהן ניתן לכתוב טקסטים. לחברה יש אפילו פתרון לתרגום טקסטים - בדומה לזה של בבילון הישראלית - שהושק לפני כשנתיים, וניתן לשימוש בתשע שפות שונות. השנה איחדה WhiteSmoke את שני הפתרונות לעיל תחת מוצר אחד.

מתחרה בבבילון

ואכן, בבילון הישראלית היא רק אחת ממתחרות רבות שעמן מתמודדת החברה. מתחרות אחרות הן Editor Software האנגלית (מפתחת התוכנה StyleWriter); Applied Linguistics האמריקנית (מפתחת התוכנה Grammarly); Ginger Software וכן כלי האיות שזמין בתוכנת הוורד של מיקרוסופט.

WhiteSmoke מתכננת לצמוח, בין השאר, על ידי פתיחת נציגויות בארה"ב, באירופה ובאסיה; מינוף שיתוף הפעולה של החברה עם Pearson Education, ענקית פתרונות הלימוד האמריקנית; חדירה לשוק העסקי והממשלתי וכן הגדלת ההכנסות מפתרון חדש שהושק רק באחרונה - סרגל כלים הניתן להורדה - וכבר אחראי לכשליש מהכנסות החברה.

כך או אחרת, WhiteSmoke מצליחה לצמוח בשורה העליונה, אך עדיין רחוקה מלהרוויח בשורה התחתונה. הכנסות החברה צמחו אשתקד בשיעור של 58% ועמדו על 5.1 מיליון דולר, ואילו ההפסד הנקי עמד על 1.9 מיליון דולר. החברה אינה מפרסמת את תוצאותיה בשנים שקדמו לשנת 2009.

WhiteSmoke מעסיקה 67 עובדים, רובם אנשי שירות לקוחות. רק שבעה מעובדיה הם מומחי מו"פ.

הצורך של WhiteSmoke בהנפקה הוא די ברור. לחברה נותרו בקופה מרשרשים בשווי של 379 אלף דולר, ולפי קצב שריפת המזומנים של החברה, בעוד כמה רבעונים לא ייוותר לה אוויר לנשימה. בינואר השנה לוותה החברה כמיליון דולר בהלוואת גישור מבעלי המניות הקיימים, ואלו יוכלו להמיר את ההלוואה למניות רגילות בדיסקאונט של 25% על מחיר המניה בהנפקה (אם זו תצא לפועל). ההלוואה נושאת ריבית שנתית של 8%, ואם ההנפקה לא תצא לפועל עד אוקטובר השנה, תומר ההלוואה למניות בכורה, לפי שווי שיוסכם בין שני הצדדים.

בעלת המניות הגדולה בחברה היא קרן ההון סיכון הישראלית Evolution (בעלת 25.4% מההון), לבני הזוג ברנר יש 13% מההון, ואילו ליאיר גולדפינגר, ממייסדי מיראביליס, יש 5.7%. לפי התשקיף, WhiteSmoke מעולם לא ביצעה הנפקות אקוויטי אלא נטלה הלוואות, שאותן המירה מאוחר יותר למניות בכורה, וכך הפכו גולדפינגר, וגם קרן Evolution, לבעלי מניות בחברה. לפי נתוני IVC, החברה גייסה כך 7 מיליון דולר מרגע הקמתה.

גולדפינגר נמנה גם עם המשקיעים בסטארט אפים הישראליים PicScout ו-PicApp. אלו נמכרו השנה תמורת סכום כולל של 30 מיליון דולר בקירוב, ולכן הנפקת WhiteSmoke תהפוך לאקזיט השלישי של גולדפינגר בשנה הנוכחית.