הלחץ על פישר פחת: הדולר היציג זינק ב-1.5% ל-3.538 ש'

האירו עבר לעלייה של 0.1% ונשק ל-5 שקלים ■ התמ"ג צמח ב-4.7% לעומת צפי ל-5.1% ■ מדד אפריל עלה ב-0.6% - פחות מהציפיות ■ הלחץ על פישר להעלאת ריבית - פחת

שוק המט"ח הגיב היום (ב') לראשונה למדד המחירים לצרכן לחודש אפריל שפורסם אתמול, ולפרסום נתוני צמיחת התמ"ג לרבעון הראשון, שני נתונים אשר היו נמוכים מהציפיות בשוק ובכך הם מפחיתים את הלחץ על הנגיד פישר להעלות את הריבית במשק בסוף החודש.

עם קביעת השערים היציגים על ידי בנק ישראל זינק הדולר ב-1.521% ל-3.538 שקלים. האירו היציג עלה ב-0.1% ונקבע ב-4.995 שקלים.

בשוק המט"ח העולמי נחלש הדולר מעט והאירו מתחזק כנגדו ב-0.3% ל-1.413 דולר, על רקע פרשת התקיפה המינית בה מואשם יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, דומיניק שטראוס קאהן העצור בניו יורק וצפוי להודיע על פרישתו. מנגד מושפע השוק מכך שהממשל האמריקני צפוי להגיע היום לתקרת החוב של 14.3 טריליון דולר.

במוקד שוק המט"ח עומדת קריאת התמ"ג הראשונה לרבעון הראשון של 2011 שפורסמה היום ב-13:00, והצביעה על כך שהמשק הישראלי ממשיך לצמוח - אך בקצב מתון יותר. התמ''ג עלה ב-4.7% בלבד לעומת קונצנזוס אנליסטים שהיה לצמיחה של 5.1% ברבעון החולף. נציין כי ברבעון הרביעי של 2010 צמח המשק הישראלי בשיעור שנתי של 7.6%. העלייה בתוצר ברבעון הראשון השנה משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית, ביצוא הסחורות והשירותים ובהשקעות בנכסים קבועים. נזכיר כי בנק ישראל חוזה צמיחה שנתית של 4.5%.

בישראל, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה פרסמה אתמול את מדד המחירים לצרכן, אשר עלה ב-0.6% בלבד באפריל בעוד שהכלכלנים בשוק ציפו לעלייה של 0.8%-0.9%. נציין כי מדד אפריל נחשב עונתית בשנים האחרונות כמדד הגבוה ביותר במהלך השנה. לפיכך, עומדת האינפלציה השנתית על 4% - מעל לגבול העליון של יעד יציבות המחירים שקבעה הממשלה, שעומד על 3%.

נראה כי הנתון שפורסם נותן לנגיד בנק ישראל סטנלי פישר מעט אוויר לנשימה, אך יש לשים לב שהציפיות לאינפלציה עדיין מצויות מעל לגבול היעד, שסעיף הדיור שממשיך לעלות ושקצב העלייה במחירים עדיין גבוה.

בחזרה לריבית, הרוב המוחלט של האנליסטים מעריכים כיום כי הנגיד יעלה את הריבית בסוף החודש את הריבית ב-0.25% לאחר הפסקה של חודש, וכדאי לעקוב בהמשך לפרסום נתוני התמ"ג ולבדוק אם ישנו את הערכותיהם אלה.