הממונה על השכר באוצר: לא פנוי לעיצומים בנמל אשדוד

ובינתיים העיצומים נמשכים ■ הערכות - היקף הנזק הכספי בעקבותיהם מגיע לעשרות מיליוני דולרים ■ אלין לוין: עוסק רק ברפורמה המתוכננת במינהל מקרקעי ישראל

תרעומת בקרב יבואנים, יצואנים ותעשיינים על רקע הימשכות המשבר בנמל אשדוד. לטענתם, משרד האוצר מגלה רפיון בנחישותו להביאו לפתרונו: פגישה שתוכננה להיום (ב') בערב בתל-אביב, בהשתתפות יו"ר ההסתדרות, עופר עיני ונציגי ו-ועד העובדים בנמל אשדוד לא תתקיים, לאחר שהממונה על השכר באוצר, אילן לוין, הבהיר כי לא יוכל להתפנות לדיון בנושא משום שראש הממשלה הורה לו להתמסר רק למען קידום הרפורמה המתוכננת במינהל מקרקעי ישראל.

במשרד האוצר הבהירו היום בצהריים ל"גלובס" כי אין מדובר בפגישה שנקבעה ובוטלה, אלא בניסיון מצד עיני לתאם פגישה בהשתתפות לוין, שלוחות הזמנים שלו מלאים בשל הדיונים על הרפורמה. באוצר אמרו עוד כי עם תום הדיונים בסוגיות הקשורות למינהל, יתפנה לעסוק בנושא המשבר בנמל אשדוד.

גורמי מסחר העריכו בימים האחרונים את היקף הנזק הכספי שנגרם כתוצאה ממהלכי המחאה של עובדי נמל אשדוד בעשרות מיליוני דולרים, וזאת בין השאר בשל צמצום הפעילות בנמל בעשרות אחוזים.

מהלכי המחאה של העובדים בנמל החלו לאחר שלוין הורה על ביטול נוהל המכונה "נוהל סינטה", המבוסס על תלושים שמספקת הנהלת הנמל בניסיון לתמרץ עובדים להרחיב את תפוקת פעילותם. נוהל זה מאפשר לעובדים שהשיגו את היעדים לקבל שובר לארוחה במסעדה, ושמו נלקח מהמנה המועדפת עליהם. ראשי הדירקטוריון והנהלת הנמל טוענים כי התלושים האלה הביאו להישגים חסרי תקדים, שאף איפשרו צמצום בכוח אדם וחיסכון בהוצאות. עוד הם טוענים כי משעה שנמל אשדוד הפך לחברה לכל דבר, שאמורה לפעול על פי מודלים עסקיים, הרי שתמרוץ לפי ביצועים הוא עיקרון בסיסי ולא יוצא דופן.

התעשיינים זועמים

"אם חס וחלילה תפרוץ מחר מלחמה בגזרת לבנון ובגזרת סוריה, יילחמו רק באחת מהן? האם מדינת ישראל לא מסוגלת לספק מענה לשני צרכים בהולים בו זמנית, כמו הרפורמה במינהל וכמו השביתה בנמל?", שאל בזעם תעשיין בכיר בשיחה עם "גלובס". "אם מישהו אחד לא יכול לבוא, הוא לא יכול לשלוח במקומו נציג אחר שהוא בר סמכות?".

נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, ביקר את ההחלטה של לוין לא להגיע לדיון ואמר: "אם כך הם הדברים, אני פשוט נדהם: סחורות שלנו נתקעות, אוניות לא מגיעות לישראל בגלל שיבושי העבודה ונגרם לנו נזק כספי גדול. זאת בנוסף לפגיעה קשה בתדמית של הסחורה הישראלית בעולם והאמון בנו בשווקים. הרפורמה במינהל הייתה טובה במשך 63 שנה, מה היה קורה אם היא הייתה טובה לעוד יום או יומיים, עד שייפתר המשבר בנמל?", תהה. ברוש קרא לנתניהו לפעול מידית ליישוב המשבר ולאפשר את חידוש הפעילות המלאה בנמל.