תורמים יהודים לאובמה: לא נתמוך בך בגלל יחסך לישראל

"וול סטריט ג'ורנל": תורמים יהודיים מסוימים חשים שאובמה דחף את ישראל באופן קשה מדי להפסקת הבניה ■ אחרים אומרים שהנשיא מפעיל יותר לחץ על הישראלים, ופחות על הפלסטינים

פעילים יהודיים במפלגה הדמוקרטית - תורמים ומגייסי כספים - הזהירו את ראשי הקמפיין לבחירתו מחדש של ברק אובמה לנשיאות, שלקמפיין נשקפת סכנה של אבדן תמיכה פיננסית מיהודים בגלל חששות לגבי מדיניות אובמה כלפי ישראל. כך מוסר היום (ה') "וול סטריט ג'ורנל".

התלונות החלו להצטבר כבר בתחילת כהונתו של אובמה והם התמקדו בקביעות שהוא מגלה יחס נוקשה מדי לישראל.

כמה תורמים יהודיים אמרו, כי אובמה דחף את ישראל באופן קשה מדי להפסקת הבנייה בהתנחלויות, אשתקד. אחרים הביעו חשש, שהנשיא לוחץ על ישראל יותר מאשר על הפלסטינים, והביעו אכזבה מהעובדה שאובמה טרם ביקר בישראל כנשיא.

מייקל אדלר, קבלן יהודי ממאיימי, פלורידה, ואחד ממגייסי הכספים הגדולים למפלגה הדמוקרטית, סיפר שהפציר בראש הקמפיין של אובמה, ג'ים מסינה, לנקוט צעדי מנע לבלימת התחושה ברחוב היהודי, שאובמה קריטי מדי כלפי ישראל.

"חברים טובים אומרים לך כיצד אפשר להשתפר; הם לא אומרים לך 'הכל בסדר' ואז מתברר לך שאף אחד לא נכנס למסעדות שלך", אמר אדלר. הוא ציין, שאין לו ספק במחויבותו של אובמה לישראל, אך, לדעתו, הבית הלבן צריך לעשות עבודה טובה יותר בהעברת המסר הזה.

מאלקולם הוהנליין, סגן יו"ר ועידת הנשיאים של הארגונים היהודיים הגדולים, אמר שהוא יכול להבין כיצד מורת רוח ממדיניות אובמה יכולה להשפיע על גיוס כספים למענו: "אנשים נמנעים מלתת, אין להם התלהבות והם לא רצים למגייסי כספים כדי לתרום".

רוברט קופלנד, קבלן מווירג'יניה-ביץ', וירג'יניה, שנתן בעבר תרומות גדולות למועמדים דמוקרטים רבים, אמר ל"ג'ורנל" כי החליט שלא יצביע בעד אובמה ב-2012: "אני מאוד מאוכזב ממנו; ממשלו גרם נזק לישראל. הוא השפיל את העם בישראל".

העיתון מציין שקשה לקבוע עד כמה נפוצות התלונות נגד אובמה. יהודים רבים תומכים במדיניותו של הנשיא במזה"ת ובאג'נדה המקומית שלו. אך מגייסי כספים יהודיים למען אובמה אומרים, שהם שומעים בדרך שגרה קובלנות של פעילים יהודיים נגד הנשיא. אובמה מתוכנן לשאת נאום בוועידת אייפא"ק, השדולה הפרו-ישראלית, ביום א', כנראה במאמץ לחזק את מעמדו בקרב בוחרים יהודיים.