מגיפת ההשמנה: האם תאושר תוכנית בסך 5.8 מיליארד ש'?

בינתיים אין תוכנית, ובביה"ס ממשיכים למכור מזון משמין ■ מבקר המדינה "עקץ" השבוע את משרד הבריאות על כך שהגיש למשרד ראש הממשלה תוכנית לאומית למניעת השמנה רק לאחר סיום הביקורת של המבקר בעניין ■ המבקר: "הילדים נותרו חסרי הגנה מול המפרסמים"

מבקר המדינה, השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס, "עקץ" השבוע את משרד הבריאות בדוח שפרסם (ג') על כך שהגיש למשרד ראש הממשלה תוכנית לאומית למניעת השמנה רק לאחר סיום הביקורת של המבקר בעניין - ורק לאחר שקיבל את טיוטת הדוח.

עוד טוען המבקר כי אף שהתוכנית הוגשה בנובמבר אשתקד, הממשלה עדיין לא אישרה אותה, לא הקצתה לה משאבים ולמעשה עוד לא דנה בה. כפי שנחשף ב"גלובס" ("המחיר: 5.8 מיליארד שקל בשנה", 24.3.11), מחקר של משרד הבריאות עצמו קבע כי תוכנית לאומית עשויה לחסוך למשק חצי מההוצאה הנובעת מבעיות השמנה, ועל בסיסו הוכנה התוכנית. ביולי צפויה להיות מוגשת הצעת החלטה בעניין לממשלה.

בדיקת המבקר מצאה למשל כי על אף המלצות שונות של ועדות בכנסת ולמרות חוזר מטעם מנכ"ל משרד החינוך שפורסם עוד בשנת 2006, בבתי ספר רבים עדיין מוכרים מזונות עתירי שומנים, פחמימות וסוכרים במכונות אוטומטיות ובמזנונים.

הרשויות המקומיות שנבדקו לא התנו את השכרת הקיוסקים בעמידה בדרישות החוזר של משרד החינוך.

מן הדוח עולה גם כי משרד התמ"ת הקפיא את היוזמה להטיל מגבלות על פרסום ושיווק של מוצרי מזון המיועדים לילדים, בעקבות התנגדות רבת שנים מצד יצרניות המזון, והסתפק בעידוד היצרניות לגבש "קוד אתי" בעניין. לדעת המבקר, הדבר הביא לכך שהילדים נותרו חסרי הגנה מול המפרסמים, וזאת בניגוד למקובל במדינות רבות בעולם.