סגן שר האוצר: "נראה כי אין ברופאים שותף אמיתי להסכם"

(עדכון) - שביתת הרופאים נמשכת: "לא מוכנים להמשיך ולכבות שריפות" ■ ההסתדרות הרפואית מאיימת להחריף את השיבושים בתחילת יולי

בתי החולים הציבוריים בישראל הושבתו גם היום (א') כחלק ממאבק הרופאים, הכולל שביתות ושיבושים שונים לסירוגין מזה חודשיים כמעט. במסגרת השביתה, פעלו בתי החולים במתכונת חירום בלבד.

מחר (ב') יושבתו רק מרפאות החוץ, המחלקות לאשפוז יום והמכונים השונים של בתי החולים מדרום לתל-אביב, לרבות בית החלולים איכילוב. ביום ג' יתקיימו שיבושים דומים בכל בתי החולים שמצפון לתל-אביב (כולל תל-השומר), ואילו ביום ד' יעבדו בתי החולים כרגיל. ביום ה' יערך כנס מיוחד בתחום הקרינה אליו יגיעו מאות רופאים מתחומים רבים, כך שפעילות בתי החולים תשובש קשות הן בחדרי הניתוח והן במחלקות השונות.

מאות רופאים וסטודנטים לרפואה הגיעו היום אל רחבת חניון רידיניג בתל-אביב, שם קיימו עצרת מחאה והבעירו מדורה גדולה לציון ל"ג בעומר, אך בעיקר כגימיק שבא להעביר את המסר: "הרופאים לא מוכנים להמשיך ולכבות שריפות".

יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן, שלח במסגרת העצרת מסר מאיים לראשי משרד האוצר: "גם אם הציבור שתומך בנו עכשיו יתעייף, אנחנו לא נתעייף. אנחנו יכולים להיאבק עוד חודשים עד שנגיע למטרתנו". אידלמן הודיע בהזדמנות זו על החרפה נוספת בשיבושים, אולם כזאת שתיכנס לתוקף רק בתחילת חודש יולי.

על-פי ההחרפה המתוכננת, רופאים מתמחים לא יבצעו מעל 6 תורנויות בחודש, ואילו חלקם של המומחים שמבצעים כיום תורנויות אף על-פי שאינם מחויבים לכך, לא יבצעו אותם כלל. אידלמן הסביר כי מדובר ב"היצמדות" בלבד לנוסח ההסכמים הקיבוציים, אולם בפועל המהלך עלול לשבש קשות את עבודת המחלקות בבתי החולים משום שמתמחים רבים מבצעים מעל 8 תורנויות בחודש ולעתים אף הרבה יותר.

מקור בכיר במערכת הבריאות אמר ל"גלובס" כי אם לא תושג פריצת דרך במו"מ עם הרופאים כבר בימים הקרובים, תפנה המדינה לבית הדין הארצי לעבודה בדרישה להוצאת צווי מניעה. עם זאת, כך על-פי הערכות, הסיכוי לכך נמוך לאור מתכונת העיצומים של הרופאים, שאינה כוללת שביתה בלתי מוגבלת.

בית הדין לעבודה צפוי לראות בשיבושים כצעד "מידתי", וזה עשוי להסביר מדוע המדינה לא פנתה עד כה לערוץ המשפטי. סגן שר האוצר, יצחק כהן, אמר היום כי רק בשבוע שעבר סיכם האוצר על שורה של הסכמים מורכבים עם ארגוני עובדים (מנהל מקרקעי ישראל, ארגון המורים העל יסודיים), אולם "נראה כי במקרה של הרופאים אין שותף אמיתי איתו ניתן להגיע להסכם".

משרדי האוצר והבריאות מציעים כעת להגביל את משך התורנות של המתמחים ל-18 שעות בלבד במקום 26 כיום, וההצעה הזאת מצליחה להביך את ההסתדרות הרפואית. זאת משום שהאחרונה מבליטה את מצוקת המתמחים בקמפיין שלה, אולם כעת היא טוענת שלא ניתן ליישם מודל לקיצור כזה של התורנות. בארגון טוענים כי משרדי הממשלה לא הציגו כיצד ניתן לקצר את התורנות מבלי להביא לכך שהמתמחים יעבדו בסופו של דבר יותר משמרות עם פחות ימי מנוחה. מנגד, פרופ' רוני גמזו, מנכ"ל משרד הבריאות, טוען כי מדובר במודל ישים למדי. הוא אפשרי בזכות תוספת תקנים למתמחים, ובזכות חיוב רופאים מומחים בביצוע תורנות - מהלך שההסתדרות הרפואית התנגדה לו במשך שנים.

מלבד נושא המתמחים, בין הצדדים קיימות עדיין שתי מחלוקות גדולות: גובה ואופן חלוקת תוספות השכר, וסוגיית תקינת כוח-האדם. ההסתדרות הרפואית דבקה עדיין בתוספת שכר אחידה של 50% לערך השעה של כלל הרופאים, תוך מתן תוספות נוספות לרופאים בפריפריה ולרופאים המועסקים במקצועות שבמחסור. משרדי האוצר והבריאות, לעומת זאת, מוכנים לתוספת שכר אחידה שאינה חורגת משמעותית מהסכמי השכר במגזר הציבורי (עד 8%), כאשר אותם מגזרים מיוחדים יקבלו תוספות שכר גבוהות יותר. בעניין התקינה, הרופאים דורשים תוספת של 1,000 תקנים בכל אחת מ-7 השנים הקרובות, ובסה"כ 7,000 תקנים נוספים. המדינה, לעומת זאת, צנועה הרבה יותר: היא מוכנה לתוספת של 160 תקנים בשנתיים, זאת מעבר ל-160 תקנים שכבר אושרו לאחרונה.

השר"פ חוזר?

אחרי שכבר נדמה היה שהדיון על החזרת שירותי הרפואה הפרטיים (שר"פ) לבתי החולים הציבוריים ירד מהפרק, הבהיר בסוף השבוע סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, כי הוא עדיין רואה בשר"פ פתרון ראוי שיכול לשמש כפשרה בין הצדדים. ליצמן סבור כי מודל השר"פ ישאיר את הרופאים המומחים בבתי החולים הציבוריים בשעות אחר הצהריים וכך אלה יוכלו לשפר את שכרם מבלי לעזוב אל הפרקטיקה הפרטית, ובמקביל יהיו זמינים יותר לטובת כלל בית החולים, ולא רק לטובת המנותחים במסגרת השר"פ.

מתנגדי השר"פ, בהם גם ראשי האוצר, סבורים כי המודל הזה יטיב רק עם קומץ של כירורגים בכירים, יגדיל את ההוצאה הפרטית לבריאות ואף יגדיל את אי השוויון בחברה. על רקע סדר היום המדיני שעוררה המחלוקת בין רה"מ נתניהו לנשיא ארה"ב אובמה, ייתכן כי השר"פ יחזור בדלת האחורית מבלי לעורר את הסערה שהתחוללה כאן רק לפני חודשיים.