יפן: מפעילת הכורים בפוקושימה תנסה לגייס 600 מיליארד ין

בשבוע הראשון להתפטרותו של נשיא טוקיו אלקטריק פאואר, מסאטקה שימיזו, ינסה הנשיא החדש טושיו נישיזאווה לגייס הון בהיקף 600 מיליארד ין לכיסוי חובות החברה

חברת טוקיו אלקטריק פאואר (TEPCO ), יצרנית ומפעילת הכורים הגרעיניים הגדולה ביפן, הודיעה כי מינתה ב-20 למאי כנשיאה החדש את טושיו נישיזאווה, העובד בחברה מזה 36 שנה. על כפתיו של נישיזאווה אחריות רבה: עליו להתמודד עם המשבר הגרעיני הכבד ביותר מאסון צ'רנוביל ב-1986.

נישיזאווה יחליף את נשיאה היוצא של טוקיו אלקטריק, מסאטקה שימיזו, אשר התפטר ביום ו' האחרון מתפקידו במסגרת לקיחת אחריות סמלית על האסון בפוקושימה, ולאחר שהחברה דיווחה על הפסד נקי של 15 מיליארד דולר. זהו ההפסד הגדול ביותר של חברה לא-פיננסית ביפן, ובעקבותיו הזהירה החברה כי אין ודאות לגבי עתידה.

נישיזאווה יוביל את המאמצים לגייס יותר מ-600 מיליארד ין על ידי איגו"ח נכסי החברה ובניית תהליך לארגון מחדש של חובותיה של טוקיו אלקטריק, וכל זאת עד לסיום השנה הנוכחית. עלויות רעידת האדמה והצונאמי שפקדו את יפן ב-11 במארס, עשויות להגיע להיקף של 11 טריליון ין, כך מעריך בנק ההשקעות האמריקני מריל לינץ'.

האסון הפיל את מניית טוקיו אלקטריק ביותר מ-80%, ואילץ את החברה לבקש סיוע ממשלתי, בעודה מתמודדת עם תביעות פיצויים שעלולות לעלות על 100 מיליארד דולר, להערכת חלק מהאנליסטים. "אנו חשים צער על הקורבנות ברעידת האדמה ובצונאמי. ברצוננו גם להביע את התנצלותנו הכנה שהכורים הגרעיניים שלנו בפוקושימה גורמים דאגה, חששות ובעיות לאוכלוסייה", אמר הנשיא הפורש.

במסיבת העיתונאים ב-20 למאי, בה הוצג נישיזאווה כנשיא החדש, אמר האחרון כי "מינויי לנשיא במהלכו של משבר כה קשה מהווה אחריות עצומה עבורי", כך לדבריו. "אני מאמין שזהו גורלי להתמודד עם הקשיים הללו, ולפיכך מקבל אותם".