אלביט הדמיה קרסה 17%; לזיסר מיליארד ש' חוב "בעייתי" לבנה"פ - הבנק פתח בהליכים משפטיים

החוב הפרטי - בחברת האם אירופה ישראל שנמחקה מהמסחר ב- 2004 ■ בנק הפועלים הכיר בכ-200 מיליון שקל מהחוב של מוטי זיסר כחוב מסופק ■ זיסר: "כל הנתונים שצויינו אינם נכונים, אין לי צורך להגיב על נתונים הקשורים לחברותיי הפרטיות"‏‏

יום שלישי של ירידות שערים בניירות הערך של אלביט הדמיה שבשליטת מוטי זיסר, זאת ללא הודעה מיוחדת מצד חברת ההחזקות, וחרף ניסיונות הרגעה מצד מנכ"ל החברה ובעל השליטה. מניית אלביט הדמיה, הפועלת בעיקר בתחומי הנדל"ן המניב והמלונאות בחו"ל, ירדה היום ב-18%, ואילו סדרות האג"ח ירדו בשיעור של עד 12% (עד 16% בשלושת הימים האחרונים).

כרגע לא ברור מה התחיל את כדור השלג הזה, אך ל"גלובס" נודע שסיבה אפשרית לדאגה הם חובות של החברה הפרטית אירופה ישראל, באמצעותה מחזיק זיסר את מניות השליטה באלביט הדמיה.

לאירופה ישראל, שמניותיה נמחקו מהמסחר בבורסה בהצעת רכש שהגיש זיסר בשלהי 2004, חוב של 985 מיליון שקל לבנק הפועלים המוגדר על ידי הבנק כ"חוב בעייתי", כש-211 מיליון שקל מתוכו מוגדר כ"חוב מסופק".

חשוב להבהיר שבמהלך 2010, הצליח זיסר להפחית את גובה החוב בכמעט 10% הודות לפירעון תשלומי קרן. גם הריבית נפרעה כסדרה, כולל ריבית פיגורים. עם זאת, ב-2011, כך נודע ל"גלובס", זיסר לא עמד בתשלום קרן ההלוואה ובתגובה עבר הבנק לפסים משפטיים. זיסר מסר היום בתגובה כי "כל הנתונים שצויינו אינם נכונים, אין לי צורך להגיב על נתונים הקשורים לחברותיי הפרטיות".

■ דעה / שי שלו: שיעור בהשתלטות

ניסיון לעצור את השטף

מקורו ההיסטורי של החוב הוא ברכישת השליטה באלביט הדמיה מידי אלרון במארס 99', כשמרבית הסכום הגיע בהלוואה מבנק הפועלים.

מניות אלביט הדמיה שועבדו בזמנו כביטחונות כנגד ההלוואה, אך מניית אלביט הדמיה צנחה ביותר מ-80% מאז השיא שנרשם באוקטובר 2007 - אז נסחרה החברה לפי שווי של לא פחות מ-5.9 מיליארד שקל.

בכדי לעצור את השטף הודיעה היום אלביט הדמיה שדירקטוריון החברה אישר תוכנית רכישה עצמית לכל סדרות האג"ח הנסחרות של החברה (א' - ו') בהיקף של 150 מיליון שקל (סך היקף החוב הוא 2.6 מיליארד שקל). בד בבד אישר דירקטוריון החברת הבת, פלאזה סנטרס, תוכנית לרכישה עצמית בהיקף דומה.

דודי מחלוף, מנכ"ל משותף באלביט הדמיה מסר היום בתגובה כי "הדירקטוריון והנהלת הקבוצה החליטו כי לאור המחיר ההזדמנותי אליו הגיעו איגרות החוב שלנו, המהלך המתבקש והנכון הוא רכישה עצמית.

"אנו מאמינים כי ציבור המשקיעים, אשר מלווה אותנו לאורך כל הדרך, יראה בצעד זה, בין היתר, הבעת אמון שלנו באיתנותה של הקבוצה. הקבוצה ממשיכה לפעול ליישום תוכניתה האסטרטגית ארוכת הטווח".

מניית אלביט הדמיה נסחרת בת"א ובנאסד"ק. חברת ההחזקות מתמקדת במספר תחומים, ובעיקר ייזום ופיתוח נדל"ן מניב ומלונאות במרכז ובמזרח אירופה וכן ייזום נדל"ן בהודו, השקעות בתחום הביומד (באמצעות החברה הבת אלביט מדיקל) ועסקי קמעונאות (זיכיון למותגי האופנה "גאפ" ו"מנגו").

את 2010 סיימה אלביט הדמיה עם התחייבויות ענק של 8.5 מיליארד שקל. היקף החובות הגדול נובע מאופיה היזמי של החברה שהשפיע גם על הוצאות המימון שעמדו על 373 מיליון שקל. בשורה התחתונה נרשם רווח של 62 מיליון שקל, לעומת הפסד ענק של 531 מיליון שקל ב-2009.

■ דעה / שי שלו: שיעור בהשתלטות