סטנלי פישר: לא מודאג מהתחזקות השקל - אין פגיעה ביצוא; המשק יצמח אפילו ב-5% השנה

פישר מאותת כי הוא מתכוון להמשיך בתפקידו כנגיד בנק ישראל ■ קורא לארה"ב לטפל בחוב הלאומי הענק שלה

נגיד בנק ישראל פרופ' סטנלי פישר מאותת כי אין בכוונתו לוותר על תפקידו כנגיד בנק ישראל לטובת תפקיד יו"ר קרן המטבע הבינלאומית, כמחליפו של דומיניק שטראוס-קאהן. פישר אמר את הדברים אמש (ד') בראיון לסוכנות בלומברג, על רקע פרסומים שונים בתקשורת הזרה שתומכים בו לתפקיד יו"ר קרן המטבע.

כאשר נשאל האם הוא מעוניין בתפקיד יו"ר קרן המטבע, ענה פישר: "זה תפקיד נהדר, אחד החשובים בזירה הבינ"ל, אבל יש לי תפקיד שהוא חשוב לי ואני מתכוון להמשיך בו. נצטרך לראות איך הדברים יסתדרו".

במוקד הראיון הזהיר פישר מפני החוב התופח של ארה"ב וקרא לה לפעול לצמצם את החוב, שהגיע כבר ל-14.294 טריליון דולר. ההערכות הן כי החוב הלאומי של ארה"ב יתפח ל-101% מהתמ"ג שלה כבר השנה.

"אנו, שאר העולם, אנשים שמחזיקים באגרות החוב הממשלתיות של ארה"ב, חייבים לקבל יסודות מוצקים לכך שארה"ב מתכוונת לטפל בבעיות הפיננסיות שלה באופן אחראי, כפי שעשתה בעבר", אמר פישר. "חייבת להיות התקדמות בכיוון הזה, התקדמות שתשכנע אנשים שדברים מתחילים לקרות".

פישר אמר גם שהוא "מודאג" מכך שטרם יושמו רפורמות פיננסיות שנועדו למנוע משברים פיננסיים חמורים בעתיד: "אנו חייבים לדאוג לגבי בעיות שנדחקו קצת הצידה".

בהתייחסו לשמבר החוב באירופה, לאחר החילוצים של יוון, אירלנד ופורטוגל, פישר טוען כי הלהבות הונמכו כעת. לדבריו, ערב חילוץ יוון "האווירה הייתה מסוכנת מאוד והייתה יכולה להיווצר תגובת שרשרת מסוכנת מאוד שהייתה פוגעת בכל כלכלת אירופה. המצב רגוע יותר עכשיו, אך עדיין לא לגמרי רגוע".

בראיון נפרד שהעניק פישר לסוכנות רויטרס, הוא טען כי אינו מוטרד מייסוף השקל כיוון שהדבר לא פגע עד כה בייצוא, ובמקביל חזה כי המשק הישראלי יצמח השנה ב-4.5%-5%.

"הופתענו לטובה מהייצוא ואנו לא רואים בעיות בייצוא חרף הרמות הנוכחיות של השקל", אמר פישר לרויטרס. "אם השקל יתחזק באופן דרמטי נצטרך להתערב שוב, אך אנו תמיד מעדיפים כמובן לא להתערב אם אין צורך בכך".