בדיקת "גלובס": איך ייראו שירותי הטלוויזיה בישראל בעתיד?

חברות הכבלים והלוויין חייבות להציע יותר שירותים טכנולוגיים מתקדמים כדי לא לאבד לקוחות לטובת הורדת תכנים וצפייה בסטרימינג ■ בעוד שהוט ו-yes מציעות היום רק שירותי VOD וממירים מקליטים, מעבר לים חברות הכבלים והלוויין מאפשרות צפייה בתוכן מוקלט מכל מקום

צופי הטלוויזיה היום דורשים הרבה יותר מחברות הכבלים והלוויין שלהם. בעולם שבו האינטרנט זמין בכל מקום, שהטאבלטים הופכים לפופולריים ושהורדת התכנים מהרשת הפכה לדבר שבשגרה אצל לא מעט אנשים - ספקיות התוכן הטלוויזיוני צריכות להיות עם האצבע על דופק החדשנות ולהציע שירותים מתקדמים. אחרת, הן הופכות ללא רלבנטיות לצרכנים הטכנולוגיים יותר.

לקוחות הוט חווים על בשרם כבר תקופה מה קורה כשחברה מפסיקה לחדש וכמעט ואינה מייצרת שירותים חדשניים, כאלה המספקים ערך מוסף כלשהו ללקוח. הוט מתגאה כבר שש שנים בשירות ה-VOD שלה (וידיאו לפי דרישה), שכולל היצע תוכן מרשים, אבל לצד זה שירותים אחרים שלה עובדים בצורה פחות טובה.

כך, למשל, הממיר המקליט של הוט לא כולל שירות HD, ולקוחות שרוצים לצפות בשידורים באיכות גבוהה צריכים להחזיק ממיר נוסף לצידו. מי שכבר צופה בתוכן באיכות HD על ממיר ללא מקליט, נאלץ לוותר על שירות אחר - Over Start , המאפשר לעצור את השידור או לחזור אחורה לתחילתו.

לעומת הוט, חברת yes מציעה ממיר משולב, הכולל גם יכולות הקלטה עם כונן בנפח של חצי טרה-בייט, VOD וגם תמיכה ב-HD. yes הייתה אחת החברות הראשונות בעולם שהציעו ממיר משולב ללקוחותיה והחוויה שהיא מספקת ללקוחות בווידיאו לפי דרישה טובה בהרבה מזו של הוט (ה-VOD של yes עובד בצורה טובה במהירות גלישה של 5 מגה). הסיבה לכך טמונה בעובדה שה-VOD של yes לא עובד כאפליקציה שדורשת טעינה, אלא מאפשר גישה חלקה לשירות, כאילו מדובר בעוד ערוץ.

בעוד כארבעה חודשים yes מתכננת גם להוסיף אופציה של סטרימר (מזרים מדיה) לתוך הממיר שלה באמצעות אפליקציה ייעודית ותוכנה נוספת שתשב במחשב ותאפשר הזרמה של תמונות, וידיאו ומוזיקה לצפייה על מסך הטלוויזיה בכל מקום בבית.

היכולות הטכנולוגיות של הוט ו-yes אמנם נחשבות למתקדמות יחסית, אבל שתי החברות צריכות להתאמץ יותר בשביל להצדיק את סכומי הכסף שהן גובות מהמשתמשים. אם מסתכלים מעבר לים, על החידושים והשירותים שמעניקות המקבילות האמריקניות, התמונה שונה לגמרי. "גלובס" בדק איך עשויים שירותי הטלוויזיה בישראל להיראות בעתיד הקרוב.

תוכן בכל חדר

הבעיה הגדולה בשיטת הצפייה בהוט וב-yes היא שהתוכן המוקלט של הלקוחות יושב במקום אחד בבית, בדרך-כלל בסלון, מה שלא מאפשר לצפות בו, למשל, בחדר השינה או בחדר הילדים. הפתרון הקיים היום בעייתי: החזקה של ממיר מקליט בכל חדר, מה שמצריך תשלום נוסף על כל ממיר - וזה עוד לפני שדיברנו על כך שצריך לזכור להקליט ולמחוק את אותה תוכנית בכל הממירים שבהם רוצים לצפות.

חברת הלוויין האמריקנית Direct TV מציעה ללקוחות פתרון טוב בהרבה - Whole Home DVR. השירות כולל ממיר מקליט בטכנולוגיית HD, שמאפשר להתחיל לראות תוכנית מוקלטת בסלון ולהמשיך לצפות בה מאותה נקודה בחדר אחר.

הלקוח מקבל שליטה על ביצוע הקלטה או מחיקה מכל טלוויזיה בבית, והוא יכול לראות שתי תוכניות במקביל בשתי טלוויזיות שונות בזמן שהוא מקליט עוד שתי תוכניות אחרות.

השירות כולל ממיר מקליט אחד וממירים נוספים ללא יכולת הקלטה לעד שלושה חדרים נוספים. מעבר לזה, ניתן להוסיף ממיר מקליט נוסף בחדר אחר, למקרה שנפח האחסון בממיר הראשי לא מספיק. בנוסף לשירות זה, מציעה Direct TV כבר היום את שירות הסטרימר ש-yes מתכננת להשיק רק בחודש אוקטובר הקרוב.

משדרים מהשטח

מה קורה כשרוצים לגשת לתוכן המוקלט מחוץ לבית? בישראל אין פתרון לכך, אבל בארה"ב חברת הלוויין DISH מציעה שירות מרחוק לתוכן שנמצא בממיר המקליט וכך, למשל, ניתן לגשת לתוכניות המוקלטות כשמחכים בתור לרופא ורוצה להעביר את הזמן בצפייה על גבי הסמארטפון.

ב-DISH מציעים ללקוחות שלהם ממיר מקליט בשם ViP 922 SlingLoaded, שמאפשר לצפות בתוכן שהוקלט על גבי הכונן הקשיח שלו באמצעות אפליקציה לסמארטפונים דוגמת אייפון, אנדרואיד ובלקברי לצד טאבלטים שונים.

לקוחות שמחזיקים את הממיר הפועל באמצעות הטכנולוגיה של חברת Sling Media, שאותה DISH רכשה, יכולים לגשת לתוכן המוקלט שלהם מכל מקום ולנהל את ההקלטות שלהם מרחוק, כולל ביצוע הקלטה ומחיקה של תוכניות וכן אפשרות לצפות בערוצים שקיימים בממיר במקום אחר בזמן אמת.

תעדוף אוטומטי

אחת הבעיות של צרכני טלוויזיה כבדים היא שהם מנסים להקליט יותר מדי תוכניות המשודרות באותו זמן במקביל, מבלי לשים לב לכך. גם לכך מצאו פתרון גופי הטלוויזיה מעבר לים. בחברת הכבלים האמריקנית Comcast יודעים ליצור עדיפות לתוכניות מסוימות, כך שהתוכנית החשובה ביותר תוקלט ולא כזו שפחות חשובה.

בדומה ל-yes בישראל, קומקאסט מציעה אפליקציית סמארטפונים וטאבלטים לצפייה בתוכן VOD, אבל היא גם כוללת יכולת שליחת פקודות הקלטה לממיר מרחוק. בנוסף ובשונה מ-yes, ניתן להשתמש באפליקציה ביחד עם אייפון, אייפד או מכשיר אנדרואיד בתור שלט רחוק.

ומה העתיד צופן?

כבר מספר שנים שהמושג Catch Up TV מוזכר בתעשיית הטלוויזיה. זהו שדרוג לשירות ה-Start Over שאותו מציעה הוט, עם הבדל אחד גדול: במקום לחזור אחורה לתחילת התוכנית המשודרת באותו רגע, הצופה יכול לחזור מספר שעות אחורה בלוח השידורים ולצפות בתוכניות שפספס.

שיטת הצפייה הזו יכולה לשנות עוד יותר את הרגלי הזפזופ של הצופים, שהתרגלו לעבור בין ערוצים לינאריים או לגשת להקלטות בממיר הפרטי שלהם או ב-VOD.

במקרה הזה, הצופים חוזרים אחורה בזמן. מה שמונע מהשירות הזה להיכנס לשוק הוא לאו דווקא הטכנולוגיה שכבר זמינה, אלא הסכמי התכנים, שהם אחד החסמים הקשים בתעשיית הטלוויזיה.

שירות נוסף שאמור להגיע בהמשך הוא שילוב של טכנולוגיות מחשוב ענן ואפשרות לצפייה מרחוק בתכנים מוקלטים. השירות אמנם מזכיר את זה שמציעה כבר היום חברת DISH, אך ללא המגבלות הקיימות. השירות של DISH, שמאפשר צפייה של תכנים מרחוק על גבי סמארטפונים וטאבלטים, מצריך קצב העלאת נתונים גבוה ברשת האינטרנט הביתית כדי להזרים את התכנים למכשיר הנייד.

אלא שיש בו בעיה: הצופה משתלט על שידור הטלוויזיה בבית, ומחייב את כל שאר האנשים בבית לצפות באותו התוכן בדיוק. שירות צפייה מבוסס ענן אמור לפתור את הבעיות הללו.

מהוט נמסר בתגובה: "בימים אלה יש מספר מוצרים בפיתוח. בבוא העת נשמח לעדכן".