הנקראות ביותר

בכיר בשוק הסלולר ביפן: "אפל וגוגל עוקפות את המפעילות"

טד מצומוטו בביקור בישראל: "בלי שילוב בין הסלולר לאינטרנט אלחוטי, מפעילות לא ישרדו" ■ סופטבנק, מפעילת הסלולר השלישית בגודלה ביפן, כבר הספיקה להתאושש מרעידת האדמה

מפגש עם בכיר בשוק הסלולר היפני מאפשר בדיקה על היקף הפגיעה ברשתות התקשורת ביפן בעקבות רעידת האדמה שהתרחשה שם לפני כשלושה חודשים.

באופן מפתיע, טד מצומוטו, סגן נשיא בכיר בחברת הסלולר השלישית בגודלה ביפן, סופטבנק מובייל, השייכת לתאגיד שהוא ספק האינטרנט הגדול ביותר באסיה, טוען שהרשתות הסלולריות במדינה כמעט לא נפגעו וכי הן התמודדו באופן טוב עם המשבר. רעידת האדמה, כך הוא אומר בראיון בלעדי ל"גלובס", השאירה חותם בעיקר בנוגע לאופן שבו המפעילים ייערכו לרעידת האדמה הבאה.

מצומוטו נמצא בימים אלה בישראל לקראת השתתפותו בוועידה של איגוד תעשיות ההיי-טק (HTIA) שתיפתח ביום רביעי הקרוב, והוא ישתתף בשני פאנלים בנושא פס רחב באינטרנט.

"הרבה מתחנות הבסיס ברשת הסלולר שלנו נהרסו, הייתה גם פגיעה בשיחות", אומר מצומוטו, "אבל רוב הרשת חזרה לפעול די מהר. היום אין לרעידת האדמה השפעה מהותית על הפעילות שלנו - רוב הבעיות נוצרו כתוצאה מפגיעה ברשת החשמל שלא אפשרה להפעיל את תחנות הבסיס, לכן היינו צריכים יותר גנרטורים. זה דבר שבעתיד נצטרך להיערך אליו בהתאם משום שרשת החשמל ביפן היא אמנם יציבה, אבל זה מקרה שלא ניתן לצפות.

"בנוסף, נאלצנו לבלום את שיחות הטלפון. נאלצנו להגביל את השיחות של הלקוחות משום שכולם התקשרו בצורה מטורפת ולא יכולנו לעמוד בכמות כזאת. בתעבורת המידע (Data) על-גבי הרשת הסלולרית לא הייתה שום בעיה. בעתיד, כשהשיחות יעבדו על אינטרנט סלולרי (IP), אני מאמין שיהיה טוב יותר במקרה של פגיעה".

עוד בנושא גלובס טק


* באיזו אסטרטגיה נקטתם? האם קטעתם שיחות או שמראש לא אפשרתם להן להתבצע?

"לא אפשרנו לבצע שיחות מעל למכסה מסוימת. אנחנו עושים זאת גם בחגים - יש פעמים שבהן אנחנו מודיעים ללקוחות מראש שבזמנים מסוימים עדיף שלא יתקשרו, כי אנחנו לא יכולים לעמוד בעומס. ביקשנו שהלקוחות יעברו להשתמש במיילים".

* האם מיילים בסלולר הם אמצעי תקשורת נפוץ ביפן?

"כן. הצעירים פשוט לא רוצים לדבר, הם רוצים רק לגלוש באינטרנט. ברכבות גם ככה אסור לדבר בטלפון ולכן אנשים גולשים כל הזמן באמצעות הסלולרי שלהם".

מצומוטו מעדיף להגדיר את סופטבנק לא כמפעילה השלישית בגודלה ביפן אלא כ"ספקית שירותי האינטרנט הגדולה ביותר באסיה". לחברה יש גם שאיפות להגדיל את נתח השוק שלה. "הביזנס שלנו הוא לספק ללקוחות יותר ערך מוסף", הוא אומר. "הלקוחות מתעניינים בשלושה דברים: זהות המכשיר, מה הוא תורם מבחינת תוכן וכמה צריך לשלם עליו. השילוב של שלושת הדברים הללו הוא יצירת הערך ללקוח. אנחנו מספקים גם תוכן - הצרכנים ביפן רוכשים את המכשירים בחנויות שלנו, וכך אנחנו שולטים בציוד קצה, מה שמאפשר לנו להתאים את המכשיר לשירותים שאנחנו רוצים למכור".

באירופה ובארה"ב השיטה שונה, והמכשירים לא נמצאים בזיקה אדוקה כל-כך למפעילות כמו ביפן. "השיטה של אפל, שעוקפת את המפעילים, שונה לגמרי. אנחנו אמנם משווקים את מוצרי החברה ביפן, אבל עובדים בשני המודלים", הוא אומר.

החשש היום הוא מפני ההשתלטות של אפל וגוגל

החשש היום בתעשיית הסלולר הוא מפני ההשתלטות של אפל וגוגל על עולם התוכן והאפליקציות, והמפעילים כורתים בריתות כדי לייצר תוכן עצמאי. זה מפריע גם לסופטבנק. "אנחנו לא מפחדים מגוגל או מאפל", אומר מצומוטו, "אמנם אנחנו שותפים בברית שכזו, אבל לא לגמרי שלמים עם הרעיון של להילחם באפל ובגוגל. אנחנו לא יכולים לעשות הכול לבד - המודל של אפל לוקח לנו הכנסות מהתוכן, אבל הוא מייצר לנו תנועה רבה.

"כמובן שזה היה טוב יותר לו הם היו מתחלקים איתנו בהכנסות, אבל זה לא קריטי מבחינתנו. אנחנו לא צריכים להפוך אותם לאויבים משום שזה לא ישרת אף מטרה.

"אנחנו יכולים לשלוט במכשיר ובמחיר, אבל בתוכן יש לנו שליטה מוגבלת. אז למה שלא ניעזר במי שמייצר הרבה תוכן? כך שאנחנו לא הכי מאושרים בעולם מהמודל הנוכחי, אבל הגידול בתנועה באינטרנט הסלולרי מפצה על כך".

לא ממהרים לדור הרביעי

לדברי מצומוטו, המהירות הממוצעת המוצעת על רשתות הסלולר של סופטבנק ביפן היא כמה מאות קילו-בייט בשנייה בפועל, כשתיאורטית הקצב הוא 7.2 מגה לשנייה על בסיס רשת דור 3.5.

* למה אתם לא עוברים לדור הרביעי?

"בשנים הקרובות, ננצל את טכנולוגיית ה- HSPA, שבעולם מוגדרת כדור 3.5. כשיש לך רוחב פס מספק, אז יש טעם לעבור לטכנולוגיית דור רביעי - LTE, אבל אם אין לך מספיק תדרים אז עדיף להמשיך ולהשתמש בטכנולוגיה של דור 3.5 כי היא יותר זולה לשימוש והביצועים זהים.

"נעבור לדור רביעי, אבל נעשה זאת בדרך שלנו ובאמצעות טכנולוגיות חדשות. זה יהיה קצת שונה מהטכנולוגיות המוכרות במדינות המערב".

הדור הרביעי מיועד להתמודדות טובה יותר עם הגידול בתנועה. אצלכם רואים היטב שהתנועה תופחת - אז למה לחכות?

"זו קומבינציה של כמה דברים. רכשנו חברת סלולר קטנה בשם Willcom, שלא הצליחה להתרומם בגלל בעיות כספיות, אבל יש לה טכנולוגיה חזקה שאנחנו רוצים להשתמש בה. אנחנו נערכים לכך שתנועת המידע ברשת הסלולרית תגדל, וצופים גידול של פי 40 עד 2015, עת יגיעו הסמארטפונים בשוק לנתח של 70%. הדור הרביעי לא יפתור את הבעיה הזאת, וגם לא הוספה של אתרים ותדרים".

מנסים להפחית עומסים

מה שעשוי להסתמן כפתרון לגידול בתנועה ברשתות הסלולריות שיוצר עומס על התשתיות, עוד לפני המעבר לדור הרביעי, הוא שילוב של הסלולר עם טכנולוגיית WiFi לצורך קבלת אינטרנט אלחוטי. במדינות המערב מתחילים להיות מודעים לעניין ונראה שגם ביפן לא נשארים מאחור.

"אין לנו ספק שזה הפתרון", אומר מצומוטו. "אנחנו דוחפים את השילוב בכל הכוח. הרשתות הסלולריות בטכנולוגיות הקיימות לא מסוגלות להתמודד עם התופעה של האינטרנט הסלולרי. כדי להפחית עומסים, אנחנו מתמקדים בבית הלקוח כיוון ש-50% מהתנועה באינטרנט הסלולרי נוצרת בבית.

"אנחנו לא רוצים שהלקוחות שלנו ישתמשו ברשת הסלולרית בשעות הלילה ולכן מציעים להם, תמורת תשלום קבוע של 50 דולר בחודש, ראוטר אלחוטי שיסיט תנועה מהרשת הסלולרית. אנחנו מתחננים בפני הלקוחות שלנו לא להשתמש ברשת הדור השלישי אלא לעבור ל-WiFi. כי אם אין לך WiFi, יש שירותים שיהיה לך קשה לקבל ברשת הסלולרית בשעות העומס".

לדברי מצומוטו, "לפני שנתיים המפעילים פחדו מה-WiFi בכל העולם, לא רק ביפן. אבל המפעילים באירופה מתחילים להבין את זה ובלי ה-WiFi הם לא יכולים לשרוד. אנחנו וכל המפעילעם רוצים שרוב התנועה תעבור ל-WiFi כי אם זה לא יקרה, נהיה בבעיה".