פרשת עופר מסתעפת: חברה נוספת בשליטתם עגנה באיראן; האם יאולצו למכור מניות מזרחי טפחות?

בדיקה באתר "אקווסיס" מגלה: חברת זודיאק שבשליטת משפחת עופר עגנה גם היא באיראן מספר פעמים בשנים האחרונות ■ גלי צה"ל: בנק ישראל החל לבדוק את הפרשה ■ הרמז העבה של ראש המוסד לשעבר מאיר דגן: "יש כאן הגזמה; זהו, לא אומר יותר"

הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל החל לבדוק את פרשת הסחר של משפחת עופר עם איראן, בשל ההחזקה הקיימת של משפחת עופר בבנק מזרחי טפחות . כך דווח הבוקר (ג') בגלי צה"ל.

בנק ישראל מחויב לבדוק כל העת את בעלי השליטה בבנקים. לפי הדיווח בגל"צ, הבנק החל בבדיקה בשל התפוצצות פרשת הסחר של משפחת עופר עם איראן, שכן חברת עופר נכסים מחזיקה ב-19.75% ממניות בנק מזרחי טפחות בשווי של 1.6 מיליארד שקל.

בתרחיש הקיצוני ביותר, אם אכן יתברר בסופו של דבר שמשפחת עופר פעלה בניגוד לחוק הישראלי כשסחרה עם איראן (המוגדרת כידוע כמדינת אויב), תחויב משפחת עופר למכור את מניותיה בבנק.

בניגוד גמור לטענת משפחת עופר, לפיה כל הפעילות של חברת "טנקר פסיפיק" הייתה בידיעה ובאישור של הגורמים הרשמיים בישראל, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון אהוד ברק התנערו ממשפחת עופר בתגובות ראשונות אתמול. "לא אישרנו לאף אוניה לעגון באיראן", אמר נתניהו. ברק הוסיף כי ראוי שמדינת ישראל תאכוף על עצמה את ההגבלות שהיא מנסה לשכנע בהן את העולם כולו.

תמיכה לא צפויה קיבלה משפחת עופר דווקא מראש המוסד לשעבר, מאיר דגן, שאמר אתמול: "נראה לי שמוציאים את הדברים מפרופורציות; זהו, לא אומר יותר. נראה שיש כאן הגזמה בכל התיק הזה". בתגובה לדברים אמר היום לגל"צ ח"כ כרמל שאמה, יו"ר ועדת הכלכלה, כי ייתכן שיחליט לבטל את הדיון בפרשה בוועדת הכלכלה, שנועד להיום, או לקיימו בדלתיים סגורות מפאת ביטחון המדינה.

הקשר האיראני היה חזק מכפי שחשבו

בתוך כך, הפרשה ממשיכה להסתעף ואחרי שנודע שמספר מכליות של חברת "טנקר פסיפיק" עגנו בנמלי איראן מספר פעמים בשנים האחרונות, כעת נודע כי גם חברת ספנות אחרת שבשליטת משפחת עופר עגנה בנמלי איראן. מדובר בחברת זודיאק ("Zodiac Maritime Agencies"), המעסיקה אלפי עובדים וספינותיה שטות בין היתר עם דגלי בריטניה וליבריה.

כך, למשל, הספינה YM Kaohsiung עגנה בנמל "בנדר עבאס" באיראן ב-7 בפברואר השנה; גם הספינה "Stanley Park" עגנה באיראן ב-30 בינואר, בנמל "בנדר חומייני". כך על פי נתוני מאתר "אקווסיס" (Equasis). לפי נתונים באתר, גם הספינה "Springwood" של זודיאק עגנה באיראן פעמיים בשנים האחרונות: ב-2005 בנמל "בנדר חומייני" ובנובמבר 2009 באותו נמל.

זודיאק, חברה פרטית בשליטת משפחת עופר, מנוהלת מלונדון ושולטת בצי אניות ומכליות המשמש למגוון עבודות הובלה. בין היתר מחזיקה החברה במיכליות כימיקלים, אניות להעברת רכבים ואניות להעברת מכולות.