בנק הפועלים שוב עקף את לאומי: מציג רווח שיא

רווחי הבנק ברבעון הגיעו ל-903 מ' ש' וחתמו רבעון שני רצוף שבו רווחיו גבוהים מאלו של המתחרה ■ לראשונה מאז 2007 יחזור הפועלים לחלק דיבידנד, שצפוי לעמוד על 300 מ' ש'

הנגזרים חזרו, ההוצאות בגין הפסדי אשראי אפסיות ובנק הפועלים מציג את הרווח מפעולות רגילות הגבוה ביותר מאז ומעולם. על הדרך הוא גם עוקף את לאומי ומציג רבעון שני ברציפות עם רווח גבוה יותר מזה של המתחרה.

הפועלים, בניהולו של ציון קינן, הציג בדוחות הרבעון הראשון רווח של 903 מיליון שקל בהשוואה ל-713 מיליון שקל ברבעון הקודם ו-462 מיליון שקל ברבעון המקביל. הרווח משקף תשואה פנומנלית על ההון בשיעור של 16.8%.

הפועלים גם אישר את הפרסום ב"גלובס" ודיווח כי המפקח על הבנקים אישר לבנק לחזור ולחלק דיבידנד שנה מוקדם מהמועד החוקי. מדיניות הדיבידנד של הבנק תחזור להיות חלוקה של עד 50% מהרווח הנקי, בכפוף לעמידה ביעד הלימות הון הליבה של לפחות 7.5%. הבנק הודיע היום כי בשלב זה התקבל אישור לחלק 30% מהרווח ברבעון הראשון, כך שהפועלים יוכל, לחלק דיבידנד של 300 מיליון שקל. גם הלימות ההון ליבה של הבנק, שהגיעה בסוף הרבעון הראשון ל-8.09%, תומכת בחלוקת דיבידנד.

הרווח המימוני של הפועלים קפץ ב-28% והגיע ל-2.25 מיליארד שקל. התאמות לשווי הוגן של נגזרים שפעלו כנגד הבנק ברבעונים הקודמים תרמו הפעם עוד 222 מיליון שקל להכנסות המימון, ובסך הכל נרשמה בסעיף זה עלייה של 500 מיליון שקל בהשוואה לרבעון המקביל. חלק גדול מהשיפור הושג גם מעלייה ברווח המימוני מפעילות שוטפת לכ-2 מיליארד שקל ברבעון, בהשוואה ל-1.87 מיליארד שקל בממוצע שנת 2010. זאת, כתוצאה מעלייה בפעילות הבנק במתן אשראי ועלייה במרווח הפיננסי.

ההפרשה הנמוכה אינה מייצגת

הסעיף המרכזי שתמך בעלייה ברווחיות הוא ההוצאות בגין הפסדי האשראי, שנקראו עד הרבעון הנוכחי הפרשות לחובות מסופקים. ההוצאות של הפועלים בסעיף זה היו זניחות והסתכמו ב-14 מיליון שקל בלבד, שיעור של 0.02% מתיק האשראי. הבנק רשם הוצאה של 250 מיליון שקל להפסדי אשראי על בסיס קבוצתי, ומנגד הכנסה של 236 מיליון שקל מהקטנת הפרשות שבוצעו בעבר (רקוברי) וגביית חובות.

ההערכות הן כי ההפרשה הנמוכה אינה מייצגת, ובהמשך השנה ההוצאות בגין הפסדי אשראי יגדלו לשיעור גבוה יותר מתיק האשראי. כך, למשל, למרות חששות מהפרשות גבוהות בגין חובותיו של מוטי זיסר, בעל השליטה באלביט הדמיה, בסופו של דבר, אם היו הפרשות כאלה, הן נבלעו ברקוברי. יחד עם זאת, לא מן הנמנע כי בהמשך השנה יצטרך הפועלים להכיר בהפסדי אשראי נוספים.

יצוין כי עקב יישומו לראשונה של חוזר חובות פגומים אי אפשר להשוות בסעיף זה בין נתוני הרבעון לתקופות קודמות. כך, למשל, על פי הכללים החדשים, גביית חובות בעייתיים שנרשמה עד כה בסעיף הכנסות מימון, הופכת להקטנת הפרשות.

נקודה בעייתית בדוח היא ביצועי בנק פוזיטיף - השלוחה הטורקית של בנק הפועלים - שממשיך לקרטע. פוזיטיף מדווח על רווח זניח של 2.2 מיליון דולר המשקף תשואה של 3% על ההון. על פעילות הבנק ממשיכים להעיב היחסים הגרועים בין ישראל וטורקיה, שאף עלולים להחמיר בקרוב, לקראת המשט הצפוי בחודש הבא.

תיק האשראי של הפועלים צמח ברבעון הראשון ב-2% והגיע ל-230 מיליארד שקל. במגזר המסחרי הבנק מדווח על עלייה של 4.9% באשראי ובמגזר העסקי ב-1.2%. באשראי צרכני נרשם קיפאון עם עלייה סמלית של 0.1%. הפועלים מנהל עבור לקוחותיו 808 מיליארד שקל, מתוכם תיק ניירות ערך בהיקף של 678 מיליארד שקל.