אין סוף לצרות בגוש האירו: אחרי פורטוגל, גם דנמרק במיתון

התמ"ג בדנמרק התכווץ ב-0.5%, בניגוד לתחזיות מוקדמות לצמיחה של 0.5% ■ הצריכה הפרטית והציבורית נפלה ב-0.8% ■ "הסיבות הן שילוב של מס גבוה ועלייה באינפלציה"

כלכלת דנמרק התכווצה מזה הרבעון השני ברציפות, בניגוד לתחזיות. בכך, הופכת דנמרק למדינה השנייה בגוש האירו הנמצאת במיתון, פרט לפורטוגל.

התמ"ג בדנמרק התכווץ ב-0.5% ברבעון הראשון של שנת 2011, כאשר הממשלה המקומית מתכננת קיצוצים בהוצאות על רקע גירעון תקציבי מתרחב. התמ"ג התכווץ בניגוד לתחזיות האנליסטים ב"בלומברג", שציפו לצמיחה של 0.5% ברבעון הראשון.

"הנתונים מפתיעים מאד", אמר סטין בוקיאן, אנליסט בדנסקה בנק, הגדול בדנמרק. "הסיבות לצריכה הנמוכה הינן שילוב של מיסים גבוהים יותר ועלייה באינפלציה, כתוצאה ממחיר חומרי הגלם".

על רקע הנתונים, נמסר כי הצריכה הפרטית והציבורית נפלה ב-0.8% ברבעון הראשון בהשוואה לרבעון האחרון של השנה החולפת. מדד התעסוקה ירד ב-0.1% לאחר ירידה של 0.3% ברבעון הרביעי של שנת 2010.

חרף הנתונים המדוברים, משרד האוצר של דנמרק עדכן כי הוא צופה שהכלכלה המקומית תתרחב ב-1.7% בשנת 2011 וב-1.9% בשנת 2012 - עלייה של 0.2% בהשוואה לתחזיות המשרד הקודמות. בתוך כך, מצפה ממשלת דנמרק להתרחבות הגירעון התקציבי ב-4.1% השנה, לעומת גידול של 2.9% בשנת 2010.

דנמרק סובלת גם מאינפלציה שעולה בקצב מהיר, כתוצאה ממחירי החשמל והגז המאמירים. האינפלציה השנתית עלייה ל-2.9% בחודש אפריל, זאת בהשוואה לממוצע של 2.1% ב-20 השנים האחרונות, כך על פי נתוני בלומברג.