המדינה מימשה את האיום: עתרה לביה"ד נגד שביתת הרופאים

בעתירה מציינת המדינה כי היא מציעה להסתדרות הרפואית שתי חלופות להתנהלות הקיימת: מו"מ אינטנסיבי תחת צווי מניעה לשביתה - או פנייה לבוררות מוסכמת

הממונה על השכר באוצר, אילן לוין, מימש את האיום שלו: המדינה פנתה הערב (ג') באופן רשמי לבית הדין האזורי לעבודה בתל-אביב, בדרישה להוציא צווי מניעה מיידיים לרופאים שמשבשים מזה חודשיים את העבודה בבתי-החולים הציבוריים.

בעתירה, שגובשה במשותף על-ידי משרד הבריאות ומשרד האוצר והוגשה באמצעות פרקליטות מחוז תל-אביב, נטען כי ההסתדרות הרפואית נוקטת בצעדים בלתי מידתיים, זאת בזמן שמתנהל "משא-ומתן אינטנסיבי ובזמן שאלפי חולים הינם בני-ערובה של אותו ארגון עובדים".

עוד נטען כי חלק מהדרישות של ההסתדרות הרפואית עוסקות ב"נושאים שלטוניים מובהקים" שאינם ברי משא-ומתן, וכי לא ניתן לשבות בגינם. הכוונה היא בעיקר לדרישת הרופאים לתוספת תקנים לרופאים - 1,000 תקנים בכל שנה ב-7 השנים הקרובות, ובסך-הכול 7,000 תקנים.

בעתירה מציינת המדינה כי היא מציעה להסתדרות הרפואית שתי חלופות להתנהלות הקיימת שכוללת שביתות ושיבושים: משא-ומתן אינטנסיבי תחת צווי מניעה לשביתה - או פנייה לבוררות מוסכמת שתנוהל על-ידי 3 בוררים שיקבלו הכרעה בתוך פרק זמן קצר.

ההצעה הזו של המדינה כוללת מוקש גדול: בעתירה מובהר כי הבוררות תעסוק אך ורק במה שמוגדר "עניינים שהינם נושאים להסכם קיבוצי", כאשר על-פי הפרשנות של המדינה זה אומר שהבוררות לא תוכל לעסוק בסוגיות של תוספת כוח-אדם.

אם ההסתדרות הרפואית לא תסכים גם לכך, מבקשת המדינה מבית הדין לכפות על הצדדים את מנגנון בוררות החובה, כפי שנקבע בסעיף 37 לחוק יישוב סכסוכי עבודה המדבר על מקרים בהם קיימים פערים גדולים בין הצדדים. בוררות שכזו תנוהל על-ידי המוסד לבוררות.

על-פי הערכות, בית הדין לעבודה לא ימהר להציא צווי מניעה לרופאים, בעיקר משום שלא פתחו בשביתה רציפה אלא בשביתות ושיבושים שונים לסירוגין.

עם זאת, בית הדין צפוי לכפות על הצדדים משא-ומתן אינטנסיבי יותר תוך מגבלה של זמן, ועל כן שני הצדדים עשויים להיות מרוצים בסופו של דבר.