מייסדי שלמור-אבנון-עמיחי מעבירים את המושכות לדור הצעיר

‎רמי שלמור, גדעון עמיחי ושלומי אבנון ימשיכו לשמש כיו"רים פעילים ■ שלומי אבנון ימונה גם למנהל פיתוח עסקי של ‏y&r‏ העולמית ■ אדם פולצ'ק, צור גולן וגיא גלברד מונו למנכ"לים

רה-ארגון ניהולי במשרד הפרסום שלמור-אבנון-עמיחי: בתחילת יולי תוכרז שדרה ניהולית חדשה במשרד, שאמורה לקבל את המושכות מדור המייסדים שלומי אבנון, רמי שלמור וגדעון עמיחי.

במסגרת המהלך ימונו לתפקיד מנכ"לים משותפים אדם פולצ'ק, צור גולן וגיא גלברד. אדם אבנון, בנו של שלומי אבנון, מצטרף אף הוא להנהלה, אך הוא ינהל עבור y&r את חברת השיווק הישיר וונדרמן שהולכת ומוקמת בחודשים האחרונים.

רמי שלמור, שלומי אבנון וגדעון עמיחי יקבלו על עצמם תפקידי יו"ר פעיל ויישארו במשרד בעתיד הנראה לעין.

עוד נודע ל"גלובס" כי שלומי אבנון ימונה למנהל פיתוח עסקי של y&r העולמית. בכך הוא הופך למספר 3 ברשת העולמית ולישראלי שהגיע לתפקיד הבכיר ביותר בעולם ברשת פרסום בינלאומית כלשהי. אבנון, שכבר מנהל עבור הרשת את הפיתוח העסקי באירופה, נחשב מקורב מאוד למנכ"ל הרשת דיויד סייבר, והחברות ביניהם הולכת שנים ארוכות אחורה.

אדם פולצ'ק אדם אבנון / צלם: איל יצהר
 אדם פולצ'ק אדם אבנון / צלם: איל יצהר

אדם פולצ'ק ואדם אבנון

בניגוד לרוב משרדי הפרסום, בשלמור בחרו לבנות את העתיד הניהולי של המשרד מאנשים שצמחו בו ולא לפנות לפיגורות מחוץ לו, כפי שעשו במשרדים אחרים כדוגמת מקאן-אריקסון, באומן-בר-ריבנאי וגיתם, בהם העדיפו המייסדים להעביר את המושכות למנהלים מתחום השיווק. אפילו אדלר-חומסקי, שבחרו בדור המנהלים אנשים מתחום הפרסום, העדיפו לקחת את אורי עיני ואמיר גיא שלא גדלו במשרד אלא בשלמור אבנון עמיחי (שם הוא סומנו בעבר כדור העתיד של המשרד).

הפורמט הניהולי של פולצ'ק, גולן וגלברד אמור להיות תמונת מראה לפורמט של שלמור, אבנון ועמיחי: פולצ'ק יהיה אחראי על ניהול לקוחות, גולן על הקריאטיב, וגלברט יהיה אחראי על כל נושא הכספים.

המהלך התגבש לאחר שהשלמת 15% מהמניות שנותרו בידי הישראליים נרכשה בסוף השנה על-ידי y&r העולמית, ובפועל המשרד כיום הוא בבעלות מלאה של הרשת. המייסדים מועסקים בחוזי שכירים המתחדשים אוטומטית כל שנה לתקופה בלתי מוגבלת.

כאמור, אדם אבנון אמנם משמש בתפקיד בכיר בקבוצה, אך לא בתוך המשרד שאביו היה שותף לייסודו. אחרי שנים בהם מילא שורת תפקידים בשלמור, הוא הופקד על הקמת חברת השיווק הישיר וונדרמן וניהולה. יצוין כי אמנם בשלב זה אין לכאורה לחברה את אותה הילה שיש כיום למשרד הפרסום, אך נראה כי ברשת מקווים שהיא תשחזר את ההצלחה שיש לה בעולם: היום, לאחר 8 שנות פעילות, מחזיקה וונדרמן העולמית באותו היקף פעילות של y&r העולמית.

שלמור-אבנון-עמיחי הוקם ב-1989 על-ידי שלומי אבנון ורמי שלמור. מאוחר יותר הצטרף אליהם גדעון עמיחי, שהפך מהיום הראשון לשותף מלא. ב-1996 התקשר המשרד בהסכם ייצוג עם y&r (יאנד אנד רוביקום), שהצטרפה עם השנים לקבוצת WPP של מרטין סורל. ב-1999 הפך הסכם הייצוג להסכם רכישה, ו-25% המניות הראשונות נרכשו על-ידי הרשת, שהלכה ורכשה במדורג עוד ועוד מניות עד השלמת הרכישה בסוף 2010.

שלומי אבנון אישר את הידיעה ואמר בתגובה: "המהלך החשוב הזה נועד לרענן את שדרת הניהול של המשרד באנשים הכי מוכשרים שיש בתעשייה בכלל ובמשרד שלנו בפרט. לצור, גיא ואדם יש ניסיון רב ויכולות יוצאות דופן, הם אהובים ואהודים בקרב לקוחותינו ובקרב עובדי המשרד. ארבעתם גדלו בו וספגו את התרבות הארגונית, סגנון הניהול והסטנדרטים הבלתי מתפשרים ששלושתינו הנחלנו".

אבנון מדגיש כי הוא עצמו, שלמור ועמיחי נשארים פעילים במשרד, ומוסיף: "אנו נמשיך להשרות יציבות ונדאג שדור ההמשך של המנהלים יוביל את המשרד באותה רמת מצוינות שאפיינה אותנו עם השנים".

מעט מדי ומאוחר מדי? / פרשנות

העברת המושכות בשלמור-אבנון-עמיחי מתרחשת אחרי שנה לא פשוטה שעברה על המשרד: איבוד תקציבי עוגן כגון פרטנר ודפי זהב וקושי מסוים לזכות בתקציבי פרסום חדשים.

גם ההילה הקריאטיבית שאפפה את המשרד בשנים האחרונות נמוגה מעט: אמנם הפרסים מקאן המשיכו לזרום, אבל ב"קקטוס הזהב" השנה חל כרסום במעמדו, ובכלל התחושה השורה בשוק בהתייחסות למשרד זה היא שבשנים האחרונות הפרסים הבינלאומיים הפכו להיות בו חזות הכול.

על רקע זה, מינוי 4 צעירים מנוסים אולי בתוך המשרד אך כמעט אנונימיים לגמרי מחוצה לו, הוא הימור שהצלחתו תלויה בשאלה כמה באמת יידעו המייסדים לזוז הצידה ולתת להם לנהל בסופו של דבר את המשרד בכוחות עצמם וללא התערבות.

אין ספק כי הארבעה זקוקים עדיין לתקופת חניכה, ואין כלל קשר לכמות הכישרון שיש או אין להם. ההיסטוריה בענף הפרסום מלמדת כי גם לפרסומאים מנוסים לוקח זמן להבשיל לכדי מנהלים מוכרים ומבוססים - עיין ערך אורי עיני ואמיר גיא מאדלר-חומסקי.

בתוך התהליך יש חשיבות לכמות החופש שהם יקבלו ליפול ולשגות, להוביל אג'נדות גם אם מנוגדות לאלה של המייסדים.

שלומי אבנון אמנם כבר עם שתי רגליים בחו"ל, אבל גדעון עמיחי הדומיננטי עדיין כאן. האם הוא יהיה מסוגל באמת לזוז הצידה גם אם ינסו להוביל לכיוונים שונים משלו, כמו למשל לוותר קצת על החשיבות של הפרסים?

וגם אם המייסדים יסכימו לסוג של חופש למנהלים הצעירים, האם בתקופה קשה יחסית למשרד יהיה להם את החופש הפנימי שלא ללכת על בטוח, להמר, לקחת את הסיכון להיכשל?

בניית שדרת ניהול ראויה היא צורך קיומי לכל ארגון חפץ חיים. בכל משרדי הפרסום הגדולים הבינו את זה ועשו מהלך מסוים של העברת מושכות בשנים האחרונות. אבל כמו בכל דבר, לטיימינג יש לפעמים השפעה גדולה על הצלחת המהלך. עתה נותר לחכות ולראות אם בשלמור לא עשו מעט מדי ומאוחר מדי.