אכזבה בארה"ב: רק 38 אלף משרות נוצרו בסקטור הפרטי

היחלשות דרמטית בשוק העבודה האמריקני: לראשונה זה 7 חודשים - בחלק מהסקטורים נגרעו משרות ■ מדד המנהלי הרכש ירד ל-53.5 נקודות ■ הוצאות הבנייה רשמו עלייה באפריל

נתונים מאכזבים במיוחד פורסמו היום בארה"ב, המעידים על היחלשות דרמטית של שוק העבודה במדינה. סקר ה-ADP שפורסם היום ב-15:15, הצביע על יצירה של 38 אלף משרות חדשות בלבד בחודש מאי במגזר הפרטי. זאת, בעוד שאנליסטים בשוק האמריקני ציפו ליצירה של 177 אלף משרות חדשות במאי, ויצירת 179 אלף משרות באפריל.

מדובר בחודש ה-17 ברציפות בו נוצרו משרות חדשות בסקטור הפרטי בארה"ב. חרף כך, יש לציין כי מדובר בגידול הקטן ביותר במספר המשרות שחוותה ארה"ב מאז חודש ספטמבר 2010. כמו כן, חלק מהסקטורים בתעשייה בארה"ב מציגים לראשונה נתוני גריעת משרות - כך למשל, סקטור הייצור בו נגרעו משרות לראשונה זה 7 חודשים.

כך למשל, סקטור מוצרי הצריכה חווה גירעון של כ-10 אלף משרות בחודש מאי, אשר כ-9,000 מתוכן בסקטור הייצור. לעומת זאת, בסקטור השירותים נוספו כ-48 אלף משרות חדשות.

"למרות שנתוני שוק העבודה חלשים אנו צופים שיפור בנתונים בחודשים הקרובים, כאשר השוק יתאושש", אמר מקסוול קלארק, כלכלן ראשי ב-IDEA גלובל. "כאמור, אנו צופים שהתנאים ישתפרו, ומדד האבטלה בארה"ב יירד". גם טום דה-גלומה, מנהל ההשקעות באג"ח ממשלתי באופנהיימר ושות', אומר כי "מדובר במספרים מפתיעים ברעתם". גם אריק גרין, מנהל חדש מסחר ב-TD אמר כי "הנתונים הללו חלשים בצורה יוצאת דופן".

בעקבות פרסום הנתונים חלה נפילה בחוזים העתידיים, שמצביעים על פתיחה בטריטוריה השלילית בשיעור של עד 0.4%. גם הדולר נחלש בעקבות פרסום הנתונים, שגורמים גם לעליית התשואות על אג"ח ממשלתיות של ארה"ב לכמעט 3%. יש לציין כי הנתון היום מגיע לאחר שורה של נתונים מאכזבים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, כגון צמיחת התמ"ג ב-1.8% בלבד ברבעון הראשון של השנה לעומת צפי לצמיחה של 2.2%.

הפדרל ריזרב אמור לסיים החודש את תוכנית רכישות האג"ח ב-600 מיליארד דולר (QE2), אשר אחת ממטרותיה המוצהרות הייתה מתן זריקת עידוד לשוק העבודה האמריקני. כעת, בעקבות הנתונים הכלכליים החלשים יחסית שפורסמה באחרונה, מתגברים הקולות הקוראים להשקת תוכנית תמרוץ כלכלית חדשה - QE3.

אכזבה גם במדד מנהלי הרכש

מדד המנהלי הרכש שפורסם היום ירד ל-53.5 נקודות במאי מ-60.4 נקודות באפריל. הצפי בשוק היה שהמדד יעמוד על 58.1 נקודות. נזכיר כי כל נתון מעל 50 נקודות מצביע על התרחבות בסקטור המדובר. זה החודש ה-22 בו נרשמה התרחבות במדד מנהלי הרכש, אם כי בשלושת החודשים האחרונים נרשמה התמתנות בהתרחבות.

במקביל פורסם גם כי הוצאות הבנייה רשמו עלייה של 0.4% באפריל ל-765 מיליארד דולר, נתון התואם את הציפיות בשוק. עם זאת, הוצאות הבנייה נפלו ב-9.3% לעומת החודש המקביל ב-2010. הוצאות הפנייה במגזר הפרטי עלו ב-1.7% באפריל בעוד הוצאות הבנייה הציבוריות ירדו ב-1.9%.

נציין כי ביום ו' הקרוב צפויים להתפרסם נתוני התעסוקה המלאים בארה"ב, כאשר הציפייה היא ליצירת 220 אלף מקומות עבודה חדשים בחודש מאי, לעומת 268 אלף משרות בחודש אפריל. שיעור האבטלה במדינה צפוי להיוותר על 9%.