וילנאי: "יפלו מאות טילים על ישראל; מתקני הגז יעלו באש"

השר להגנת העורף בתדריך אימים לראשי החברות הגדולות במשק: "להתכונן למלחמה כוללת עם סוריה, חיזבאללה וחמאס" ■ "שואלים אותי למה אני מפחיד? זו המציאות, זה לא אני"

"תדריך אימים" של השר להגנת העורף, מתן וילנאי, לראשי החברות החיוניות במשק: המלחמה הבאה שבה תהיה ישראל מעורבת תימשך לפחות חודש ימים ותלווה במטחים כבדים של מאות טילים מדי יום עם ראשי נפץ של כחצי טון, אל מרכז הארץ.

גם אינטרסים ישראליים-כלכליים, כמו שדות הגז בלב ים, יהוו מוקד לתקיפה - באמצעות טילים מדויקים שכבר מצויים בידי סוריה. לפי וילנאי, "הסורים לא צריכים לשגר לעבר המתקנים האלה מטחים של עשרות טילים. המערכות שלהם מספיק מדויקות, כך שירי של כמה בודדים - והכול עולה באוויר. המתקנים בים הם בטן רכה".

וילנאי אמר את הדברים אמש (ד') בכינוס מיוחד של ראשי החברות החיוניות במשק, בעת חירום. הכינוס, ראשון מסוגו, התקיים בתיאום עם נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, לקראת שילוב החברות החיונית למשק בתרגיל העורף הגדול, המכונה "נקודת מפנה 5".

התרגיל מתוכנן לעוד כשלושה שבועות, ובמסגרתו תיבחן המוכנות והיכולת של אותם גופים לספק תוצרת ושירותים חיוניים לאוכלוסייה - גם תחת אש. עוד במסגרת התרגיל, תיבחן מוכנות האוכלוסייה לתרחישי חירום, בדגש על צעדי התגוננות בעת ירי נרחב של טילים לעבר העורף, ולראשונה תישמע במסגרתו אזעקה בשעות הערב, במטרה לאפשר למשפחות לתרגל כניסה למרחבים מוגנים.

"הערבים יודעים להפיק לקחים. הם לא פחדנים, לא בורחים כמו שפעם לימדו את כולנו. תשכחו ממה שאמרו לכם. הם יודעים שהם לא יכולים להביס את צה"ל בשדה הקרב, אז הם מתכוונים לפגוע בלב המדינה באמצעות טילים. צריך להתכונן למלחמה עם סוריה, עם חיזבאללה בלבנון ועם חמאס. במלחמה כוללת, רוב העובדים שלכם מגויסים לכל החזיתות, ובמקביל - נופלים מדי יום מאות טילים במרכז הארץ. לא אלפים, אלא מאות. בדקנו ומדדנו את זה. חישבנו כמה טילים יש להם, כמה נוכל להשמיד בהפצצות יזומות; כמה ניירט באוויר בפועל ועוד. הם יירו עלינו מדי יום אלפי טילים ורקטות ובאזור המרכז ייפלו מאות. זה מה שהולך לקרות כאן, וזה יימשך לפחות חודש ימים, גם בימי שישי ושבת, בלי ימי מנוחה", אמר.

העימות הבא בין צה"ל לבין חמאס ושאר ארגוני הטרור בעזה - כך לפי השר וילנאי, יורגש לראשונה גם בתל אביב: "בעימות הבא, זה שיבוא, ייפלו כאן בתל אביב כמה רקטות. הם ינסו לטווח את תל אביב חזק, לא הכול יגיע לכאן והרוב ייפול בדרך, אבל כמה רקטות יפלו גם פה", אמר.

תרחיש האימים במלחמה כוללת
 תרחיש האימים במלחמה כוללת

ענף התקשורת - נקודת תורפה

כ-50 נציגים של חברות מובילות במשק, מנכ"לים וקציני ביטחון, שמעו אמש את הסקירה בפנים חתומות. בין החברות: בעלי מאפיות; נציגים מהתעשיות הביטחוניות; נושאי תפקידים בחברות הדלק והגז; בכירים מענף הסלולר, הטלוויזיה בכבלים ובלווין; בעלי מפעלים ויצרני מוצרים אלמנטריים כמו שמן, סוכר וקמח ועוד: "אתם חייבים להיערך למצב שבתרחישי חירום עליכם לתפקד ולא להיעלם מן המפה", אמר וילנאי.

השר הדגיש את דאגתו דווקא ממידת המוכנות של שוק התקשורת למצב חירום: "אנחנו בונים חזק על מערך התקשורת בעת מלחמה, הרים וגבעות ממש, והמערך הזה הוא הכי פחות מוכן וערוך לכך. אני ממש מודאג כי הוא לא מוכן לחלוטין, לא קיים בכלל מבחינת היערכות חירום. זו נקודת תורפה".

מנכ"ל חברת התקשורת מירס, אברשה בורשטין, קרא לווילנאי לפעול להכרת הרשויות בחברות הסלולר כתשתיות לאומיות בעת חירום: "כיום אין שום קביעה של תקנים בחברות הסלולר להפעלת תשתית הטלפוניה והאינטרנט במצב של מלחמה", אמר.

נציג של חברת שמן תעשיות, המייצרת כ-40% ממוצרי השמן לשוק בארץ הביע חשש ממחסור בפולי סויה בעת מלחמה, עקב סגירת נמלי הים ואוניות מטען שלא יפרקו סחורה: "יכולה לפרוץ מלחמה ובאותו זמן אני עלול להיתקע עם אפס פולי סויה. אוניות עם פולים שנמצאות בדרך, לא יעגנו ולא יפרקו".

ניצב (בדימוס) יאיר יצחקי, מבכירי בנק הבינלאומי, שאל את וילנאי כיצד ניתן לאלץ את עובדות הבנק, שבעליהן נקראים בעת חירום למילואים, להתייצב בעבודה בעוד הן מתעקשות להישאר בבתיהן, כדי להשגיח על הילדים. וילנאי הציע שהעובדות יביאו את הילדים למשרדים, שם המעסיק יפעיל שמרטפיות שישגיחו עליהם בעת שאימהותיהן עובדות ומשרתות משק במשבר.

נציג בתי הזיקוק לנפט בחיפה תהה כיצד תיעשה ההגנה ההיקפית על המתקן הרגיש, אם הסיירים של חברת האבטחה האמונה בשגרה על הגנתו, ייקראו אף הם למילואים. וילנאי הציע להעסיק במעגלים אלה עובדים מבוגרים יותר, או לחלופין, לדרוש ממשטרת ישראל לספק לכך מענה.

נשיא התאחדות התעשיינים ברוש הציע מצדו שכל מפעל או גוף עסקי יגבש רשימה של פנסיונרים ששירתו בעבר בשורותיו - ובעת חירום ייקראו לפעילות, כחלופה לעובדים שיוצאים לשירות מילואים.

ייצור הבמבה יימשך

וילנאי התייחס בהמשך הכינוס לחומרת התרחישים שהעלה בפני נציגי החברות ואמר: "מדי פעם שואלים אותי מדוע אני מפחיד? אני עונה שהמציאות מפחידה, זה לא אני. אם נטמון את הראש באדמה ולא נתכונן לכלום - זה יהיה פחות מפחיד? פתרנו את הבעיה? אני פשוט מכיר את המטורפים שנמצאים מסביבנו ואני מכיר גם אותנו, לכן אני לא מוכן לחתום לאף אחד מכם שמחר בבוקר לא תהיה מלחמה. צריך להתכונן ולהיות מוכנים להכול".

ובכל זאת, בבשורה אחת טובה אפשר למצוא נחמה: על-פי נציג חברת אסם, גם במלחמה הבאה ייצור הבמבה יימשך, וזאת עד כמה שיתיר מלאי האריזות וחומרי הגלם להכנתן. וילנאי, ספק ברצינות וספק בהלצה תהה אם יש להכריז על הבמבה כמוצר חיוני במשק לשעת חירום.