אכזבה מדוח התעסוקה בארה"ב: נוצרו רק 54 אלף משרות

מדובר ברמה הנמוכה ביותר מזה 9 חודשים וברמה נמוכה באופן משמעותי מההערכות בשוק שהיו ליצירתן של 169 אלף משרות חדשות ■ האבטלה עלתה במפתיע ל-9.1%

דוח התעסוקה לחודש מאי מאכזב בגדול: מספר המשרות שהתווספו לשוק העבודה בארה"ב בחודש מאי הסתכם ב-54 אלף, לעומת צפי ליצירה של 169 אלף משרות וזאת לאחר שבחודש אפריל נוצרו 232 אלף משרות (הנתון עודכן מטה מ-244 אלף). שוק התעסוקה בארה"ב נראה אנמי במיוחד, כאשר מספר המשרות שנוצרו בו במאי היה הנמוך ביותר מאז ספטמבר.

גם שיעור האבטלה עלה בשיעור חד מהצפי ל-9.1% לעומת התחזית בשוק שהיתה כי האבטלה תרד ל-8.9% לאחר שבחודש אפריל הסתכמה ב-9%. מדובר ברמת האבטלה הגבוהה ביותר שנרשמה בארה"ב מאז חודש דצמבר.

עוד נתונים שפורסמו במסגרת דוח התעסוקה היו מספר שעות העבודה השבועיות של העובדים במגזר שאינו חקלאי אשר עלו ל-34.4 שעות לעומת 34.3 שעות. כמו כן חלה עלייה של 0.3% בשכר המשולם לשעה לעומת צפי לעלייה של 0.2%.

בעקבות דוח התעסוקה החלש מאותתים החוזים העתידיים בוול סטריט על ירידות חדות, כאשר גם באירופה נרשמות בשעה זו ירידות שערים. גם מחירו של הנפט הגולמי נופל ב-1.25% אל מתחת ל-100 דולר, לעומת זאת הצמד אירו דולר נסחר ללא שינוי משמעותי ברמה של 1.447 דולר לאירו.

המשקיעים בשווקים הפיננסיים ברחבי העולם ממשיכים להתאכזב גם היום מנתוני המאקרו ברה"ב, לאחר שורה של נתונים כלכליים מאכזבים שפורסמו לאחרונה בארה"ב, כאשר הנתונים שפורסמו היום מצביעים על האטה משמעותית בקצב יצירת המשרות בחודש מאי - עדות לכך שהכלכלה הגדולה בעולם חווה האטה בצמיחה.

רק שלשום פורסם סקר ה-ADP שהצביע על יצירת 38 אלף משרות חדשות בלבד במגזר הפרטי, נתון שאכזב את המשקיעים שציפו ליצירת 170 אלף משרות במגזר הפרטי. נציין כי לאחר פירסום נתון זה הזדרזו חלק מהכלכלנים בשוק להוריד את תחזיותיהם לדוח התעסוקה שפורסם היום והקונצנזוס המונמך היה ליצירה של כ-122 אלף משרות, אך תוצאות האמת לא הגיעו אפילו למחצית מהצפי המונמך.

החשש הגדול בארה"ב הוא מפני האטה כלכלית ואולי אף חזרה למיתון נוסף. הנתונים הכלכליים המאכזבים שפורסמו לאחרונה מגיעים בזמן לא טוב, שכן החודש אמור הפדרל ריזרב לסיין את תוכנית רכישות האג"ח שלו (QE2). בשל ההאטה הכלכלית, יש הקוראים כבר להמשיך את רכישות האג"ח ולהכריז על תוכנית הקלה מוניטרית נוספת - QE3.

נתוני התעסוקה הם אולי החשובים ביותר שמפורסמים מדי חודש. הם משליכים ישירות על הצריכה הפרטית, שמהווה כ-70% מצמיחת התמ"ג בארה"ב. הזינוק במחירי הדלק והמזון שחק את כוח הקנייה של האמריקנים, כך שהאטה בשוק העבודה תהא בבחינת מכה קשה למשק האמריקני.

כלכלת ארה"ב צמחה ב-1.8% ברבעון הראשון של השנה, לעומת צמיחה של 3.1% ברבעון הרביעי של 2010.