רוצים להרוויח? צפו להנפקות ב-37 מיליארד ד' בארה"ב

האנליסטית סטפני צ'אנג: "יש עלייה ב-30% בהנפקות השנה, בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד" ■ "חברות מכל הסקטורים יכנסו לשוק" ■ ולדעתה - "פייסבוק תצא להנפקה ב-2012"

לינקדאין אולי הייתה הרשת החברתית הראשונה שהנפיקה עצמה לציבור בוול סטריט, אבל אין ספק שהיא לא תהיה האחרונה. אם מתייחסים להצלחת ההנפקה של לינקדאין, ניתן להניח כי הסיבה היחידה שלא קמו לה יותר מידי חקיינים באחרונה, היא הסנטימנט השלילי בשוק כרגע.

"היו 69 הנפקות מוצלחות השנה - מדובר בעלייה של יותר מ-30% בהשוואה לתקופה המקביל בשנה שעברה", אמר סטפני צ'אנג, אנליסטית ב-Renaissance קפיטל, ליאהו פיננס. "עדיין לא חזרנו לרמות של 2007, אבל רואים שיפור משמעותי בהשוואה ל-2008 ו-2009".

לדברי צ'אנג, היקף ההנפקות הפוטנציאליות של חברות שהגישו את המסמכים הדרושים, שכרו את החתמים המבוקשים והודיעו על כוונותיהן לצאת להנפקה - הינו מעל ל-37 מיליארד דולר. "נכון שהרשתות החברתיות מייצרות את ה'באזז' הכי גדול ונהנות מהביקושים הכי גבוהים", מסבירה צ'אנג, "אולם ישנם עוד לא מעט חברות מסקטורים מגוונים אחרים שעומדות להיכנס לשוק".

לדברי צ'אנס, מדובר ב"חברות מכלל הסקטורים השונים: היי-טק, שירותים פיננסים, אנרגיה ואפילו חברות זרות מסין ורוסיה". צ'אנס מסבירה כי "סיפורים הנוגעים לחברה שביצעה צמיחה מהירה על בסיס הון קטן, הם מה שמרגשים במיוחד את המשקיעים".

מה שמוביל לשאלות מיליון הדולר: מי תהיה החברה הבאה להירשם להנפקה אחרי לינקדאין? כל השמות בסקטור מוכרים - גרופון, זינגה, פייסבוק, טוויטר - אבל אף אחד לא יודע מתי בדיוק, הוא אם בכלל, ארבעת השחקניות המרכזיות יירשמו בסופו של דבר להנפקה. לדברי צ'אנג, אגב, "פייסבוק תצא להנפקה במהלך שנת 2012".

נציין כי שוק ההנפקות בוול סטריט רותח: מאז יוני 2010, בוצעו בארה"ב 82 הנפקות בהיקף כולל של 27.9 מיליארד דולר - יותר מפי 3 מכמות העסקות שבוצעה בתקופה המקבילה ב-2010, והיקף הגיוס הגבוה ביותר במונחים שנתיים מאז 2008. ובכל זאת, יש לא מעט מומחים שמזהירים מפני "בועת האינטרנט" המתנפחת בקצב לא סביר, ועלולה בסופו של דבר להתפוצץ למשקיעים בפנים.