מימושים במניית AutoZone בוול סטריט: כדאי לקנות?

חברת חלקי חילוף לרכבים AutoZone כבר כבשה שיא, גם בזכות המשבר הכלכלי, והחלה להתממש ■ האם כדאי עכשיו להיכנס להשקעה בה

משבר הסאב-פריים היטיב עם חברות חלקי החילוף לרכבים בארה"ב. בענף זה מובילות שלוש חברות: AutoZone (סימול: AZO), Advance Auto Parts (AAP), ו-O'Reilly Automotiv (ORLY).

בשנות המשבר, 2008-2010, ירדו מכירות הרכבים מתחת לממוצע ההיסטורי, בעיקר בשל החלטת הצרכן להחזיק את רכבו לעוד מספר שנים, ולא להחליפו. כך עלה הגיל הממוצע של כלי רכב שעל הכביש מ-9.5 שנים ב-2005 ל-10.3 ב-2010 - דבר שהביא לעלייה בביקושים לחלקי חילוף.

המשקיעים שבחרו להשקיע באחת משלוש החברות האמורות, זכו לתשואה כפולה מזו שהניב מדד 500 S&P משנת 2008.

התוצאות הפיננסיות של חברות אלו מציגות שינוי בהכנסות, בשל תרומת המשבר, ובכל רבעון הן מכות את התחזיות המוקדמות. מניית AutoZone החלה קצת להתממש באחרונה - מה שיכול ליצור הזדמנות בטווח הקרוב.

רצוי ללמוד את הדוחות של החברה, כדי למצוא את כרית הביטחון שלנו למקרה שאכן נראה דעיכה כזו או אחרת בהכנסות. המטרה היא למצוא את הערך שמציעה החברה בטווח הארוך, ולא בטווח הקצר.

נראה כי AutoZone היא חברת ערך קלאסית. בדוח רווח והפסד שילשה החברה את הכנסותיה בקצב עקבי בכל שנה בעשור האחרון. בניגוד לחברות אחרות בשוק, כאן לא תמצאו הרבה משחקים חשבונאיים, ולכן גם השורה התחתונה של הרווח מציגה גידול חד בכל שנה בתקופה זו.

בדוח המאזן יש מה שנקרא "פעילות הפוכה". החברה מגדילה הכנסותיה, ובמקביל מקטינה התחייבויותיה - דבר שאינו שכיח בקרב חברות ציבוריות. נכון לעשור האחרון, סך ההכנסות של החברה גדלו מ-1.9 מיליארד דולר ל-3.3 מיליארד דולר, בעת שהתחייבויות החברה לזמן ארוך ירדו מ-900 מיליון דולר ל-300 מיליון דולר היום.

היחס לבעלי המניות גם הוא מאוד מכובד, ולא רק בגלל שהחברה רכשה כ-20% מהמניות שלה חזרה מהציבור. היא עשתה את הצעד הזה בתזמון מצוין, שנחשב לנדיר בעשור האחרון בקרב החברות הציבוריות, שרכשו מניות במחירים מופקעים.

בנוסף, יחס התשואה על ההון שהחברה מציעה לבעלי המניות שלה, הוא מעל 20% בממוצע לשנה. זאת בנוסף לתשואת דיבידנד זעומה של 0.5% בשנה, כך שגם כאן יש הרבה ערך.

למצע למטה

אחרי שכבר כבשה השנה לשיא היסטורי, AutoZone פספסה מעט את התחזיות, והשוק החל לנטוש את המניה. למרות המימוש לא ניתן לומר שהמחיר הנוכחי משקף לחברה מחיר ריצפה. עם זאת, מאחר שלא מדובר בחברה ממונפת או מסוכנת, ניתן לראות בתמחור שלה, שהוא פי 10 לתזרים הנקי, כדבר מעניין ביותר.

השוק החל באחרונה לצאת מההשקעה בחברה, לאור חשש מסיום המחזוריות החיובית. זה מתרחש כאשר השוק מתמחר ענף מסוים כלפי מעלה בחדות, בשל סביבת צמיחה קצרת טווח שעלולה להסתיים באופן מפתיע.

לכן מומלץ למתעניינים בה, לחכות בצד למחירים זולים יותר או לבצע השקעה בשיטת המיצוע. בשיטה זו תרכשו כמות מסוימת של מניות אחת לתקופה, כך שאם המניה אכן תמשיך לרדת, תוכלו למצע את המחיר למטה.

בשורה התחתונה: היסטורית ניתן ללמוד כי מעבר לתרומה של המשבר האחרון, שהוביל לעלייה בביקושים לחלקי חילוף, AutoZone לא ניזונה רק מטרנד מחזורי קצר טווח. היא מגדילה הכנסותיה גם בתקופות שבהן אין גידול חד בביקושים. לדעתי, החברה עונה על כל דרישות השקעת הערך. למרות זאת, הדרישה שלי לגבי מחיר היא מאוד נוקשה, ולכן אני עדיין מתלבט אם יהיה נכון לפתוח עכשיו פוזיציה, או לחכות למכפילים נמוכים יותר.

* הכותב הוא יועץ חיצוני לקרן הנאמנות אלומות ספרינט מניות ערך חו"ל, ואינו בעל רישיון לייעוץ השקעות או ניהול תיקים. אין לראות בכתוב המלצה להשקעה בשוק ההון. הקרן או מתי עשויים להחזיק בני"ע המוזכרים בטור

mati@valueoak.com