הישראלי העצור: אילן גרפל

בישראל מאשרים: אזרח ישראלי עצור במצרים

בישראל מאשרים את הדיווח שאזרח ישראלי עצור במצרים. פרשת "המרגל הישראלי" פורסמה אתמול בתקשורת המצרית, והיום אישרו גורמים ישראליים כי המצרים אכן מחזיקים באזרח ישראלי שהגיע למצרים כתייר, אולם ההערכה היא שהצעיר מחזיק באזרחות נוספת והוא אינו עובד מדינה או מרגל כפי שטוענים המצרים. אתמול הכחישו בישראל בתוקף את העובדה שאזרח ישראלי נעצר במדינה.

על פי הדיווחים, העצור הוא אילן גרפל, יהודי אמריקני, שנכנס למצרים עם דרכון זר אך החזיק ברשותו גם דרכון ישראלי. גרפל, בוגר אוניברסיטת ג'ונס הופקינס, עלה לישראל בשנת 2004, לאחר שלמד שנה באוניברסיטת בן גוריון, שירת בצה"ל ואף נפצע במלחמת לבנון השנייה במהלך היתקלות עם אנשי חיזבאללה בכפר טייבה.

לדברי השלטונות במצרים, הוא נעצר בחשד לריגול, וכן בחשד שניסה לפגוע בביטחונה של מצרים ולגייס צעירים כדי ללבות סכסוך בן עדתי. הוא יישאר במעצר למשך 15 ימים נוספים לפחות, לצרכי חקירה.

המצרים אף פרסמו תמונות שנלקחו ממחשבו האישי של גרפל, ובו הוא נראה משתתף בהפגנות במצרים, מניף שלטים בעד המהפכה ונגד נשיא ארה"ב ברק אובמה. בתמונות אחרות הוא נראה על רקע כיפת הזהב בירושלים, סמוך לפירמידות, וגם במדים במהלך שירותו הצבאי בצה"ל.

אביו של גרפל, דניאל, אמר לאתר Ynet: "אילן לא נשלח על ידי אף אחד, לא על ידי המוסד, לא על ידי משרד החוץ ולא על ידי משרד הפנים. כל הסיפורים שהוא סוכן מוסד לא נכונים. אנחנו דואגים מאוד, לא יודעים איפה הוא נמצא", הוסיף האב.

האב סיפר כי בנו נשלח לקהיר על ידי אוניברסיטת אמורי שבג'ורג'יה, שם למד משפטים. "הוא הגיע לשם אחרי המהפכה אז הטענות שהוא גרם להפגנות במדינה הן שקר", אמר האב.