"אנחנו מעוררי רחמים"

כתבי חדשות 10 מנהלים ביניהם מלחמת לייקים בפייסבוק. זו לא רק חדוות התחרות של העיתונאים - הלחץ מגיע מלמעלה

אנשי החדשות בטלוויזיה המסחרית הם כבר לא עיתונאים צנועים ואפרוריים, עבדיו הנאמנים של תחום הסיקור - הם טאלנטים. טאלנט הוא המקבילה האנושית של מותג: הוא אמור לייצר קשר רגשי עם הציבור כמו במבה וביסלי, שכולם מכירים ואוהבים גם אם הם לא יודעים בדיוק מי היצרן ולאיזה תאגיד מזון בינלאומי הוא שייך. וטאלנט, כמו מותג, צריך דף מעריצים בפייסבוק.

לפני מספר חודשים נפתחו לאנשי חדשות 10 דפי פייסבוק מקצועיים על שמם, והם קיבלו הדרכה בנושא אצל אנשי אתר האינטרנט של הערוץ, nana10. מאז מקדמים חלקם את הדפים המקצועיים דרך הפרופילים האישיים שלהם, לעתים באגרסיביות. אחד הבולטים שבהם הוא מתן חודורוב, שמפנה את אלפי חבריו שוב ושוב לדף המקצועי. באחרונה כתב: "המון אנשים מקסימים פונים אלי בפייסבוק ומבקשים שאצרף אותם לפרופיל - זה מאוד מחמיא לי, אבל לצערי פשוט הולך ונגמר לי המקום כאן...

כל מי שמכיר אותי מוזמן ביותר להצטרף מעכשיו לדף 'מתן חודורוב' בעברית". גם אביב פרנקל מפרסם בקביעות הפניות מהפרופיל שלו לכתבות שהעלה בדף המקצועי.

האם הקודקודים בחדשות 10 לוחצים על הכתבים לקדם את הדפים? "זו לא ממש הוראה מלמעלה", מעיד כתב חדשות 10 שביקש להישאר בעילום שם. לפעמים אפשר להסתפק ברמז עבה, כמו העמוד ב-nana10 שמציג את מספרי החברים של כל דפי הכתבים, טבלת פופולריות אכזרית שמתעדכנת בזמן אמת. נכון לתחילת החודש, אלון בן דוד מוביל עם 979 חברים, אחריו חודורוב עם 860 ופרנקל עם 851. מוקד לחץ פוטנציאלי נוסף הוא nana10, שיש לו אינטרס בקידום פייסבוק מאחר שהוא מחזיק בזיכיון למכירת הפרסום של הרשת החברתית בישראל (מאידך, פייסבוק כל כך חזק שגם גופי תקשורת שמתחרים איתו על תקציבי פרסום נאלצים לקיים בו פעילות). "מדובר בחבורת כתבים מאוד תחרותית", מעיד הכתב על עמיתיו, "ובשביל הספק שהבוסים מתסכלים מה קורה שם, אנחנו רוצים להביס בלייקים. בקיצור - אנחנו מעוררי רחמים".

ומה קורה בחדשות 2? "הקימו לנו דפים לפני חודשיים-שלושה על ידי מחלקת האינטרנט של חברת החדשות", אומר אחד הכתבים, שביקש גם הוא לא לזהותו בשמו. "מעולם, אבל מעולם, לא הפעילו שום לחצים כדי ש'נביא' לייקים. למעט עצם ההקמה, רוב הפעילות בעמוד שלי היא יוזמה שלי כי אני חושב שככה צריך להתנהג במרחב הזה".

ומה לגבי התחרות החיצונית מול חדשות 10?

"אני לא יודע על תחרות כלשהי בינינו לבין כתבי ערוץ 10, אין לי מושג מה המספרים שלהם בכלל".