נובל אנרג'י: אסדת קידוח רביעית במאגר "נועה"

האסדה נמצאת כעת בצפון אפריקה, והיא בדרך לישראל ■ הממונה על ענייני הנפט אישר לפתח את המאגר על מנת לגשר על המחסור העלול להיווצר בגז טבעי עד לתחילת ההזרמה מ"תמר"

אסדת קידוח רביעית בדרך לישראל: נובל אנרג'י פנתה בימים האחרונים למשרד התשתיות בבקשה לאשר את הבאתה של אסדת קידוח נוספת לצורך פיתוח מאגר הגז "נועה צפון". נובל היא מפעילת הקידוח בו שותפה גם קבוצת דלק .

ל"גלובס" נודע, כי החברה מנהלת משא ומתן מתקדם להחכרת אסדה הנמצאת כיום באזור צפון אפריקה, אולם טרם נחתם הסכם בין הצדדים. עומק המים באזור המאגר נמוך יחסית ל"תמר" ו"לוויתן", מה שמאפשר לנובל להסתפק באסדה זולה יחסית.

לגשר על המחסור

מחירן של אסדות קידוח נע בין רבע מיליון למיליון דולר ליום, כולל שירותים נלווים. עלות הפיתוח של נועה צפון מוערכת בכ-200 מיליון דולר, ומשך הפיתוח מוערך בשנה. בנובל אישרו את דבר המשא ומתן, וציינו כי מדובר בחלק מהיערכות החברה לפיתוח נועה צפון.

הצורך בהבאת האסדה הנוספת התעורר לאחר שהממונה על יחידת הנפט במשרד התשתיות, ד"ר מיקי גרדוש, הורה לקבוצת ים תטיס לפתח את מאגר הגז "נועה צפון" על מנת לגשר על המחסור העלול להיווצר בגז טבעי עד לתחילת ההזרמה של הגז ממאגר "תמר".

אסדה נוספת - בסוף 2011

גרדוש הורה להגביל את כמות הגז שתופק מהמאגר ל-1.2 מיליארד מ"ק (BCM), על רקע החשש מגלישה לתוך מאגר "נועה דרום", שחלקו מצוי כנראה בתוך שטחה הימי של רצועת עזה.

שותפות ים תטיס, המורכבת מנובל (47%) ומקבוצת דלק (53%), מחזיקה במאגר "נועה", שהתגלה ב-1999, ובמאגר מארי B, המספק את רוב הגז שצורכת ישראל, אך הוא צפוי להתחיל להתרוקן לקראת 2013.

האסדה החדשה תצטרף לצי האסדות שמחזיקה נובל במימי ישראל יחד עם שותפותיה בראשות קבוצת דלק שבשליטת יצחק תשובה. מדובר באסדת ההפקה הנמצאת מאז 2004 במאגר מארי B, באסדת North-America של חברת פרייד, האמורה להתחיל בימים אלה את קידוח ההערכה לווייתן 3, ובאסדת Sedco Express של חברת טרנסאושן, שהחלה לפני מספר שבועות בקידוח הפיתוח של תמר.

אסדה חמישית צפויה להגיע לקראת סוף השנה, לצורך ביצוע קידוח אקספלורציה בבלוק 12 שבמימי קפריסין. בשנה הבאה תתווסף לצי אסדה נוספת, שתוצב בצמוד לאסדה במארי B, ודרכה יוזרם לישראל הגז מתמר. בסך הכול, תחזיק נובל באזור 6 אסדות.