קרן המטבע מורידה את תחזית הצמיחה הגלובלית ל-4.3%

דוח מעודכן של ה-IMF: מורידים תחזית הצמיחה בארה"ב ל-2.5% מ-2.8% ■ עלייה באינפלציה הגלובלית ■ אי יציבות פיננסית גלובלית עקב החששות ממשברי החוב באירופה

על רקע המשבר התקציבי ביוון והההפגנות האלימות באתונה, מזהירה קרן המטבע הבינלאומית ששחיקת התמיכה הפוליטית בקיצוצים תקציביים באירופה מאיימת על היציבות הפיננסית הגלובלית ועלולה לערער את תהליך ההתאוששות הכלכלית, שכבר החל לאבד תאוצה.

שלושה דוחות של הקרן גם מזהירים שהעדר התקדמות במו"מ הפוליטי בארה"ב וביפן על קיצוצים הכרחיים בתקציב מתחיל להכביד על הכלכלה הגלובלית, שמאופיינת בצמיחה חזקה בכלכלות המתעוררות ובחולשה מתמשכת בכלכלות המתקדמות.

אחד מהדוחות הוא עדכון של הדו"ח החצי-שנתי, "תחזית כלכלית גלובלית", שפרסמה הקרן באפריל, לרגל כינוס של הקרן והבנק העולמי בוושינגטון. תמצית הדו"ח המעודכן: המשק העולמי נמצא עתה בהאטה זמנית, ובד בבד גדלים שוב הסיכונים שמאיימים עליו, לרבות עליה באינפלציה הגלובלית.

הדוח מציין, כי הכלכלה הגלובלית הצליחה אמנם לרשום צמיחה בשיעור 4.3% בחישוב שנתי ברבעון הראשון של 2011, אך זו נבלמה. ההאטה הנוכחית נובעת מכמה קשיים בלתי צפויים: ההשפעות ההרסניות של רעש האדמה והצונאמי ביפן על כלכלת המדינה, ביחוד בגלל נתקים בשרשרת האספקה שפגעה קשות בייצור התעשייתי וכן בתחושות הצרכנים ובהוצאותיהם; והצמיחה המאכזבת בארה"ב, שנובעת מהעליה במחירי הסחורות, מזג אוויר גרוע, והפרעות בייצור בעקבות הבעיות התעשיייתיות ביפן. יחד עם זאת, היתה עליה מפתיעה בצמיחה במרחב האירו, בעיקר בגלל עליה בהשקעות בגרמניה ובצרפת.

החולשה בכלכלות המפותחות נעשתה מודגשת יותר בחודשים האחרונים בעקבות האטת ההתאוששות בארה"ב ופגיעות מערכת הבנקאות באירופה בגלל משבר החובות ביוון ובכמה מדינות נוספות באירופה.

"שלב חדש במשבר"

"אנו נכנסים עתה לשלב חדש במשבר, שהייתי מגדיר אותו כשלב הפוליטי; זה שלב שבו יהיה צורך לקבל החלטות פוליטיות קשות במהרה מפני שחלון האפשרות לנקוט פעולות כאלה הולך ונסגר", אמר בכיר בקרן המטבע, חוזה וינאלס, במסיבת עיתונאים בברזיל. "לזמן יש חשיבות".

אולי רן (Rehn), נציב הכלכלה של האיחוד האירופי, אמר אתמול, כי מענק סיוע נוסף ליוון, בסך 17 מיליארד דולר, מהאיחוד ומקרן המטבע, יימסר כנראה למשרד האוצר באתונה בתחילת יולי, בעיתוי שיאפשר ליוון לפרוע חובות לנושים ולהימנע מפשיטת רגל. מענק זה הוא חלק מחבילת חילוץ בשווי 160 מיליארד דולר, שאושרה אשתקד. העברת 17 מיליארד הדולר עוכבה בגלל חלוקי דעות בתוך האיחוד האירופי ובגלל אי יכולתה של יוון לגבש הסכמה פוליטית לקיצוצים תקציביים. רן אומר, כי הסכם על העברת הסכום יושג בסוף שבוע זה בוועידת שרי אוצר של מדינות האיחוד. הוא טען, כי קרן המטבע צפויה לסמוך ידה על התכנית.

אך דוברת של הקרן היתה פחות בטוחה. הדוברת, קרולין אטקינסון, אמרה אמש, כי היא מצפה אמנם ל"תוצאה חיובית" בוועידת שרי האוצר, אך מסירת 17 מיליארד הדולר לאתונה תלויה ביכולתה של ממשלת יוון לאמץ תכנית של קיצוצים תקציביים בהיקף של מיליארדי דולרים והעלאות מיסים. "אנו מוכנים להמשיך לתמוך ביוון בכפוף להסכמת ממשלת יוון לאמץ מדיניות של רפורמות כלכליות", אמרה הדוברת.

בדו"ח המעודכן חותכים כלכלני הקרן את הצמיחה הגלובלית שחזויה לכל 2011 מ-4.4% ל-4.3%, בעוד שתחזית הצמיחה לארה"ב קוצצה מ-2.8% ל-2.5%. תחזית הצמיחה לכל הכלכלות המתקדמות ב-2011 הורדה לרמה של 2.2%, מ-2.4%. ב-2012 יסתמן שיפור, לפי נתוני התחזית: הכלכלה הגלובלית תעלה ב-0.2% לרמה של 4.5%. כלכלת ארה"ב תטפס לרמה של 2.7%, גם כאן עליה של 0.2%, והכלכלות המתקדמות ירשמו עליה בשיעור 0.4% לרמה של 2.6%.

הקרן צופה צמיחה שלילית ליפן השנה - 0.7% (-). הנתון משקף קיצוץ של 2.1% בהשוואה לתחזית מאפריל והוא נובע, כאמור, מרעידת האדמה והכשל הגדול בתחנת הכוח הגרעינית בפוקושימה. עם זאת, הקרן צופה שב-2012 תרשום כלכלת יפן צמיחה בשיעור 2.9%.

לרוב הכלכלות המתקדמות צפויה צמיחה אנמית ב-2011 (בסוגריים: תחזית הצמיחה ל-2012): ספרד, 0.8% (1.6%); איטליה, 1% (1.3%); בריטניה, 1.5% (2.3%); צרפת, 2.1% (1.9%); גרמניה, 3.2% (2%).

בניגוד לנתונים האנמיים בתחזית על הכלכלות המתקדמות, צופים כלכלני הקרן צמיחה חזקה בכלכלות המתעוררות. סין מובילה, עם צמיחה חזויה בשיעור 9.6% ב-2011 (9.5% ב-2012) ואחריה הודו, עם 8.2% (7.8% ב-2012). כלכלות מדינות המזה"ת וצפון אפריקה צפויות לצמוח ב-4.2% ב-2011 וב-4.4% ב-2012.

הדו"ח מונה ארבעה סיכונים שמכבידים על הכלכלה הגלובלית: חולשה גדולה ממהצפוי בפעילות הכלכלית בארה"ב, בין השאר בגלל משבר הנדל"ן; אי יציבות פיננסית שנובעת מהחששות לגבי עומק האתגרים הפיסקליים במרחב האירו; אי-איזונים פיסקליים ופיננסיים עקשניים ברבות מהכלכלות המתקדמות; וסימנים של התחממות יתר שניכרים ברבות מהכלכלות המתעוררות.

כלכלני הקרן מציינים, שהאינפלציה הגלובלית תופסת תאוצה: מ-3.5% ברבעון האחרון של 2010 ל-4% ברבעון הראשון של 2011, יותר מ-0.25% מהתחזית באפריל. הסיבה העיקרית לכך היא עליות גדולות מהחזוי במחירי הסחורות. במקביל, נרשמו עליות באינפלציית הליבה בכלכלות של כמה מדינות.