"ציות לחוק לא מחייב אותך להיות פראייר"

רגע לפני הגשת הדוחות השנתיים למס הכנסה, זה הזמן לעצמאים לבדוק אם מיצו את זכויותיהם להכרה בהוצאות ולהקטנת החבות במס ■ ספר של רו"ח אדוארד קופמן מרכז את מיטב העצות

"ציות לחוק לא מחייב אותך להיות פראייר". זהו שמו של ספר חדש אשר יצא לאור לקראת מועד הגשת הדוחות השנתיים למס הכנסה, ואשר מיועד לעצמאים ולבעלי עסקים קטנים.

הספר, אותו כתב רו"ח אדוארד קופמן, מכיל עצות מעשיות למיצוי מיטבי של זכויות המס ולמניעת כשלים ומעידות, וקורא תיגר על דרכי ההתנהלות בקשרי נישום-מייצג-רשויות המס. לקבלת עותק דיגיטלי חינם של הספר: http://www.kofmancpa.com.

מאות אלפי עצמאים ובעלי עסקים קטנים רואים ברובם את יחסיהם עם המייצג כעול הכרחי שיש לצמצמו ככל הניתן. מאות ואלפי שקלים של תשלומי מיסים היו נחסכים כחוק אם אותם עצמאים היו מודעים לזכויותיהם ולאפשרויות העומדות בפניהם. אומנם, המונח "תכנון מס" אינו אהוד בלשון המעטה על מס הכנסה, וחלק מהתכנונים אף מוגדר על ידי רשות המיסים כתכנון מס אגרסיבי המחייב דיווח מיוחד. מאידך, אומר רו"ח קופמן, מיצוי זכויות המס הוא חלק אינטגרלי מתפקידו של בעל העסק כמנהל. כל שעליו לעשות הוא לקחת בחשבון את היבטי המס בהליך קבלת ההחלטות, בעצה אחת עם המייצג".

תחרות קשה בין מייצגים

כמעט כל עסק שוכר שירותי ייצוג מיועץ מס או מרואה חשבון, אך כדי למצות את זכויות המס באופן מושכל על בעל העסק לפתח מודעות לזכויות אלו. "כמפקח לשעבר ביחידה הארצית לשומה ברשות המסים התמודדתי עם רבים ממובילי המייצגים בישראל, אך לא זכור לי ולו מקרה אחד בו בעל עסק קטן או מייצגו פעלו בנחרצות כדי למצות את זכויותיהם בתחום המסים", אומר קופמן. "הפרדוקס הוא שדווקא עסקים גדולים ממצים עד תום את זכויות המס שלהם. עסקים אלה מעסיקים רואי חשבון ויועצי מס מקצועיים המודעים היטב לזכויות המס ומסייעים במיצויין, לעתים בהיקף של עשרות מיליוני שקלים. לא כך המצב אצל עצמאים ובעלי עסקים קטנים, אשר בשל חוסר מודעות לנושא הם כמעט שלא יוזמים פניות ממוקדות למייצג בנושא חיסכון במס".

"מצד שני, המייצג פשוט לא מסוגל לעשות זאת ביוזמתו והיוזמה חייבת לבוא מבעל העסק. אין זה סוד כי במציאות הישראלית נאלצים רוב המייצגים המעניקים שירות לעסקים קטנים לטפל ביותר לקוחות ממה שמצבת כוח האדם שלהם מאפשרת. מצב זה נובע מלחצים כבדים על המחיר בשל תחרות קשה מאוד בענף. במציאות שנוצרה, מי שינהג אחרת יתקשה לשרוד, אבל אם בעל העסק יפנה למייצג ביוזמתו - קשה להעלות על הדעת שלא יזכה לתשומת לב ולהכוונה מקצועית. ייתכן שבמקרים מסוימים זה ישפיע על המחיר, אבל תוספת המחיר במקרים כאלה תהיה זניחה בהשוואה לפוטנציאל הטמון במיצוי זכויות המס".

קיזוז מול בת הזוג

קופמן מתייחס בספרו לשלושה מצבים בחיי העסק: שגרה, צמיחה ומשבר. מודעות להיבטי המס בכל אחד מהמצבים הללו עשויה לחסוך הרבה כסף.

עסק בצמיחה משנה בדרך כלל את המבנה המשפטי שלו מעצמאי לחברה (לפי קופמן, כדאי לבצע את המעבר כשהרווח מגיע ל-300 אלף שקל בשנה). מעבר זה מאפשר, בתנאים מסוימים, למכור לחברה את המוניטין העסקי ולערוך איתה הסכם למניעת תחרות. מיצוי זכויות אלה עשוי להביא לבעל העסק הכנסה נאה.

נסיגה זמנית בהיקף פעילות חברה פרטית עלולה להביא להפסדים ניכרים, אך יתכן שבמקביל בת זוגו של בעל החברה מקבלת הכנסה נאה ממקורות אחרים ומשלמת מס הכנסה בהתאם. צירופה של בת הזוג לחברה באופן מסוים, תוך שינוי הגדרת מעמד החברה במס הכנסה, עשויה לחסוך לבני הזוג הרבה מס.

לדברי קופמן, גם בשלב פתיחת העסק יש מקום לתכנון מושכל של היבטי המס: "רוב העסקים נפתחים על ידי בעלי מקצועות חופשיים, להם יש בדרך כלל רכוש שנרכש לצורך ההכשרה, כמו מחשב, תוכנות וציוד ייחודי אחר. את הציוד הזה, שנקנה בכספו הפרטי של היזם ואשר ישמש אותו במהלך עבודתו כבעל עסק, הוא יוכל למכור לעסק ולחסוך בכך מס".

עסק מהבית

עידן התקשורת המפותחת בבית והפקקים ומחירי הדלק בחוץ, מביאים יותר ויותר בעלי מקצועות חופשיים להחלטה שמוטב להם לנהל את עסקם מהבית. בחירה זו מביאה לדברי רו"ח קופמן היבטי מס רבים הקשורים לסוג פעילות זה.

לעסק המתנהל מהבית נהוג להכיר ברבע מהוצאות הבית הניתנות לפיצול - היינו חשמל, ארנונה, ניקיון, תחזוקה שוטפת וכדומה. הכרה זו מקטינה את רווח העסק ואת החבות במס.

אם העסק שוכן בבית מגורים בבעלותך, יוכר לך גם חלק יחסי של הריבית על המשכנתה שנטלת לצורך רכישת הבית.

במקרה שנגרמות הוצאות ספציפיות הנובעות מניהול העסק, אך הן אינן ניתנות לפיצול, מומלץ לבדוק כיצד אפשר להכיר בהן במלואן או בשיעור גבוה מ-25%. הוצאות טלפון נייח מוכרות לעסק המנוהל מהבית בשיעור של 80%, אולם רק הסכום שמעל 192 שקל. 192 השקלים הראשונים בחשבון הטלפון החודשי בכל מקרה אינם מוכרים לצורכי מס.

הוצאות כיבוד מוכרות (בסכומים סבירים) בשיעור של 80%. בשל היעדר אפשרות לנהל פגישות בבית, יוכרו לך הוצאות כיבוד בבתי קפה בגדר הסביר.

בתור בעל מקצוע חופשי, תוכל לנהל את הנהלת החשבונות שלך על בסיס מזומן, וכך תהיה פטור מהצורך להקדים תשלומי מס ולממן את המע"מ עד לקבלת התשלום בפועל.

הוצאות רכב וטלפון

אין כמעט עצמאי שאינו מחזיק רכב פרטי וטלפון נייד, ועושה בהם שימוש כלשהו לצורך ייצור הכנסה. מאידך רשויות המס מודעות היטב לכך שנעשה בשניים גם שימוש פרטי, ושמדובר לפיכך בהוצאה מעורבת.

לדברי רו"ח קופמן, בעת תכנון תזרים המזומנים והיקף ההשקעה הנדרשת להקמת העסק והרצתו, יש להביא בחשבון שאסור לקזז מע"מ ששולם בגין רכישת רכב פרטי - למעט רשימה סגורה של עסקים שיכולים לקזז מע"מ כזה: חברות השכרת רכב, מורי נהיגה, מוניות ורכבים של מדריכי תיירים. בהקשר זה אין כל הבדל בין קניית רכב בתשלום חד-פעמי או בתשלומים תקופתיים, בשיטת ליסינג מימוני. עם זאת, אפשר לקזז 15% מסכום המע"מ ששולם בגין שימוש ברכב שנשכר בשיטת ליסינג תפעולי מלא.

אז את הרכב כבר רכשנו מכספנו הפרטי, מה לגבי הוצאות החזקתו? לפי חוק ניתן לדרוש החזר של שני שלישים מהמע"מ ששולם בגין הוצאות שוטפות של הרכב, כגון טיפולים במוסך, שטיפה וכמובן דלק - לגביו המשמעות היא החזר מס של 70 אגורות על כל ליטר, במחירים הנוכחיים.

מבחינת מס הכנסה, כאשר השימוש ברכב נעשה לצורכי העסק) הן אם הרכב נרכש והן אם שכור), יכול העסק לבחור בין שתי חלופות להכרה בהוצאה זו:

1. הכרה בשיעור של 45% מהוצאות הרכב בפועל (תחזוקה, פחת, דמי שכירות

וכדומה).

2. הכרה בכל ההוצאות בפועל בניכוי שווי השימוש ברכב, שעומד על 2.48% לחודש ממחיר הרכב לצרכן כחדש. חלופה זו מתאימה בדרך כלל לעסקים שהוצאות הרכב שלהם גבוהות במיוחד.

לגבי הטלפונים - הוצאות טלפון נייח (בעסק, לא בבית) מוכרות במלואן, ואילו הוצאות טלפון נייד מוכרות בחלקן בלבד: 50% מסכום ההוצאה, או כל סכום שמעבר ל-100 שקל בחודש, לפי הגבוה מביניהם. לפיכך, העדפת השימוש בטלפון נייח על פני טלפון נייד תביא לחיסכון במס.