הסתדרות הרפואית נענתה לבקשת ביה"ד: לא תשבית חדרי ניתוח

ההסתדרות הרפואית לא תשבית את חדרי הניתוח מחר וביום חמישי, לבקשת נשיא ביה"ד לעבודה בת"א, השופט מיכאל שפיצר

נשיא ביה"ד לעבודה בת"א השופט מיכאל שפיצר ביקש מההסתדרות הרפואית שלא להשבית מחר (ד') וביום חמישי את חדרי הניתוח. הרופאים נענו לבקשה, למרות שהיא לא חייבה אותם באופן רשמי.

עם זאת, מרפאות החוץ ומחלקות אשפוז היום יושבתו כמתוכנן. בתוך כך, סגן שר הבריאות הורה על הקמת צוות שיבחן בימים הקרובים את דרישתו לקצר את משך התורנות של מתמחים שעומד כיום על 26 שעות ברצף.

נזכיר כי למרות ניסיונות לפרשה ודיונים ליליים אמש, במגעים בין הרופאים לבין משרד האוצר לא הצליחו להגיע להסכמות. היום הושבתו חדי הניתוח בכל רחבי הארץ - למעט ניתוחים מצילי חיים וניתוחים להסרת גידולים לאחר שאתמול הושבתה המערכת הבריאות כולה.

יו"ר איגוד מנהלי בתי החולים כתב אתמול מכתב לראש הממשלה בנימין נתניהו, ודרש ממנו להתערב במשבר המתמשך.

ההסתדרות והאוצר ניסו לנסח לאחרונה נוסחה, שתכלול קיצור מיידי של מספר התורנויות כך שלא יעלו על 8 בחודש (על פי ההבנות שכבר גובשו בין הרופאים לאוצר), ואילו משך התורנות יקוצר באופן מדורג, תוך כדי מעקב של ועדה מיוחדת שתכלול נציגים של הרופאים, משרדי האוצר והבריאות. במקום תורנות של 18-20 שעות כפי שדרש ליצמן, הצדדצים ניסו להסכים כי בשנת 2012 תקוצר התורנות בשעה עד שעתיים בלבד, וקיצורים נוספים יתבצעו בהתאם למידת ההיתכנות ועל רקע תוספת של 450 תקנים חדשים - כפי שהוסכם כבר בין המשרדים.

מי שיזם את הנוסחה הוא מנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' רוני גמזו, שהביע בשיחה עם "גלובס" נחישות ליישב את המחלוקות. "אני מקווה למצוא את שביל הזהב", הוא אמר, והדגיש כי עצם העובדה שהמו"מ מתרכז כעת אך ורק סביב סוגיית המתמחים, הוא בשורה בפני עצמה. "לא מדברים על שר"פ, לא על שכר לבכירים ולא על שעוני נוכחות, אלא רק על הדבר החשוב הזה, כך שכבר יש לזה ערך עצום".

בהסתדרות הרפואית מסרו בתגובה: "קבלנו בסיפוק רב את ההחלטה ההיסטורית של בית הדין לעבודה לדחות את תביעת המעסיקים להוצאת צווי מניעה וכפיית בוררות. אין ספק כי בית הדין הכיר בשיקול הדעת ובאחריות בה אנו מתנהלים. היום יותר מתמיד ברור לכולם כי המאבק להצלת הרפואה הציבורית שהר״י מנהלת צודק ונכון. אנו שבים וקוראים למעסיקים לשבת לשולחן המו״מ ולהגיע אתנו להסכמות על פתרון הבעיות במערכת הבריאות הציבורית. עליהם לקבל החלטה אמיצה לשינוי סדר העדיפויות הלאומי ולהשקעה מוגברת בבריאות".

ממשרד האוצר נמסר כי "המדינה פנתה לבית הדין במטרה לצמצם את הפגיעה בציבור. המו"מ עם הר"י ימשיך בשבוע הקרוב, ובמידה ותחריף הפגיעה בציבור החולים המדינה תבחן את צעדיה"